*

Dette er et debatindlæg: Læsere, organisationer og politikere skriver debatindlæg, som Jyllands-Posten publicerer. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Debatindlæg

Det er værd at overveje at lukke institutioner for uvaccinerede børn

Vi oplevede et mareridt, som vi ikke ønsker for nogen forælder. Dengang fandtes MFR-vaccinen ikke endnu, men hvor ville vi have ønsket det.

Illustration: Rasmus Sand Høyer

Jeg bliver bekymret, når forældre ikke vil lade deres børn vaccinere. Årsagerne kan være mange, men manglende historie kan være en af grundene.

En personlig beretning: En aften i foråret 1982 blev vores yngste datter meget syg, høj feber, og vi kunne ikke komme i kontakt med hende. Akut indlæggelse (det var nemt at kontakte lægen dengang), og det blev til en mareridtsagtig uge med et barn i ”naturlig” koma og forældrene i døgnvagt hos hende. Hun blev diagnosticeret med hjernebetændelse (encephalitis). Årsagen var ukendt, men det blev senere fastslået, at hun havde antistoffer mod mæslinger, som hun ganske vist ikke havde haft symptomer på, og man kunne konkludere, at der var tale om mæslingeinduceret hjernebetændelse.

Efter en uge blev hun langsomt kontaktbar igen, men havde mistet alle de færdigheder, et halvandet års barn har opsamlet. Hun var så udviklet som en nyfødt, ingen kunne fortælle os, hvordan hun ville udvikle sig, og vi var dybt bekymrede.

Efter en uge blev hun langsomt kontaktbar igen, men havde mistet alle de færdigheder, et halvandet års barn har opsamlet. Hun var så udviklet som en nyfødt.

For at gøre en lang historie kort: Over en måneds tid oplevede vi det mirakel, at færdighederne kom igen – en dag kunne hun vende sig selv, få dage senere sidde, begyndte at kravle, opmærksomheden kom tilbage, og snart kunne hun rejse sig og gå igen. Det er nu 35 år siden, og der er aldrig observeret senfølger. Det mareridt ønsker vi ikke for nogen forælder. Dengang fandtes MFR-vaccinen ikke endnu, men hvor ville vi have ønsket det.

Da jeg selv var lille dreng, var mine forældres store frygt polio. I 50’erne havde mange desværre kendskab til familier, hvor polioen havde slået til og medført lammelser og andre uoprettelige skader. Da poliovaccinen kom frem i 1955, kunne det ikke gå hurtigt nok med at få børnene vaccineret. Ingen frygtede bivirkninger, for de fleste havde set sygdommens slemme virkninger.

Vi fik selvfølgelig også mæslinger, røde hunde, kighoste og fåresyge. Det har vel gennem min barndom tilsammen betydet et par måneders sygdom; det gik, også fordi mødrene var hjemmegående, men sådan er det ikke i dag.

Hver gang min mor hørte om et sygt barn, blev jeg slæbt til smitning, ligesom alle de andre børn på vejen. Jeg ville have foretrukket vaccination, selvom jeg også fik de ubehagelige som f.eks. kopper (alle ældre har et synligt ar på overarmen som følge heraf). Min oplevelse er generelt, at sygdommen er langt værre end den helt ubetydelige risiko for bivirkninger.

Jeg er dyrlæge, og i de 44 år, som jeg har været i faget, er meget af vores tid gået med overvågning af smitsomme sygdomme, og meget tid med at bekæmpe dem. I dyreverdenen har vi en meget bred palet at arbejde med.

Vi kan isolere, påføre restriktioner mht. bevægelighed, vi kan slagte, eller endnu værre nedslå, hvis der kommer sygdomsudbrud. Det er set ved udbrud af mund- og- klovesyge, som er ekstremt smitsom, og det vil sikkert også ske, når der kommer svinepest her i landet.

De vigtige smitsomme sygdomme i dyreverdenen vaccineres der ikke imod, fordi det gør det vanskeligt at overvåge smitstoffernes udbredelse. Gennem årene har vi ved testning og sortering udryddet kvægtuberkulose (som smitter mennesker), kalvekastning, kvægets leukose, Aujeszkys sygdom og flere andre tabsvoldende sygdomme.

Pointen er, at det er sket efter en nogenlunde fast rutine. Først de besætninger, hvor ejeren forstod problematikken, så tilføjes et økonomisk incitament (lavere mælkepris, f.eks.), derefter regulær tvang med politiets hjælp, og på den måde fik vi alle med.

Man kan overveje tilsvarende med børnevaccinationer.

Langt de fleste er allerede med, men der er en restgruppe, der er for stor, især i forhold til hpvvaccinen.

Det er bestemt relevant at overveje at lukke børneinstitutioner for uvaccinerede børn; de udgør simpelthen en risiko for de andre børn. Kan man få en hund i pension, uden at den er vaccineret? Sanktioner i forhold til de manglende vaccinationer mod hpv kunne være i forhold til ungdomsydelserne.

Sygdommene kan fjernes ved vaccination, se, hvordan det er gået med kopper, som er fjernet på verdensplan. Der vil ikke optræde tilfælde, hvis vaccinationsprocenten kommer langt op i 90’erne procentvist. Der bliver ganske enkelt for langt mellem de modtagelige individer. I dyreverdenen ser vi f.eks. sjældent hundesyge, fordi en ganske høj procent af hundene er vaccineret – ikke helt nok, for der dukker jævnligt tilfælde op, der kan minde os om nødvendigheden. Sådan ved vi jo godt, at det går i dyreverdenen. Tænk på sælpesten, der hærgede i 2004 og dræbte en betydelig del af sælbestanden som følge af hundesygevirus (som er en fætter til mæslinger). Den overlevende bestand fik god immunitet, og sygdomstilfældene forsvandt igen.

På det meget beskedne plan opleves det på enhver bondegård, at kattebestanden dør ud pga. kattesyge, fordi meget få landmænd lader deres katte vaccinere.

Bestanden er imidlertid uundværlig for at bekæmpe mus. Løsningen er at få fat i et par sunde killinger hos en kollega og lade dem vaccinere, før de lukkes fri på gården. Så får man en ny bestand, der kan holde nogle år, indtil historien gentager sig.

Jeg tror gerne, at der kan opleves symptomer, der kan opfattes som vaccinationsbivirkninger af den enkelte. Men det er klippefast, at omkostningerne ved sygdommene er langt højere, både for den enkelte og for samfundet. Jeg opfatter det som samfundsmæssigt klart usolidarisk at unddrage sit barn vaccinerne. Derved kan man undgå, at andre forældre skal gennemleve den uhyggelige sygdomshistorie, som vores datter måtte igennem.

Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet - klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også JP Debat på Twitter

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Polioforeningen, Rotary Danmark og WHO: Manglende vaccinationer truer sundheden
Janus Tarp, formand for PolioForeningen | Helge Hess, formand for Rotary Danmark | Robb Butler, Programme Manager, Vaccinepreventable Diseases and Immunization, WHO Regional Office for Europe
I vores del af verden er vi ikke altid bevidste om, hvor vigtig vaccination er for vores børn og unge og os selv.
Debat: Folkesundhed er et folkeansvar
Aurora Elizabeth Krasniqi, formand for DSU Fredericia Toftegårdsvej 8, Fredericia
Velkommen til debatten
  • Når du kommenterer, accepterer du Jyllands-Postens debatregler
  • Har du spørgsmål? Find svaret her
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce

Blog: Tre gode grunde til at fjerne 2%-kravet, Kristian Jensen!

Signe Munk
Det var ikke nok at smide udtrådte løbesko på Finansministeriets trappe. Men ministeren må forstå, at der er grænser for, hvor meget man kan øge tempoet på sygehusene.

Blog: Træhesten i Manchester

Mikael Jalving
Jeg tæller ikke længere angrebene og orker ikke at læse mere.

Blog: Der er intet ophøjet over at tage terror med ro

Erik Winther Paisley
Ida Auken slukker sit fjernsyn, når hun hører om terrorangrebet i Manchester.

International debat: Store udfordringer venter Macron

Poul Skytte Christoffersen
Højt på den franske europapolitiske dagsorden står et reformeret og effektivt eurosamarbejde, men først skal præsident Macron vinde flertal i nationalforsamlingen ved valget i juni og vise, at han selv kan gennemføre reformer.
Annonce
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her