*

Debatindlæg

Hvad er det lige med det velfærdssamfund?

»Vort lille land kan naturligvis ikke leve af at udbetale meget høje sociale ydelser til enhver unionsborger, der betræder dansk jord«, skrive Birthe Rønn Hornbech i en kronik i JP 26/3.

Men helt ærligt, vi kan da heller ikke leve af at udbetale meget høje sociale ydelser til indfødte danskere. Strengt taget er det vel en bedre forretning for Danmark at modtage unge mennesker i 20'erne end at opfostre vores egne.

Tænk på, at vi ikke har skullet bruge penge på fødeklinikker, sundhedsplejersker, vuggestuer, børnehaver, børnelæger, folkeskolen og i nogle tilfælde heller ikke videregående uddannelse.

Jeg forstår ikke, at danske politikere bruger så meget tid på at nærlæse konventionerne for at smyge sig uden om basale menneskerettigheder for at bevare et velfærdssamfund, der i den grad er en økonomisk katastrofe.

40 år med besparelser

Hvad er det lige ved det velfærdssamfund, der er så godt?

De seneste 40 år har det ikke været andet end besparelser, våde bleer, nedlæggelser, rationaliseringer og utilfredshed. Indvandringen er ikke et problem, det er velfærdssamfundet i sig selv, der er problemet. Hvis en dansker ikke gav et dundrende underskud, ville en indvandrer aldrig være et problem.

Vi løser ikke problemet med velfærdsstaten ved at udelukke indvandring og kalde til kamp imod EU-domstolen og alle menneskerettighederne. Brug ikke EU-dommene som syndebuk for at aflede opmærksomheden fra behovet for reformer af velfærdsstaten.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Socialdemokrat: Bravo, Søren Pind
Andreas Dinesen, statskundskabsstuderende socialdemokrat, Jagtvej 120, 2, 214 København N
Debat: Det syge væsen?
Anita Pedersen, intensivsygeplejerskem, Hostrups have 2, 5. th., Frederiksberg C
Historiker: Jeg er hverken rablende eller antinational
Claus Bryld, Professor i historie ved Roskilde Universitet
Mit ideal er altså at være dansk borger, europæer og verdensborger, og i min forståelse modsiger disse perspektiver ikke på nogen måde hinanden.
Sygeplejerske har fået nok: Kære Claus Hjort - jeg skal holde mange år endnu, og jeg nægter at løbe hurtigere
Freja Lilli Wirlander, sygeplejerske Amagerbrogade 193, 3. mf. København S
Landets sundhedsprofessionelle lever efterhånden i et politisk mareridt, hvor alt er tilladt, hvis bare man skriver ordet ”patientsikkerhed” ind i endnu en ny sparepolitik.
Velkommen til debatten
  • Når du kommenterer, accepterer du Jyllands-Postens debatregler
  • Har du spørgsmål? Find svaret her
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Blogs

Blog: Vi må tænke nyt for at sikre vores ytringsfrihed

Josephine Fock
De offentlige ansattes ytringsfrihed er blevet forværret, og vi mener, det er nødvendigt at ændre i lovgivningen

Blog: Katastrofe allerede før skolegang

Morten Uhrskov Jensen
Ikke-vestlige børn har i gennemsnit lavere indfølingsevne og ringere faglighed, viser ny meget stor undersøgelse.
International debat

Per Stig Møller: Erdogan er på vej væk fra Europa

Per Stig Møller
Det Tyrkiet, som præsident Recep Tayyip Erdogan er i færd med at udvikle, vil aldrig kunne blive medlem af EU.
Kommentarer

Kommentar: Held og uheld på en onsdag aften

Henrik Jensen
Er der ikke nogen, der kan tage nyhedsprogrammernes studieværter i ørerne og vride dem om? De skaber sig for meget – vi er danskere, for pokker!
Annonce
Annonce
Viden
Ny planet Et »ønskescenarie for forskerne«
Forskere har fundet en klippeplanet, der i størrelse ligner Jorden. Inden for astronomiens verden er man begejstrede – planeten har nemlig mange betingelser for, at der kan findes liv. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her