*

Dette er et debatindlæg: Læsere, organisationer og politikere skriver debatindlæg, som Jyllands-Posten publicerer. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Debatindlæg

Folkesundhed er et folkeansvar

I en tid, hvor forældre pakker børnene ind i bobleplast for at beskytte dem mod omverdenen, og hvor kritikken af medicinalindustrien er stigende, er det naturligt, at forældre sætter spørgsmålstegn ved vacciner. Jeg mener dog, at vi bør have tillid til, at uddannede personer/organisationer kan fortælle os, hvad der er sikkert, og hvad der egentlig foregår rundt omkring os. Jeg køber ikke præmissen om, at medicinalindustriens eneste formål er at malke folket for penge.

Vi lever i en globaliseret verden, hvor folk rejser ind og ud af landene. Vi, i Danmark, forstår epidemiske sygdomme, såsom mæslinger, som et overstået kapitel. Det er dog vigtigere end nogensinde at vaccinere sine børn. Der har været udbrud af mæslinger i central- og sydeuropæiske lande såsom Belgien og Italien, og der er altså ikke langt op til Danmark.

Jeg mener, at vi skal ændre reglerne, så børn, der ikke er vaccineret, ikke skal have en plads i de offentlige institutioner. Forældre skal også have ret til at vide, om der er børn i en privatinstitution, der ikke er vaccineret. De danske institutioner skal være sikre for alle børn, og det er de ikke, når forældre ikke vaccinerer deres børn. Ikkevaccinerede børn er en reel trussel mod folkeimmuniteten, der skal beskytte små børn, som er for unge til at blive vaccineret, og børn, der har dårligt immunforsvar eller af andre grunde, som børn under vaccinationsalderen på 15 måneder, ikke kan blive vaccineret. Vi har ansvar for folkesundheden – og det ansvar starter med os og vores børn.

Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet - klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også JP Debat på Twitter

Følg
Jyllands-Posten
Velkommen til debatten
  • Når du kommenterer, accepterer du Jyllands-Postens debatregler
  • Har du spørgsmål? Find svaret her
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce

Blog: Er Macron svaret på Frankrigs bønner?

Morten Uhrskov Jensen
I så fald skal han stort set ophæve tyngdeloven.

Blog: Gik du i fælden? Husk på, at flertallet ikke er curling-forældre

Camilla Schwalbe
Jeg bliver forarget, og er lige ved at gå i fælden, men så minder jeg mig selv om, at mediestanden er ukritisk, og at virkeligheden sjældent afbilledes proportionelt i medierne.

Blog: Kære unge mennesker,

Christina Egelund
Jeg tænker på jer i disse dage, når jeg læser og hører debatten om nutidens curlingforældre. I vil på Roskilde, selvfølgelig vil I det.

Optimisme: Europa genfinder styrken

| Anne Applebaum er kommentator ved The Washington Post. | © The Washington Post
Lige pludselig ser det gamle Europa mere stabilt, mere lovende og ikke mindst mere harmonisk ud.

Kommentar: Dannelse? Begynd med højskolesangbogen og danmarkskortet

Henrik Jensen
Ifølge en artikel i Jyllands-Posten den 20. juni er skolen på vej væk fra Pisa-målingerne til fordel for »en besindelse på de højere formål eller meningen med at bedrive skole og uddannelse«.
Annonce
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her