*

Dette er et debatindlæg: Læsere, organisationer og politikere skriver debatindlæg, som Jyllands-Posten publicerer. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Debatindlæg

Skal man vælge liv eller lov? Medicinsk cannabis bør legaliseres og ikke diskuteres

Politikerne skal holde op med at forbyde folk at hjælpe sig selv.

Jeg er amerikaner og har boet i Danmark i 20 år. Jeg har et medicinkort fra Californien, ordineret af en læge, der siger, at jeg lovligt der kan bruge medicinsk marihuana, fordi jeg har kroniske smerter. Det er faktisk en anbefaling om, at jeg bør bruge cannabis medicinelt. Men min medicin er ulovlig i Danmark. Det betyder, at jeg for at bo her forventes at tage kodein eller tramadol og andre piller, der har alvorlige bivirkninger - ikke mindst fordi de skaber fysisk afhængighed. De bliver også mindre effektive med tiden, fordi man faktisk bare tager pillerne for at "fodre afhængigheden".

Det gør mig nervøs og anspændt - og fastholder mig i smerten. Det gør min situation værre. Men mine problemer er minimale i forhold til mange andre alvorligt syge, der kunne få stor gavn af cannabis. Mange er nu kriminelle på grund af deres ønske om at helbrede sig selv eller andre, på trods af hvad loven siger, fordi de ikke har noget andet valg. De er tvunget til at vælge LIV over LOV - men det kan der laves om på.

Debat: Medicinsk cannabis er win-win

Medicinsk cannabis bør legaliseres og ikke diskuteres. Det er af yderste vigtighed, at folk, der lider, kan få hjælp. Faktisk burde det være en moralsk forpligtelse. Hvis man tror, at yderligere to år eller fire års studier og forskning vil ændre noget, er det ikke rigtigt. Hvis man vil se forskning, skriver vi 2017, man kan google det! Man vil finde mere end man kan nå at læse i meget lang tid. Der er ikke behov for mere forskning. Beviset er tilgængeligt for alle. Hvad der er brug for, er, at de mennesker, der lider, og og måske er døende, kan få hjælp i dag. Faktisk er alt, hvad de behøver, at politikerne holder op med at forbyde folk at hjælpe sig selv

Men selv dette er ikke det bedste svar!

Lægemiddelstyrelsen: Hampolie med CBD er ikke harmløst

Med den fireårige forsøgsordning taler man om at smide patienter ud i et kaos af politiske og medicinske mareridt. Ikke alene vil mange symptombetingelser/patienter ikke være "autoriserede", men de der er, risikerer at havne i "placebohelvede", hvor de håber på og forventer lindring, men i stedet gives erstatningspiller.

Dette er IKKE det medfølende og omsorgsfulde Danmark, jeg er kommet til at elske! Det er uvidenhed, simpelthen - foruden at store farmakologiske selskaber med penge påvirker legaliseringen.

Debat: Ja til cannabisolie

Der er kun én korrekt løsning, og det er at stoppe forbuddet mod cannabis.

I 1961 foretog man en lovændring. For første gang blev brugen af ​​cannabis gjort ulovlig i Danmark, ikke kun som medicin og til fritidsbrug, men også industrielt, dette sidste dog lovliggjort i 1998. Denne lov blev vedtaget med et pennestrøg helt uden offentlig debat eller så meget som en diskussion. Ligesom lemminger der kaster sig ud fra klippen sammen, kastede politikerne Danmark ind i indtil videre et halvt århundrede af kaos og løgne, spildte penge, unødvendig lidelse og uretfærdighed. Hvorfor? Fordi det blev besluttet at "stemme nu og diskutere det senere". "Senere" kom bare aldrig.

Jeg ville ønske, at de ville gøre det samme nu. Ophæv denne lov i dag og diskuter det senere.

Manu Sareen: Politiet hetzer syge danskere

Al forskning og alle studier. der er foretaget -  ikke nogle, men ALLE - viser, at cannabis er giftfri - man kan ikke dø af en overdosis. Og den er en effektiv medicin mod mange mange mange forskellige former for fysiske og mentale problemer. Så cannabisplanten som medicin er ikke en mulighed, det er et faktum. Uanset om en styrelse mener, at de skal "godkende" den, før det er et lægemiddel eller endda tro, at de har beføjelse til at gøre det. Det er en PLANTE! Der kan ikke tages patent på den, så der er ingen penge i det for medicinalfirmaerne. De ved, at de vil begynde at tabe penge, når cannabis bliver lovlig, igen. At medicin der rent faktisk ER godkendt af Lægemiddelstyrelsen som uskadelig, som regel sælges i en æske med en lang liste med skadelige bivirkninger er sørgeligt ironisk.

De kriminelle grupper, banderne - de samme som også kan tilbyde heroin, kokain eller andre hårde stoffer - vil miste deres primære indtægtskilde, samtidig med at staten derefter vil kunne tjene penge på mange forskellige måder,  afhængigt af hvilken rolle staten kommer til at spille i forhold til salg og dyrkning, penge der kan hjælpe med at opbygge skoler, rehabiliteringscentre, sociale programmer, politi og sundhedstjenester og meget mere.

Gods på Djursland klar med cannabis til syge

Der vil også kunne spares millioner af kroner. Mange sundheds- og medicinudgifter vil hurtigt, hvis ikke straks, blive reduceret, politiindsatsen rettet mod sælgere af "hash" vil blive elimineret, og politi, fængsler og domstole vil få tid og ressourcer der kan bruges imod virkelige forbrydelser mod samfundet.

Cannabis er ikke et "gateway drug". Faktisk er det det modsatte. Hvis man siger, at folk, der ryger cannabis, senere vil bruge kokain og heroin, er det fordi de samme mennesker, der sælger den nu, ofte er dem med adgang til de andre stoffer også. Jeg kalder det 'supermarkedsteorien'. Hvis du går ind i et supermarked hver dag og køber dagligvarer ind, rugbrød, frikadeller, havregryn og leverpostej, så får du en dag øje på bøffer og franske oste. Du regner med, at disse andre ting vil være lige så sikre og gode og vil også prøve dem. Det er fjernelsen af ​​dette element, hvad angår stoffer, sammen med oplysning og uddannelse, der vil skabe et bedre samfund.

Er cannabis det samme som alkohol og tobak? Nej!

Danskproduceret cannabis giver gigtpatienter ro i maven

Du kan dø af alkohol og tobak, men du kan ikke dø af cannabis! Det er påvist at cannabis ikke giver risko for at få lungekræft, skader leveren eller hjernen, eller forårsager blackouts. Og det er som sagt ikke giftigt!

Skal teenagere bruge cannabis rekreativt? Nej!

Men de bør heller ikke bruge alkohol eller tobak.

Helt ærligt, hvis de skal bruge noget, ville det være bedre at bruge noget, der ikke vil slå dem ihjel og som vil lade dem bevare deres sunde fornuft. Hvis du er til fodboldkamp, ​​og der er en fyr, der råber op og begynder at slås bag dig, vil jeg garantere dig for, at det ikke er en, der bruger cannabis. Men teenageres hjerner er ikke færdigudviklede, og hverken cannabis eller cigaretter og alkohol er godt for dem rekreativt. Som medicin til syge børn er cannabis derimod uvurderlig.

Når forbuddet er forbi, vil vi kunne bruge cannabis mod mange lidelser såsom hovedpine, spændinger, kramper, PTSD, psoriasis, lupus, demens og andre "ikke-godkendte" lidelser i forhold til det fireårige forsøg, men også som en mere sikker og sund erstatning for alkohol og endog tobak. Se bare statistikkerne. Forbruget af alkohol, tobak og morfinbaseret smertemedicin er faldet på steder, hvor cannabis nu er lovlig. Og det samme gælder hyppigheden af ​​bilulykker og dødsfald, også dødsfald ved overdosering og selvmord.

Som det er i dag, er ærlige borgere tvunget til at blive kriminelle, og det er regeringens skyld, at dette sker. Folk lider unødigt hvert minut hver dag. Folk lever med lidelse og endda død, men kan ikke vælge, hvad de vil indtage i deres egne kroppe for at blive helbredt. Og det illegale marked vil fortsætte med at forsyne borgerne med ulovlig cannabis, fordi den vil være billigere at købe og mere effektiv at bruge end de produkter, som de farmakologiske leverandører vil levere.

Medie: Danske landmænd får lov til at dyrke cannabis

Derfor er det klogere at ændre loven én gang for alle med fuld ophævelse af forbuddet, dvs. legalisering af cannabis. Som det er nu, hvor man kun fokuserer på medicinsk cannabis og endda med en langtrukken forsøgsordning, der ikke engang omfatter alle, der kan have gavn af cannabis som medicin, vil mange menneskers lidelser blive trukket i langdrag og mange vil endda dø, foruden at banderne vil have kronede dage stadigvæk. En trinvis ophævelse vil desuden medføre en masse lovarbejde og koste samfundet store summer både til dette lovarbejde og inden for sundhedssektoren.

Danskere får i stigende grad beslaglagt cannabisolie af myndighederne

Tag ikke fejl. Man vil ikke holde op med at bruge cannabis og de forskellige produkter den repræsenterer, nogensinde. Sagen mod cannabis er en sag, der har været tabt fra begyndelsen.

Gør cannabis lovlig nu, i dag. Detaljerne kan vi få styr på senere.

Det er det menneskeligt rigtige at gøre, det klogeste og det der udviser medfølelse. Det som de fleste danske borgere ville stemme for, hvis de havde chancen.

Følg
Jyllands-Posten
Velkommen til debatten
  • Når du kommenterer, accepterer du Jyllands-Postens debatregler
  • Har du spørgsmål? Find svaret her
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce

Blog: Den amerikanske borgerkrig er ikke forbi

Olav Skaaning Andersen
Trump har vist sig at være problemet. Ikke løsningen.

Blog: Ord har betydning

Holger K Nielsen
Det hævdes ofte, at kun handlinger betyder noget i politik. Hvad man går rundt og siger er ligegyldigt, for det er kun ord.

Blog: JP er mere pluralistisk end Berlingske

Jens Kindberg
Tolerancen og mangfoldigheden har trange kår på Berlingske.
Annonce
Annonce
Syv fantastiske oplevelser i Kinas gamle kulturby
Suzhou, som kaldes Østens Venedig på grund af de mange kanaler, rummer nogle af Kinas smukkeste haver, templer og museer med genstande, der fortæller byens flere tusind år lange historie. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her