*

Dette er et debatindlæg: Læsere, organisationer og politikere skriver debatindlæg, som Jyllands-Posten publicerer. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Debatindlæg

Robotter åbner for bedre finansservice

Ifølge McKinsey vil mere end 40 pct. af arbejdsopgaverne i finanssektoren kunne automatiseres.

Hvert år sætter hundredtusindvis af gæster sig til rette i sæderne i Tivolis hovedattraktion Det Gyldne Tårn. Blot få sekunder varer udsigten over hovedstaden, før de overgiver sig frivilligt til tyngdekraften og falder mere end 60 meter mod jorden. Hver gang med fuld tiltro til, at teknologien vil os det bedste.

Samme grad af tillid til computerteknologi er endnu svær at få øje på blandt kunder i den finansielle branche. Når en kunde skal vælge boliglån, er det stadig med en forventning om, at rådgivning og den bagvedliggende finansielle analyse stammer fra et menneske af kød og blod.

Imens står banksektoren lige nu i en brydningstid, hvor digitale teknologier åbner for helt nye, spændende muligheder. Det gælder blandt andet robotteknologi, hvis forretningsmæssige potentiale er svært at overse. Det handler om mere smidige processer, færre fejl, større præcision og nytænkning af arbejdsopgaver.

40 pct. kan automatiseres

Ifølge McKinsey vil mere end 40 pct. af arbejdsopgaverne i finanssektoren kunne automatiseres især inden for dataindsamling og -analyse. Det er dog langtfra lig med jobtab, for tidligere typer opgaver vil oftest blive erstattet af nye, hvilket blandt andre OECD har regnet på.

I Alm. Brand Bank tester vi lige nu, hvordan robotteknologi kan overtage manuelle rutinemæssige opgaver fra de ansatte, f.eks. ved at automatisere eftersagsbehandlingen.

Formålet er en hurtigere og mere præcis proces og at frigøre ressourcer, så rådgiveren kan bruge mere tid på målrettet og personlig dialog med kunden. Det kommer både kunderne til gode og giver mere tilfredse medarbejdere.

For os går digitalisering hånd i hånd med personlig rådgivning. Bankrådgiverne vil stadig have en stor rolle i fremtiden, selvom flere opgaver bliver automatiseret af den digitale kompagnon. De ansatte er vigtige for at opretholde tillid og gode relationer i en tid, hvor mere end hver tredje kunde ifølge Voxmeter overvejer at skifte bank.

Vi har ingen intentioner om at efterlade kunderne i cyberspace. I branchen er der også endnu langt til automatiseret kunderådgivning baseret på kunstig intelligens, der kan ræsonnere, problemløse og rådgive kunder. Når kunden skal have gennemgået sin økonomi, er der brug for personlig rådgivning – også i fremtiden. Og så kan robotterne ordne alt det bagvedliggende, som er vigtigt for, at kunden får et præcist og hurtigt økonomisk overblik.

Det teknologiske potentiale for banksektoren ligger således lige for. Et potentiale, der understreges af mængden af investeringer i robotteknologiske start ups, der er vokset massivt i branchen de seneste år både herhjemme og i udlandet. Spørgsmålet er nu blot, hvornår kunderne har lige så stor tillid til robotrådgivning i finanssektoren som til en mekanisk forlystelse i Tivoli.

Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet - klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også JP Debat på Twitter

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Velkommen til debatten
  • Når du kommenterer, accepterer du Jyllands-Postens debatregler
  • Har du spørgsmål? Find svaret her
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce

Blog: DR Detektor vildleder

Morten Uhrskov Jensen
De må være klar over, hvor dårligt de ikke-vestlige efterkommere klarer sig.

Blog: Skønheden og uhyret

Mikael Jalving
Makronen skal redde os fra Le Pen, sådan som Clinton skulle redde os fra Trump.
Annonce
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her