*

Dette er et debatindlæg: Læsere, organisationer og politikere skriver debatindlæg, som Jyllands-Posten publicerer. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Debatindlæg

Lastbilerne er kommet for at blive

Man kan næsten fornemme, at lektor og debattør Henrik Jensen har tilbragt nogle af de dyrekøbte feriedage på danske landeveje i selskab med lastbilerne.

Man kan næsten fornemme, at lektor og debattør Henrik Jensen har tilbragt nogle af de dyrekøbte feriedage på danske landeveje i selskab med lastbilerne. Frustrationerne lyser nemlig ud af hans kommentarer 8/8 under titlen ”En kvælerslange af lastbiler”. Men han putter så meget forskelligt i gryden, at det hele let bliver en omgang ruskomsnusk, der efterlader læseren med en bismag af, at kokken har fået nok af det hele.

Men vi kommer ikke uden om det: Lastbilerne er kommet for at blive. Transportarbejdet er steget støt og vil fortsætte dermed i overskuelig fremtid: EU-Kommissionen forudser, at transportarbejdet i perioden 2010 til 2050 vil stige med 1,1 pct. årligt, svarende til 57 pct. i alt. Rigtig meget køres allerede om natten – og på jernbane – eller går ad søvejen.

Det samfund, som Henrik Jensen beskriver, hvor transport er så billigt, at det kan betale sig at køre råvarer og halvfabrikata samt færdigvarer på kryds og på tværs i Europa – ja, i verden – laver sig nok vanskeligt om sådan lige med det første. Forbruget i den vestlige verden er bare stigende.

Så hvor skal vi begynde? Skal vi til at dyrke grøntsagerne i baghaven og slagte grisen ved gadekæret? Næppe. Skal vi købe mindre og genbruge mere? Måske, og der er allerede en trend, hvor genanvendeligt affald er blevet en råvare – men det kræver også transport. Eller skal vi måske se på de strukturer, der gør, at transport bliver så billigt, at det kan betale sig at flytte produktion ud af landet – for derefter at lade underbetalte østchauffører køre godset rundt på nomadevilkår? Helt sikkert, mener jeg. Så ja – Henrik Jensen har ret i, at der er rigtig mange lastbiler på vejene. Henrik Jensen har ret i, at de bidrager til trængsel og ulykker. Og han har ret i, at chaufførerne kunne være bedre kvalificerede, når man ser på, at 5.000 ud af de 6.000, der krydser grænsen, er af udenlandsk herkomst. Disse ting arbejder vi løbende på i branchen.

Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet - klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også JP Debat på Twitter

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Velkommen til debatten
  • Når du kommenterer, accepterer du Jyllands-Postens debatregler
  • Har du spørgsmål? Find svaret her
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce

Blog: Giv mig min krop tilbage

Annika Smith
Jeg ved ikke, hvem der fandt på, at den naturlige kvindekrop skulle skæres ud af modebilledet. Men jeg kan med sikkerhed sige, at jeg synes, vedkommende var en idiot.

Blog: Den amerikanske borgerkrig er ikke forbi

Olav Skaaning Andersen
Trump har vist sig at være problemet. Ikke løsningen.

Blog: Ord har betydning

Holger K Nielsen
Det hævdes ofte, at kun handlinger betyder noget i politik. Hvad man går rundt og siger er ligegyldigt, for det er kun ord.

Kommentar Opløs hele DR, og skab noget tidssvarende

DR er en unaturlig konstruktion, hvor bemanding og pengemængde ser ud til at være omvendt proportional med kvaliteten.
Annonce
Annonce
Svimlende smuk udstilling i Danmarks ældste by
Da Marco Polo ankom til Kina i det 13. århundrede, var han tydeligt begejstret for Østen, som på mange områder virkede mere avanceret end hans hjemlige Venedig. Aktuel udstilling på Museet Ribes Vikinger tilbyder et blik på den kultur, Polo så og beskrev. 
Se flere
Svimlende smuk udstilling i Danmarks ældste by
Da Marco Polo ankom til Kina i det 13. århundrede, var han tydeligt begejstret for Østen, som på mange områder virkede mere avanceret end hans hjemlige Venedig. Aktuel udstilling på Museet Ribes Vikinger tilbyder et blik på den kultur, Polo så og beskrev. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her