*

Dette er et debatindlæg: Læsere, organisationer og politikere skriver debatindlæg, som Jyllands-Posten publicerer. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Debatindlæg

Det er slagtetid for dansk politiks hellige ko

Vi bruger over 20 mia. kr. hvert år på SU – det samme beløb, som vi bruger på de videregående uddannelser i sig selv.

Foto: Gregers Tycho

5/10 var dagen, hvor der endnu en gang er kaldt til demonstration. Endnu en gang var det gjort af elev- og studenterbevægelsen, og endnu en gang var sagen den samme. Det er dog lidt absurd, at vi i et af de lande, hvor der bliver brugt allermest på uddannelse, og hvor der ovenikøbet bliver givet en SU oveni, skal høre en evig jamren, hver gang der stilles krav til produktiviteten. For det er absurd, at vi ikke kan bede uddannelsesinstitutioner, der i mange år var fritaget fra effektivitetskravet, om at finde smartere løsninger, om at gøre tingene mere effektivt. Ikke nok med at andre sektorer som eksempelvis sundhedssektoren har kunnet gennemføre 2 pct. besparelser de seneste 15 år, er det også et mildt krav, i forhold til hvad der effektiviseres i det private erhvervsliv.

Man bør se nærmere på de mange penge, som vi hvert år giver til unge gennem Statens Uddannelsesstøtte. SU’en er på mange måder blevet en hellig ko, som ingen rigtig tør slagte. Faktum er, at vi bruger over 20 mia. kr. hvert år på SU’en alene – det samme beløb, som vi bruger på de videregående uddannelser i sig selv.

Omlægger man SU’en til et rentefrit lån, kan man regne med en besparelse på 14 mia. – vel at mærke hvert år. Velvidende, at det er et forslag, der vækker ramaskrig på venstrefløjen, synes jeg alligevel, at man skal give tanken lidt mere overvejelse.

En ting er nemlig det helt principielle: at man som individ også selv bør investere i den uddannelse, der giver en et markant bedre indkomstniveau resten af livet. Det skal ikke være kassedamen i Netto eller min nabo, der betaler for mine leveomkostninger i studietiden, men derimod mig selv – for det er den vigtigste og bedste investering, vi gør os i løbet af vores liv.

Der er dog også et praktisk element i kraft af de incitamenter, der kan være resultatet af en omlægning: Flere unge vil tænke på, om deres uddannelse kan bruges på den anden side ude på arbejdsmarkedet, når de er færdige – ligesom flere vil have incitament til at komme hurtigere igennem deres uddannelse.

Jeg synes, at vi bør tage en debat om, hvorvidt vi synes, at de 20 mia. kr., SU-systemet koster os, giver os den fornødne værdi for pengene. Jeg ser gerne en fremtid, hvor jeg selv skal betale min husleje og mit smør på brødet, hvis det til gengæld betyder, at skatten så også er lidt lavere i den anden ende. Jeg mener, at vi skal væk fra det omvendte lån, som SU’en er, hvor vi resten af livet på en halvdiffus måde skal betale det tilbage igennem skatten, og hvor kassedamen betaler for mine leveomkostninger under studiet.

Vi bør tage et opgør med den hellige ko, som SU’en er, men vi bør ikke kalde til revolution og lave ændringen fra den ene dag til den anden. En gradvis nedtrapning af selve SU-beløbet og den samme gradvise optrapning i forhold til ens lånemuligheder samt herudover at sørge for, at der ikke er behov for ramaskrig, og at en SU-omlægning ikke får voldsomme konsekvenser.

Det er på tide, at vi tør åbne for en af de debatter, der tit bliver druknet i bannere og vrede demonstranter på slotspladsen. Vi skal turde at sætte spørgsmålstegn ved den måde, vores samfund er skruet sammen på, og de ydelser, vi giver. Derfor bør vi også tage opgøret med SU’en.

Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet - klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også JP Debat på Twitter

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Velkommen til debatten
  • Når du kommenterer, accepterer du Jyllands-Postens debatregler
  • Har du spørgsmål? Find svaret her
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce

Blog: Naser Khaders facebookvanvid virker - desværre

Christian Rabjerg Madsen
Naser Khader har lagt sine indsigtsfulde analyser af situationen i Mellemøsten på hylden og i stedet transformeret sin politiske kommunikation til usaglige personangreb og perfide latterliggørelser. Det virker desværre super godt på Facebook.

Verdens Bedste Nyheder: Kloden bliver klogere online

Thomas Ravn-Pedersen | Sophie Rytter
Digital og onlineuddannelse har bevæget sig fra niche til verdensomspændende succes med gratis kvalitetsprodukter.
Annonce
Annonce
Vores lærere fortjener den bedste uddannelse
Fremtidens læreruddannelse skal være forskningsbaseret og praksisnær. Og den bør udvikles i tæt samarbejde mellem professionshøjskolerne og universiteterne. Institutionskamp bør afløses af ambitionskamp. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her