*

Dette er et debatindlæg: Læsere, organisationer og politikere skriver debatindlæg, som Jyllands-Posten publicerer. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Debatindlæg

Færre på kontanthjælp – men mange børn betaler en pris

Det er svært for børn at leve i fattigdom.

Der er netop udsendt en pressemeddelelse fra Beskæftigelsesministeriet med oplysning om, at 13.500 færre er på kontanthjælp siden april 2016.

Beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen (V) glæder sig.

Og det gør vi andre også.

Men: Der er samtidig markant flere, der rammes af regeringens såkaldte 225-timersregel.

Jeg fortsætter: De markant opadgående konjunkturer betyder heldigvis, at flere kommer i arbejde. Og det er godt og sundt. Det er godt for enkeltpersoner, godt for familier og godt for samfundet. Der er mange positive aspekter for den enkelte og for familien ved at være i arbejde.

Men spørgsmålet er, om det er kontanthjælpsloftet og 225-timersreglen, der har bragt flere i arbejde. Jeg tror det ikke. Der kunne godt være behov for forskning, der afdækkede, om det er tilfældet.

Der er mennesker, der har måttet betale en stor pris for specielt 225-timersreglen. Altså at kunne skaffe sig minimum 225 timers arbejde på normale lønvilkår.

Typisk er der tale om mennesker, der af mange forskellige grunde hører til den perifere del af arbejdskraften.

Ikke bare fordi de er dovne – det er der formentlig en lille del, der er – men fordi deres livsbane er præget af mange forskellige klumper, som gør det svært ”bare lige at få et almindeligt arbejde”.

I oktober 2016 fik 11.800 personer nedsat deres ydelse som følge af 225-timersreglen. Det tal var steget til 17.900 personer i maj 2017. Af disse personer fik 83 pct. eller 14.800 personer nedsat deres ydelse med 500 eller 1.000 kr. om måneden. De resterende – ca. 3.100 – er gift med en anden kontanthjælpsmodtager, hvilket betyder, at den ene typisk mister hele kontanthjælpen, altså mellem 11.000 og 14.800 kr. om måneden før skat. De, der rammes af kontanthjælpsloftet, mister typisk 3.000-4.000 kr. om måneden.

Antallet af børn, som berøres af disse ret voldsomme nedskæringer, er ifølge oplysning til Folketinget ca. 62.000. Det gør ondt. Det er svært for børn at leve i fattigdom.

Her en beretning fra virkelighedens verden: En mor har søgt om fritidsstipendium hos Børnesagens Fællesråd (en frivillig social organisation). Hendes søn er diagnosticeret med adhd og socialkognitive vanskeligheder. Han har været så dårligt fungerende, at han måtte tages ud af skolen for at være hjemme. Til sidst blev han placeret i et specialtilbud.

Efter to et halvt år er han vendt tilbage til folkeskolen. Han er begyndt som spejder og trives ved det. Han siger: »Mor, det fede ved at være spejder er, at der er plads til alle.«

Hans lillebror er også spejder.

Moren er sygemeldt på grund af svær allergi og en bipolar lidelse. Hun har mistet sit job, er kommet på dagpenge og senere kontanthjælp. Hun blev ramt af kontanthjælpsloftet og måtte konstatere, at hun ikke længere havde råd til kontingent til spejderne. Hun søgte og fik af Børnesagens Fællesråd bevilget et fritidsstipendium, som muliggør, at begge drenge kan fortsætte som spejdere.

Hun skriver: »Tusind, tusind tak. Ord kan ikke beskrive, hvor taknemlig jeg er. Jeg glæder mig vildt til at fortælle mine sønner, at de alligevel kan fortsætte som spejdere.«

Foreningslivet med spejder-aktiviteter, børneklubber, idrætsklubber m.v. er guld værd for børn at møde under deres opvækst. De møder derigennem så mange værdier, som bidrager til at skabe gåpåmod, energi, kammeratskaber og alt det andet, som har afgørende betydning for børns sunde udvikling.

Det er derfor dybt problematisk, hvis samfundet sætter økonomiske stopklodser ind – som bl.a. kontanthjælpsloftet – så disse værdier smuldrer for et stort antal børn.

Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet - klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også JP Debat på Twitter

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Velkommen til debatten
  • Jyllands-Posten ønsker en konstruktiv og god debattone blandt vores læsere uanset uenigheder. Overtrædelse af vores debatregler kan føre til udelukkelse.
  • Anmeldelser af grove kommentarer kan ske til blog@jp.dk eller ved at ”markere som spam”.
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce

Blog: Sociale klausuler virker. Jeg ved det for jeg har set det fra først række.

Louis Jacobsen
Flere og fler kommuner stiller krav om ordentlige arbejdsforhold og en seriøs tolkning af uddannelsesansvaret, når virksomheder skal byde ind på opgaver. I skal huske hvem der arbejder for de klausuler når i stemmer.

Blog: Vision Amager Fælled 2027 – Den sande tilstand

Jens Kindberg
Der er ikke en fugl, fisk eller frø, som har fået det bedre i 2027 med den nuværende tilgang.

Blog: Vi tillader, at parallelsamfund udvikler sig

Olav Skaaning Andersen
Det er betænkeligt, at fædregrupper og imamer - under politiets radar - kan overtale kriminelle bander til en 'våbenhvile'.

Debat: Mere fælles udenrigspolitik gennem EU

Alexander Lemche, jurastuderende ved Københavns Universitet, København K
Annonce
Annonce
Hurra, så lyttede de
Jeg blev glad, da jeg læste Ældreministeriets udmelding, at plejen af ældre mennesker på plejehjem eller i eget hjem skal være mere ”værdig”, og at kvaliteten skal sikres med et nyt videnscenter, et rejsehold og et nyt, uafhængigt tilsyn. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her