*

Dette er et debatindlæg: Læsere, organisationer og politikere skriver debatindlæg, som Jyllands-Posten publicerer. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Debatindlæg

Nu vil prins Henrik det, han vil

Fejlen er gjort og kan aldrig gøres om. Prins Henrik tabte ”dronningekrigen”.

Prins Henrik er såret. Mange års skuffelse over ikke at blive brugt til alt det, han er eventyrlig god til, slår ud nu – han kan ikke mere. Han kom til Danmark som succesrig diplomat med stor fremtid i det store udland. Forelskelsen i en yndig og klog prinsesse fik ham til at vælge hende. Men havde han regnet med selv at blive brugt til alt det, han er fantastisk til? Sproglige evner i superklasse. Oratoriske evner, musikalske evner, og jeg kunne fortsætte.

Men nej, du skal hedde Henrik og ikke Henri, du skal tale fransk hele døgnet, så vi alle kan blive supergode til det. Og sådan blev det. Sådan ville dronningen det, og så blev det sådan.

Der gik nogle år, så begyndte oprøret. Skuffelsen meldte sig. Prinsen blev ikke brugt som taler ved de store middage for udenlandske gæster og kongelige. Dronningen talte. Hvor havde det været enkelt at gøre, som også dronning Elizabeth lod prins Philip gøre i alle hendes mange år på tronen, nemlig at lade prinsen tale, hvor hans sprog var klarest og bedst. Prins Henrik taler jo det smukkeste fransk og kinesisk og vietnamesisk, og hvad ved jeg om, hvor mange sprog den mand magter.

Skuffelsen sad malet i ham, og nu begyndte tingene at gå galt. Vi kender alle til de gange, hvor han har virket forkert i sammenhænge med dronningen. Vi bestemmer. Dronningen er en god regent, men prins Henrik – prins Henri lyder meget smukkere – kunne have aflastet og gjort det bedre sine steder i forløbet.

Nu er han blevet en gammel mand, og nu vil han det, han vil. Eller ikke vil. I hvert fald ikke ligge på lit de parade med dronningen til evig tid.

Prins Henriks far havde sagt det til ham. Du bliver aldrig den, der styrer, Henri. Pas på, det kommer til at gå dig på. Og nu er det gået prins Henrik på. Det er efter min mening ikke hans egen skyld. Var jeg ham, ville jeg hellere stedes til hvile i mine forfædres jord end for evigt ligge her og blive hånet, fordi han ikke indrettede sig. Fejlen er gjort og kan aldrig gøres om. Prins Henrik tabte ”dronningekrigen”.

Nu må han vælge sit eget gravsted. Og mon det dog ikke bliver ved Chateau de Cayx, hvor hele familien kan mindes ham. Jeg beundrer ham, men jeg er også fra Aarhus, og vi elsker prins Henrik herovre, for vi har set og hørt hans smukke formfuldendte stemme læse egne digte op på kunstmuseet Aros, hvor dronningens malerier blev udstillet sammen med hans egne kunstværker. Og hvor var de fuldendte sammen.

Jeg var betaget af hans udstråling på sit eget sprog. Prins Henri skulle have været brugt langt mere i ægteskabet med vor dronning. Hun kunne godt have givet lidt fra sig. Hun skal nok blive husket alligevel.

Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet - klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også JP Debat på Twitter

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Debat: Kongelig ligestilling
Ib Christensen, fhv. europaparlamentsmedlem og folketingsmedlem, Randers
Velkommen til debatten
  • Når du kommenterer, accepterer du Jyllands-Postens debatregler
  • Har du spørgsmål? Find svaret her
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce

Blog: Måske går det bare ad helvede til

Rune Toftegaard Selsing
Tilbederne af Fremskridtet forstår ikke, hvorfor deres multikulturelle eksperiment er gået galt.

Blog: Grib din fjerboa, kys din kæreste, og vær stolt!

Erik Winther Paisley
PRIDE: Vi skal ikke acceptere, at ens sociale status, selvrespekt og respekt fra andre afhænger af, at man ikke træder udenfor. Alle bøsser skal være pridebøsser, hvis de ellers tør og kan.
Annonce
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her