*

Dette er et debatindlæg: Læsere, organisationer og politikere skriver debatindlæg, som Jyllands-Posten publicerer. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Debatindlæg

David Trads alternative fakta

Alex Ahrendtsen (DF). Foto: Per Folkver

Der er ikke noget mere ynkeligt end journalister, der forgæves har forsøgt at blive valgt til Folketinget. Det skulle da lige være anmeldere, der gerne vil være kunstnere. David Trads er en sådan falleret folketingskandidat. Siden sit forsmædelige nederlag har han sendt den ene mærkelige mening ud i æteren efter den anden. I Jyllands-Posten i søndags var ingen undtagelse. Her påstod han, at kulturministeren havde købt mig, fordi jeg var var blevet udnævnt til formand for Odense Teater og dermed kunne indkassere knap 100.000 kr. om året. Lad os derfor i disse postfaktuelle tider tage tingene en ad gangen. 

For det første var vederlaget indtil årsskiftet 96.000 kr. Det er det ikke længere. I den nye bestyrelse for teatret har vi nedsat vederlaget for formanden til 75.000 kr. Kulturministeriet havde i december bedt landsdelsscenerne gennemgå honorarerne for at se, om de var rimelige. Den nye bestyrelse arvede denne opfordring. Efter et oplæg fra direktionen var det en enig bestyrelse, der satte honorarerne ned for formand og næstformand. 

Blog: Da Mette Bock købte Alex Ahrendtsen

Det kan undre, at David Trads ikke på noget tidspunkt har følt det nødvendigt at skrive om vederlagets størrelse under den tidligere formand for Odense Teater. Måske skyldes det, at hun er radikal rådmand.

For det andet er der ingen, der har købt mig. Sammensværgelsesteorierne florerer i den selvbestaltede københavnerelite. I sidste uge fantasererede Knud Romer om, at det var DR's tidligere orkesterchef Per Erik Veng, der havde skrevet mit musikudspil om DR's ensembler og Det Kgl. Teater. I denne uge er det så David Trads, der tror, at man kan købe mig. Mærkeligt nok skrev han ikke dette, da den radikale kulturminister Marianne Jelved udnævnte den radikale rådmand Susanne Crawley Larsen til formand for Odense Teater. Hvordan kan det være? Måske hænger det sammen med, at jeg er valgt for Dansk Folkeparti, mens hun er radikal.

Jeg skal ikke gøre rede for, hvorfor ministeren har udpeget mig. Det er hun bedre til. Jeg vil dog kun sige, at jeg som odenseaner og kulturmenneske er glad for udpegningen. Odense Teater er et veldrevet teater, der har godt fat i publikum, og som i disse år under Mette Sigaards og Jens August Willes dygtige ledelse fejrer kunstneriske succeser. Måske skulle David Trads bevæge sig ud af sin velhaverghetto på Frederiksberg og se en forestilling i Odense. Det kunne endda udvide hans begrænsede horisont en smule.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Debat: Ensidig og negativ journalistik
Ejvind Nielsen, foredragsholder, tidl. sognepræst, Aarhus C
Hvor længe er der nogen, der synes, det er interessant at tale og skrive nedgørende om statsminister Lars Løkke?
Debat: David Trads forvansker tallene
Grethe Ulstrup, Ågade 12, Stoholm
David Trads glæder sig i JP skærtorsdag over det kæmpepotentiale for dansk økonomi, der ligger i at få indvandrere fra ikkevestlige lande i arbejde.
Velkommen til debatten
  • Når du kommenterer, accepterer du Jyllands-Postens debatregler
  • Har du spørgsmål? Find svaret her
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce

Blog: Lad glansbillederne krakelere … bare lidt

Signe Munk
Giv det perfekte menneske en fuck-finger. I stedet for at bygge glansbillederne op, så skal vi lade dem krakelere. Bare lidt.

Blog: DR Detektor misinformerer om sharialov

Jaleh Tavakoli
Som et forsvar for shariaråd siger detektors vært, at de kun er rådgivende organer som rådgiver i religiøse spørgsmål, og at det intet har med afgivelsen af domme at gøre. Det er direkte misinformation.
Annonce
Annonce
En afstikker værd: Det italienske fata morgana-slot midt i Kanalen
Premiere-aktuelle Victoria & Abdul kaster lys over dronningens senere år, og mange af scenerne er filmet på og omkring slottet, hvor det meste står som på Victorias dødsdag. Vi var på besøg. 
Se flere
Biler
Larmer dækkene på din bil? Her er guiden til en op til 30 pct. mere lydsvag bil
En række rustbehandlingscentre er nu klar med behandling, der sænker lydniveauet i bilen. Det kan give resultater, men afhængigt af bil, underlag og øret, der hører. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her