*

Dette er et debatindlæg: Læsere, organisationer og politikere skriver debatindlæg, som Jyllands-Posten publicerer. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Debatindlæg

Se det nu i øjnene – den forberedende grunduddannelse er en spareøvelse

Er det smart at bruge de sparsomme midler på at fremmedgøre unge mennesker, der virkelig har brug for nærvær?

Alle får stukket blår i øjnene i politikernes mummespil om en ny uddannelse. Det første, de vil, er at spare 100 mio. kr. på de nye institutioner, derefter at holde diskussionerne i kog så længe, at så mange produktionsskoler som muligt langsomt må lukke ned i kraft af de forringelser, man har skabt for dem.

Det er den politiske strategi, der kører, og alle er hoppet på den og diskuterer konstruktioner, institutionstyper, sammenlægninger, og hvem der kan pleje sine egne interesser.

Både politikere, uddannelsesforbund nærmest ”savler” over muligheden for at skabe nogle store fremmedgørende væsener, moderskoler, der kan opsluge de unge, uden at det giver dem perspektiv og nærhed.

LO er ikke enig. Ministeren taler om dannelse for ligesom at få fjernet fokus fra de besparelser, regeringen har gang i. Det er et stort mummespil, der dækker over besparelser.

Det er, som om man har glemt og fortrængt, at det er de unge, det handler om, og at den første besparelse var at nedsætte skoleydelserne, så det er den laveste i landet – det kan bedre betale sig at være i kontanthjælpssystemet for de unge.

Så lad ydelserne på produktionsskolerne forblive de samme, og husk også de unge under 18 år, som blev straffet i efteråret.

Er det så klogt at binde sig til en blind tro på centraliseringens ”besparelsesmonster”? Er det smart at bruge de sparsomme midler på at fremmedgøre unge mennesker, der virkelig har brug for nærvær, ved at skabe store moderinstitutioner med små satellitter ude omkring lokalområderne? Centraliseringer ser godt ud på papiret – regnearket – men er det godt for de unge?

Og hvad vil regeringen? Skære ned på erhvervsuddannelserne, lukke produktionsskoler. Der skal centraliseres. Det rammer de unge, der har de sværeste vilkår. Det er en kynisk nærmest menneskefjendsk handling, der er gang i, under dække af, at man vil tro på de unge.

Det er en god idé, at unge skal kunne tage en forberedende grunduddannelse. Det kan bidrage med at skabe liv i nærområderne, fordi decentrale små enheder, der er placeret i nærmiljøet, er vejen frem.

Tæt på læring og tæt på hjem er lig med tryghed – og det er det bedste fundament, der findes for læring, udvikling og vækst.

Og ja, det er gammel vin på nye flasker, men der er ikke noget galt i at få mulighed for at nyde en god lagret vin, der giver et inspirerende pift til fornyelse af den perfekte uddannelsesmenu. Det er ligesom en god cognac – man blander de gamle fade med de nye og får et superbt produkt.

Vi hat set produktionsskolerne skabe gode resultater, vi er klar over, at de ved, det kan gøres bedre, og at der er brug for fornyelse, at almenundervisningen skal styrkes med udgangspunkt i den praktiske læring. Produktionsskolerne har opnået store erfaringer med Den Kombinerede Ungdomsuddannelse, som har givet stof til nye tanker om forandring – også her er der et godt fundament for fornyelse.

Der er ingen grund til at smide de små, stærke omfavnende enheder, der skaber ramme om en anden måde at lære på, ud.

Den praktiske vej til læring viser sig som den mest trygge og den bedste vej til succes, fordi det er muligt at tage de individuelle hensyn, der skal til for at hjælpe de unge videre med en dannelse og forståelse for den verden, de skal arbejde i.

De er det rigtige fundament for en holdbar fremtid for den nye forberedende grunduddannelse.

Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet - klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også JP Debat på Twitter

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Velkommen til debatten
  • Når du kommenterer, accepterer du Jyllands-Postens debatregler
  • Har du spørgsmål? Find svaret her
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce

Blog: Naser Khaders facebookvanvid virker - desværre

Christian Rabjerg Madsen
Naser Khader har lagt sine indsigtsfulde analyser af situationen i Mellemøsten på hylden og i stedet transformeret sin politiske kommunikation til usaglige personangreb og perfide latterliggørelser. Det virker desværre super godt på Facebook.

Verdens Bedste Nyheder: Kloden bliver klogere online

Thomas Ravn-Pedersen | Sophie Rytter
Digital og onlineuddannelse har bevæget sig fra niche til verdensomspændende succes med gratis kvalitetsprodukter.
Annonce
Annonce
Vores lærere fortjener den bedste uddannelse
Fremtidens læreruddannelse skal være forskningsbaseret og praksisnær. Og den bør udvikles i tæt samarbejde mellem professionshøjskolerne og universiteterne. Institutionskamp bør afløses af ambitionskamp. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her