*

Dette er et debatindlæg: Læsere, organisationer og politikere skriver debatindlæg, som Jyllands-Posten publicerer. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Debatindlæg

Sammen kan vi redde liv ude på vejene

Højresvingsulykker er dybt tragiske for alle involverede.

Kender du nogen, der siger: »Nej, jeg synes ikke, at vi skal arbejde for færre dræbte cyklister i trafikken«? Nej, vel? Men det er ikke nok at sige ja. Der er brug for handling og for et stærkere politisk fokus på cyklisters trafiksikkerhed end i dag, hvor alt for mange cyklister dør i trafikken.

Tallene taler deres eget sprog: 198 cyklister er dræbt i trafikken i perioden 2010-2016. Og lige så skræmmende: Mens antallet af trafikdræbte bilister er faldet med knap en tredjedel siden 2010, står tallet for trafikdræbte cyklister stille. Heller ikke i forhold til højresvingsulykker ser det godt ud. Syv cyklister mistede livet i en højresvingsulykke i 2016 mod kun én i både 2014 og 2015.

Højresvingsulykker er dybt tragiske for alle involverede. For cyklisten, der bliver dræbt eller kommer til skade. For de pårørende, som mister eller må se en kær leve videre med alvorlige men. For chaufføren, som resten af sit liv vil være mærket og ofte må finde en ny levevej. For de mennesker, som overværer ulykken, og for det redningspersonale, som rykker ud.

Derfor samarbejder vi i Cyklistforbundet og ITD om at undgå højresvingsulykker. Netop i disse dage deltager 120.000 elever fra 900 skoler i Cyklistforbundets ”Alle Børn Cykler”, der skal få flere børn op på cyklen i hverdagen og styrke børns viden om sikker cykling. 2.200 elever på 15 skoler får besøg af ITD’s ”Lastbilkaravanen”, hvor de bl.a. lærer om lastbilers blinde vinkler.

Men skolekampagner er ikke nok. Færre trafikdræbte cyklister kræver, at myndigheder, organisationer, producenter og politikere arbejder tæt sammen om at finde stærke trafikale løsninger. Det kræver et bredt samarbejde for at sikre ny viden og indsigt, forpligtige hinanden på handling og mål og styrke implementeringen af nye initiativer.

Det kræver kort sagt politisk lederskab. Vi opfordrer derfor trafikminister Ole Birk Olesen og resten af regeringen til at samle og inddrage alle relevante aktører i arbejdet. Sammen kan vi redde liv ude på vejene.

Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet - klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også JP Debat på Twitter

Følg
Jyllands-Posten
Velkommen til debatten
  • Når du kommenterer, accepterer du Jyllands-Postens debatregler
  • Har du spørgsmål? Find svaret her
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce

Blog: Derfor elsker jeg cykling og hader fodbold

Mikael Jalving
Cykling er konservativt. Den dyrker gentagelsen, vanen, øvelsen, kontinuiteten og respekten for det givne. Cykling er ikke kun en kirke, cykling er også en kongerække.

Blog: Flertal kan banke regeringen på plads i forhold registreringsafgiften

Rune Lund
Der er flertal for en omlægning af registreringsafgiften, der fremmer miljø, sikkerhed og lukker skattehuller. DF kan vælge at banke regeringen på plads, eller lade sig kue af Liberal Alliance.

Blog: Manden, der reddede verden

Holger K Nielsen
For nylig kom det frem at Stanislav Petrov er død. Eller rettere: han døde i maj måned men først nu er dødsfaldet kommet frem til en større offentlighed

Karin Riis-Jørgensen: Stor risiko for at Danmark ender på EU's b- eller c-hold

Karin Riis-Jørgensen, tidligere MEP (V), Senior Rådgiver hos Kreab, København K
EU-Kommissionens formand arbejder med en byge af forslag, der skal styrke eurosamarbejdet, hvor Danmark ikke er med. Dermed svækkes Danmarks position i EU.
Annonce
Annonce
Biler
Den praktiske Volvo er på vej og vil være helt sin egen
Volvos nye XC40 er designet til moderne storbymennesker. Derfor er bilen proppet med praktiske detaljer, men også topmoderne teknik. Dansk introduktion til februar næste år. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her