*

Dette er et debatindlæg: Læsere, organisationer og politikere skriver debatindlæg, som Jyllands-Posten publicerer. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Debatindlæg

Fremtiden er faglært – men har vores forældre forstået det?

Vi må gøre op med uddannelsessnobberiet. Vi skal finde 70.000 faglærte inden 2025.

Lige om lidt mangler vi alt for mange faglærte. Mere end 70.000 stk. allerede i 2025. Det er svimlende. Erhvervslivet har fået øjnene op for det, fagforeningerne har fået øjnene op for det, og uddannelsesinstitutionerne har vidst det længe. Men hvad med vores forældre? Forstår de, at der skal nye boller på suppen?

Hvis man spørger folkeskoleeleverne, hvad der holder dem fra at vælge den faglærte vej i stedet for studenterhuen efter folkeskolen, svarer de enslydende, at pres fra forældrene betyder, at de hælder til at gå efter en studentereksamen. Samtidig har vores ”politiske forældre” på Christiansborg i flere år tudet os ørerne fulde af, at fremtiden tilhører de længste uddannelser.

»Vi er på vej mod videnssamfundet,« siger de. Det lugter af, at studenterhuen er det sikre valg.

Det er ikke, fordi jeg hader studenterhuer. Jeg er faktisk overordentligt stolt over min egen hue, som ovenikøbet var den første i familien. Så jeg forstår godt, hvis man gerne vil i gymnasiet. Men vi er nødt til at give alle unge et reelt oplyst og frit uddannelsesvalg.

Da jeg skulle vælge vej efter folkeskolen, troede min lastbilchaufførfar ikke på, at jeg kunne klare gymnasiet. Samtidig hører jeg fra mine venner, der er vokset op i akademiske hjem, at de aldrig hørte om muligheden for at tage en erhvervsuddannelse, inden de blindt fortsatte deres skolegang i gymnasiet.

Det er jo det grundlæggende problem. For det er jo også en frihedsbegrænsende social arv. Indtil nu har vi set igennem fingrene med det, fordi længere uddannelse har været set som bedre uddannelse. Vi må gøre op med uddannelsessnobberiet, og det kræver, at vi tør investere. Men mon ikke der er en god investering, når man ser på, hvad det vil koste samfundet, hvis vi ikke finder de 70.000 faglærte inden 2025.

Hvis vi skal starte et sted, må det være bedre uddannelsesvejledning i folkeskolen. Christiansborg kan starte med at udvide muligheden for vejledning, så den ikke kun er forbeholdt de 20 pct., der ikke erklæres uddannelsesparate. Uddannelsesvejledning skal være for alle. Bare fordi man set udefra er klar til at tage en ungdomsuddannelse, betyder det jo ikke, at man har noget begreb om, hvilken man skal vælge.

Helt konkret skal forældrene med til vejledningen. Der skal satses på forældre-elev-vejledninger, hvor forældrene i højere grad end i dag oplyses om de forskellige muligheder for ungdomsuddannelse. Det er netop vigtigt, at forældrene deltager i vejledningen, fordi de langt hen ad vejen er den vigtigste faktor for de unges uddannelsesvalg. Samtidig bør den generelle uddannelsesvejledning suppleres af ung-til-ung-vejledning, hvor folkeskoleelever møder unge fra forskellige ungdomsuddannelser. Uddannelsesvejledning gør det ikke alene. Folkeskolen må give mere plads til de praktiske færdigheder og åbne elevernes øjne for de faglige muligheder.

En mere erhvervsfaglig folkeskole indeholder i mine øjne obligatorisk erhvervspraktik i både ottende og niende klasse. Den bedste måde at finde ud af, hvad man vil, når man bliver stor, er at prøve det af i en erhvervspraktik.

Samtidig bør alle folkeskoler tilbyde den praktiske projektopgave i niende klasse. Hvorfor skal man skrive en lang opgave, når det for mange er langt mere relevant at prøve deres praktiske færdigheder af i en praktisk projektopgave?

Vi kan løse udfordringen med de manglende faglærte sammen. Men det kræver et opgør med uddannelsessnobberiet. Det kræver, at vores forældre ser potentialet i erhvervsfaglige uddannelser. Det kræver, at Christiansborg er villig til at prioritere en økonomisk investering. Det kræver, at vi taler hinanden op i stedet for ned.

Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet - klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også JP Debat på Twitter

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Velkommen til debatten
  • Når du kommenterer, accepterer du Jyllands-Postens debatregler
  • Har du spørgsmål? Find svaret her
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce

Blog: Giv mig min krop tilbage

Annika Smith
Jeg ved ikke, hvem der fandt på, at den naturlige kvindekrop skulle skæres ud af modebilledet. Men jeg kan med sikkerhed sige, at jeg synes, vedkommende var en idiot.

Blog: Den amerikanske borgerkrig er ikke forbi

Olav Skaaning Andersen
Trump har vist sig at være problemet. Ikke løsningen.

Blog: Ord har betydning

Holger K Nielsen
Det hævdes ofte, at kun handlinger betyder noget i politik. Hvad man går rundt og siger er ligegyldigt, for det er kun ord.

Kommentar Opløs hele DR, og skab noget tidssvarende

DR er en unaturlig konstruktion, hvor bemanding og pengemængde ser ud til at være omvendt proportional med kvaliteten.
Annonce
Annonce
Svimlende smuk udstilling i Danmarks ældste by
Da Marco Polo ankom til Kina i det 13. århundrede, var han tydeligt begejstret for Østen, som på mange områder virkede mere avanceret end hans hjemlige Venedig. Aktuel udstilling på Museet Ribes Vikinger tilbyder et blik på den kultur, Polo så og beskrev. 
Se flere
Svimlende smuk udstilling i Danmarks ældste by
Da Marco Polo ankom til Kina i det 13. århundrede, var han tydeligt begejstret for Østen, som på mange områder virkede mere avanceret end hans hjemlige Venedig. Aktuel udstilling på Museet Ribes Vikinger tilbyder et blik på den kultur, Polo så og beskrev. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her