*

Dette er et debatindlæg: Læsere, organisationer og politikere skriver debatindlæg, som Jyllands-Posten publicerer. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Debatindlæg

Regionsrådsformand og borgmestre i debatindlæg: Gevinsterne ved E20-udvidelse holder i kø

Udvidelsen af Fynske Motorvej binder Danmark sammen.

Skrevet af: Stephanie Lose, regionrådsformand i Region Syddanmark (V) | Jacob Bjerregaard, borgmester i Fredericia (S) På vegne af de fynske kommuner: | Peter Rahbæk Juel, borgmester i Odense (S) | Steen Dahlstrøm, borgmester i Middelfart (S) | Søren Steen Andersen, borgmester i Assens (V)

Trængsel på motorvejene koster hver dag pendlere, danske virksomheder og rigtig mange danske familier spildtid – og ikke mindst penge.

Det er i den grad en virkelighed, man mærker, når man kører på E20, Fynske Motorvej. Her passerer 84 pct. af personbilstrafikken og 94 pct. af lastbiltrafikken mellem Øst- og Vestdanmark. I løbet af de senere år er trængslen tiltaget kraftigt, og på dele af Fynske Motorvej kører der i dag over 60.000 køretøjer dagligt.

Derfor er der oplagt store gevinster ved en udvidelse af strækningen, og derfor vil vi også gerne opfordre regeringen til at prioritere udvidelsen af den fynske motorvej fra Nørre Aaby til Odense Motorvejskryds. Hellere i dag end i morgen. Ifølge Vejdirektoratets egne forundersøgelser vil investeringen have en intern rente på 6,9-14,9 pct. Det må siges at være en markant bedre forrentning, end staten kan få i nationalbanken.

Siden 2011 er trængslen kun blevet værre.

Det var helt tilbage i 2003, at et bredt flertal i Folketinget vedtog at sætte gang i processen med at undersøge og udbygge Fynske Motorvej fra fire til seks spor. Så selv om anlægsloven for længst er vedtaget, er der her 13 år senere kun gennemført en udvidelse på de 10 kilometer mellem Middelfart og Nørre Aaby.

Udvidelsen af E20 vil gavne både fynboer, jyder og sjællændere og gøre det mere smidigt at bevæge sig mellem landsdelene. Og den vil gøre samfundet rigere.

Mange flere ulykker

Den massive trængsel er ikke kun dyr i kroner og øre. Over de senere år er der sket en voldsom stigning i antallet af ulykker og personskader som følge af ulykker på motorvejen. Alene fra 2014-15 steg antallet af ulykker på strækningen med 37 pct., og Odense Universitetshospital har i samme periode registreret hele 66 pct. flere personskader som følge af ulykker på motorvejen.

Ud over de alvorlige konsekvenser for de implicerede og deres pårørende skaber de mange ulykker forsinkelser i trafikken.

Lige nu ligger der 4,2 mia. kr. i Infrastrukturfonden, som endnu ikke er blevet øremærket. De penge skal ikke ligge og samle støv, når de i stedet kan investeres klogt i en udvidelse af Fynske Motorvej til gavn for samfundsøkonomien og for danskerne. Vi vil derfor opfordre transportministeren og de transportpolitiske ordførere på Christiansborg til at finde finansieringen til udvidelse af Fynske Motorvej.

 

Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet - klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også JP Debat på Twitter

.
Følg
Jyllands-Posten
Velkommen til debatten
  • Når du kommenterer, accepterer du Jyllands-Postens debatregler
  • Har du spørgsmål? Find svaret her
Forsiden lige nu

Postnord-ansat: Det er noget rod, kære politikere

Eigil Johannesen, fællestillidsrepræsentant for HK’erne i Postnord Danmark
Hvordan kan ejerne være uforberedte på et dårligt årsregnskab?
Annonce
Annonce

Blog: Indvandring uden jordforbindelse

Mikael Jalving
Vesteuropa har aldrig nogensinde før oplevet en så massiv tilstrømning af mennesker med en helt anden kultur og religion end den almene.

Blog: Tabuet i mine trusser

Annika Smith
For få uger siden løj jeg en skotte lige op i ansigtet på grund af ting, der foregik i mit underliv. Det gør jeg ikke igen.

Blog: Mobilisering i yderområderne

Finn Slumstrup
Udkantsdanmark erkender stadig stærkere, at samarbejde er nødvendigt.

Debat: Foregangslande over hele verden siger nej til plasticfrås

Sophie Rytter, redaktør | Thomas Ravn-Pedersen, direktør Verdens Bedste Nyheder
Hvad har Californien, Rwanda og Marokko til fælles? De har droppet plasticposerne.
Annonce
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her