*

Dette er et debatindlæg: Læsere, organisationer og politikere skriver debatindlæg, som Jyllands-Posten publicerer. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Debatindlæg

Tanker om EU og Catalonien

Jeg har læst om folkeafstemningen om Cataloniens løsrivelse fra Spanien, som med politivold blev forsøgt forhindret, hvilket jeg ikke finder i pagt med det, som man normalt opfatter som en demokratisk handling. Under læsningen forekom det mig, at EU gik ind over sagen. Jeg forstår ikke rigtig, hvorfor EU absolut skal blande sig i et lands indre anliggender.

Havde det ikke været mere betimeligt, hvis EU havde blandet sig udenom? Det mener jeg i hvert fald. Jeg mener, at EU gennemgående stikker sin næse i ting, som overhovedet ikke angår EU.

EU har igennem årene vist sin totale uduelighed, bl.a. ved manglende beskyttelse af EU’s og Europas middelhavsgrænse, når vi tænker på den invasion af migranter, som vi har oplevet gennem de seneste to år. I stedet for blander EU sig i de enkelte medlemslandes indre anliggender.

Vi så det tydeligt, da EU blandede sig i Ukraines regeringsdannelse for nogle år siden, hvor EU ”afsatte” den tidligere præsident og medvirkede (indirekte?) til indsættelsen af en mere Europa-venlig af slagsen. Ja, der kan nævnes mange flere eksempler på EU’s indblanding, men det tillader pladsen ikke. Jeg vil slutte med håbet om en snarlig afstemning om Danmarks udtræden af dette foretagende.

Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet - klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også JP Debat på Twitter

Følg
Jyllands-Posten
Velkommen til debatten
  • Når du kommenterer, accepterer du Jyllands-Postens debatregler
  • Har du spørgsmål? Find svaret her
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce

Blog: Naser Khaders facebookvanvid virker - desværre

Christian Rabjerg Madsen
Naser Khader har lagt sine indsigtsfulde analyser af situationen i Mellemøsten på hylden og i stedet transformeret sin politiske kommunikation til usaglige personangreb og perfide latterliggørelser. Det virker desværre super godt på Facebook.

Verdens Bedste Nyheder: Kloden bliver klogere online

Thomas Ravn-Pedersen | Sophie Rytter
Digital og onlineuddannelse har bevæget sig fra niche til verdensomspændende succes med gratis kvalitetsprodukter.
Annonce
Annonce
Vores lærere fortjener den bedste uddannelse
Fremtidens læreruddannelse skal være forskningsbaseret og praksisnær. Og den bør udvikles i tæt samarbejde mellem professionshøjskolerne og universiteterne. Institutionskamp bør afløses af ambitionskamp. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her