*

Dette er et debatindlæg: Læsere, organisationer og politikere skriver debatindlæg, som Jyllands-Posten publicerer. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Debatindlæg

Skærer du også i dine børn?

Kære forældre, hold nu hænderne i lommen og skån drengebørnene for rituel amputation.

Illustration: Rasmus Sand Høyer

Det er lovligt. Det er fuldbyrdet lovligt at forældre bringer deres barn til en læge, som fjerner raskt væv fra dem. Omskære dem. Amputere dem. Og der er penge i det. Folketinget har i vores ligestillingstid sikret pigerne beskyttelse mod sådanne indgriben i deres personlige og ukrænkelige frihed (år 2003). Nu er der gået 14 år og ingen tager drengenes sag alvorligt. Har Folketinget berøringsangst for penis? Siden 2003 har det være ulovligt at halekupere svin rutinemæssigt. Når grise skånes mod unødvendig lemlæstelse, er det helt naturligt, at drengene også forsvares. 

I et debatindlæg den 16.03.17 ”Etikken i drengeomskæring” retter debattørerne kritik mod et forbud (som de finder uetisk)! Spørgsmålet er, hvilket Danmark du ønsker? Et Danmark, hvor kultur, samfund eller religion ejer dig? Et Danmark, hvor jødedommen, islam og grise prioriteres højere end barnets personlige frihed? Et Danmark, der krænker drengebørnenes ret til rask krop? Hør nu, i et sekulariseret land er det vores pligt at forsvare børnene i ikke at blive rituelt omskåret. 

Uagtet modreaktioner, varsling om bål og brand, vil jeg gå igennem skærsilden for at altid at tale de uskyldige børns sag.

I forsøget på at legitimere lemlæstelse af de pure spæde, skrøbelige og uskyldige drengene tyer man til anekdoter, den gamle testamente og pseudovidenskab. Man bilder fortsat folk ind i, at det er et ”renhedsritual”. Vil det sige, at 80 pct. af verdens mænd, der ikke er omskåret er beskidte? Hold nu op.

Man bilder folk ind i, at det er sundhedsfremmende, uden dog at fortælle den hele sandhed. F.eks. skal man formentlig omskære 300.000 for at forebygge ét tilfælde af peniscancer. Man skal omskære 100 drenge for at forebygge ét tilfælde af urinvejsbetændelse. De nævner ikke, at der er hele 5 pct. risiko for komplikationer. Man skal ikke være matematiskprofessor for at regne ud, at regnestykket vægter meget dårligt i drengenes favør.

Debat: Hvorfor ikke lade sønnerne selv bestemme?

Debattørerne fremhæver, at forbud og kriminalisering har en negativ effekt. Som liberal har jeg i sinde at bevare vores basale rettigheder og i kraft af mit erhverv, dyrker jeg i højgrad oplysning og dialog. Hør nu, omskæringsdebatten er og har i over 2.500 år været et betændt emne. Hvad er løsningen? I årtusinder har man drukket dialogkaffe, og hvor langt er vi kommet? Dialogkaffen er blevet kold, og man har efterladt drengene alene. Vi skal virkelig skamme os over ikke at forsvare de drengebørn. Uagtet modreaktioner, varsling om bål og brand, vil jeg gå igennem skærsilden for at altid at tale de uskyldige børns sag. Drengebørnene har brug os nu mere end nogensinde. 

Debattørerne, der forsøger at erklære sig ”etiske”, har disse udtalelser:

Jette Møller fra SOS mod Racisme udtaler noget så pinagtigt “Forhuden er ikke nogen kropsdel” og baserer sine udtalelse på bekendtes anekdoter. SOS mod Racisme går i en aktiv kamp for at arbejde imod et forbud mod omskæring af drenge. Ian C. Skovsteds, medlem af det omskæringsreligiøst dominerede forening "Retten til Forskellighed - CircumInfo" har udtalt, at rituelt omskæring af drengebørn er “kærlighedens kys”. Jeg vil lade dig som læser selv vurdere etikken i, 1) ikke at anerkende anatomiske struktur som er velbeskrevet , 2) at kalde indgreb med fratagelse af raskt væv for ”kærlighedens kys”. 

Når jeg omfavner min søn, og udviser ham tillid, omfavnelse og respekt, kalder jeg det  ”kærlighedens kontakt”. Det er noget, jeg giver ham og ikke noget, jeg fratager ham. 

Omskåret læge i kronik: At skære i børn er ikke opdragelse

Jeg tror naivt på, at kærlige forældre omskærer deres børn med gode intentioner og uden mål om at efterlade børnene med komplikationer. Kære forældre, hold nu hænderne i lommen og skån drengebørnene for rituel amputation. Videregiv børnene jeres holdninger, traditioner og værdier. Respektér deres valg.  Lad dem – når de er myndige – foretage et valg på et informeret og oplyst grundlag.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Debat: En grufuld lemlæstelse af piger
Maibritt Kruse Kronborg, Finsensvej 9, Fredericia
Et somalisk forældrepar i Fredericia er blevet dømt hver en betinget dom på halvandets års fængsel i en principiel sag om omskæring af deres to døtre.
Velkommen til debatten
  • Når du kommenterer, accepterer du Jyllands-Postens debatregler
  • Har du spørgsmål? Find svaret her
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce

Blog: Mærsk scorer kassen på lav skattebetaling i Nordsøen

Rune Lund
Mærsk sælger sin olie- og gasforretning til det franske olieselskab Total for den svimlende sum af 47 mia. kroner. Danmark går glip af milliarder af kroner til velfærd på grund af lav skattebetaling.

Verdens Bedste Nyheder: Unge er historisk engagerede i at ændre verden

Thomas Ravn-Pedersen | Karoline Rahbek, Verdens Bedste Nyheder
Kloden står over for massive udfordringer. Samtidig viser flere undersøgelser, at unge aldrig før har været så engagerede i at løse dem.
Annonce
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her