*

Dette er et debatindlæg: Læsere, organisationer og politikere skriver debatindlæg, som Jyllands-Posten publicerer. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Debatindlæg

Min diagnose ændres til et skældsord

Sproget udvikler sig konstant, og vi udvikler os med sproget.

Sproget udvikler sig konstant, og vi udvikler os med sproget. Ord får hurtigt nye betydninger, og lige nu renses det danske sprog for ord, der er nedladende mod minoritetsgrupper inden for trosretninger, seksualitet og race. I stedet er det nu navne på sygdomme og handicap, der bruges som skældsord blandt unge.

Autisme er mange ting – tusindvis af ting. Autisme kan være stereotyp adfærd, problemer med socialt samspil, sanseforstyrrelser, fascination af bestemte emner osv. Men én ting er det helt sikkert ikke: et skældsord.

”Autisme”, ”autister”, ”autistisk”, ”autist”. Det er ikke nedladende ord, men ord, der beskriver en psykologisk udviklingsforstyrrelse. At bruge ordet nedsættende er krænkende over for en gruppe, der som oftest har rigeligt at kæmpe med i forvejen.

Jeg kan kun snakke ud fra mig selv, men jeg tror ikke på, at jeg er alene, når jeg siger, at ord gør ondt. Derfor nægter jeg at se passivt til, mens navnet på min diagnose – på en del af mig – ændres fra blot det til noget ondt.

Forstå mig ret: Sproget vil udvikle sig. Men lad det nu for en gangs skyld være i en positiv retning.

Autisme er mange ting, men en fornærmelse er det ikke.

Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet - klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også JP Debat på Twitter

Signe Lambæk 18 år, HF-elevHerning
Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Debat: Måske hjernevaskede
Sabrina Hartvig skriver 19/10, at ikkemuslimer føler had for muslimer.
Debat: DR forvansker historien
Lorens Meyer, Vojens
Væsentlige områder af dansk efterkrigshistorie blev forbigået i tavshed i det sidste afsnit af ”Historien om Danmark”.
Velkommen til debatten
  • Når du kommenterer, accepterer du Jyllands-Postens debatregler
  • Har du spørgsmål? Find svaret her
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce

Blog: Virker integrationsprojekter?

Morten Uhrskov Jensen
Næ, det er der intet, der tyder på.

Verdens Bedste Nyheder: Kloden bliver klogere online

Thomas Ravn-Pedersen | Sophie Rytter
Digital og onlineuddannelse har bevæget sig fra niche til verdensomspændende succes med gratis kvalitetsprodukter.

Kommentar: Er DR ude på en selvmordsmission?

DR leverer selv skytset til dem, der mener, at der ikke er brug for et statsmedie, der fuldkommen ubalanceret fremstiller det vigtigste, vi har – vores fælles historie.
Annonce
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her