*

Dette er et debatindlæg: Læsere, organisationer og politikere skriver debatindlæg, som Jyllands-Posten publicerer. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Debatindlæg

Har du nogensinde hørt nogen sige undskyld, fordi de havde kræft?

Der er et forvrænget billede af psykisk sygdom, som er udtryk for uvidenhed og ignorance.

»Nu bruger du også din sygdom som undskyldning.«

Dette udsagn er nok det mest ødelæggende, man kan bruge over for en psykisk syg, og nu tænker du nok: »Jamen, hvem siger sådan noget?«

Det skal jeg fortælle dig: Det er oftere og oftere, jeg hører, at jeg bare lige skal tage mig sammen og få tingene gjort. Dette er et udtryk for, at man ser den psykiske syge som doven og svag.

Sammenlignet med somatisk sygdom – har du nogensinde hørt om en med kræft, som har måttet undskylde for at være svag eller doven? Der er et forvrænget billede af psykisk sygdom, som om der er en skyld at give, eller det er, fordi den syge er mindre stærk end den ”normale”. De kunne ikke klare presset, hvilket er et massivt udtryk for uvidenhed og ignorance.

Ved psykisk sygdom er der ikke tale om et svagere menneske, det er ikke et spørgsmål om at tage sig sammen. Det er ikke et valg. Hvem ville vælge et liv med piller og alle de fordomme, hvor man ikke kan sige højt, at man fejler noget, uden at folk tager afstand og ”spiller sig” forstående.

Der er en skadelige berøringsangst, som kun gør det værre at være syg, for man føler sig alene. Og ja, vi er mere end vores diagnose. En kræftdiagnose bliver heller ikke en del af identiteten. Hvorfor er psykisk og somatisk sygdom ikke ligestillet?

Jeg er færdig med at undskylde for, at jeg har en skizoaffektiv diagnose, jeg er mere end den. Og jeg er træt af at blive målt ud fra min diagnose.

Træt af at skulle undskylde for, at jeg kommer til kort nogle gange, som om almindelige mennesker ikke nogle gange skal trække stikket og passe på sig selv. Træt af at skulle imødekomme en forventning om, at jeg er skrøbelig og skal passes på, for hvad nu hvis hun bryder sammen?

Psykisk syge er ikke svagere mennesker end almindelige, og det er på tide, at der kommer lige anerkendelse af somatisk sygdom og psykisk sygdom.

Har du nogensinde hørt om en med kræft, der har måttet undskylde og være tynget af skyld og skam, fordi man er en byrde for samfundet.

Du må godt nok undskylde, at dine skattepenge skal gå til, at jeg kommer ude i psykiatrien – jeg skal nok bare tage mig sammen.

Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet - klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også JP Debat på Twitter

Følg
Jyllands-Posten
Velkommen til debatten
  • Når du kommenterer, accepterer du Jyllands-Postens debatregler
  • Har du spørgsmål? Find svaret her
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce

Blog: Mennesket er større end ideer

Mikael Jalving
Hvad er egentlig et godt menneske? Svaret finder du hverken på Facebook eller Google.
Annonce
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her