*

Dette er et debatindlæg: Læsere, organisationer og politikere skriver debatindlæg, som Jyllands-Posten publicerer. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Debatindlæg

Per Nyholms lavpunkt

Per Nyholm anmeldte 5/3 en bog af Sacha Batthyany. I bogen beskriver forfatteren, hvordan hans onkel og tante dansede og drak sig selv fra sans og samling sammen med nazister, mens disse slog 180 jøder ihjel, som opholdt sig på familiens slot i Østrig.

Selv tilbragte tanten resten af sit liv i sus og dus på krydstogter i Middelhavet, ved spillebordene i Monte Carlo og på jagter i Burgenland. At her er tale om mennesker uden moral og etik, kan vi ikke være uenige om. Men PN er både historieløs og pinlig, når han til sidst skriver: »Førhen vedrørte vor ligegyldighed jøder og sigøjnere, nu vedrører den arabiske og afrikanske flygtninge.«

En berejst og belæst mand, der ofte og gerne belærer os andre, burde undlade en sammenligning, der er så åbenlyst urimelig, at man mister al respekt for ham. Når han sammenligner mennesker, der er kritiske over for afrikansk og arabisk migration, med mennesker, der har begået systematisk folkedrab på seks millioner jøder og kastet verden ud i en altomfattende krig, så bliver han for skinger. Jeg insisterer på at holde en god debattone, selvom jeg er uenig med PN i så at sige alt. Det kunne være fint, hvis han gjorde det samme og undlod at afspore en nødvendig debat med sine platheder.

Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet - klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også JP Debat på Twitter

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Debat: Igen blev man overhalet af virkeligheden
Steffen Rasmussen, Skovlunde
»Også du, min søn Brutus« – Cæsars så velkendte replik på sit dødsleje om, at hans egen søn var blandt hans banemænd.
Gymnasieelev: Ved du egentlig, hvorfor du betaler AM-bidrag?
Karoline Lautrup-Nielsen, elev, 2. g, Niels Brock, Gentofte
Det er skræmmende, at staten kan opkræve 8 pct. af vores selvtjente indkomst, uden at vi fortrækker en mine.
Velkommen til debatten
  • Når du kommenterer, accepterer du Jyllands-Postens debatregler
  • Har du spørgsmål? Find svaret her
Forsiden lige nu

Kronik: Hovedfejlen ved DR er ikke en for høj licens

Ole Hyltoft, forfatter, fhv. bestyrelsesmedlem i DR
Fejlene ved DR er for meget popunderholdning, mangel på klassisk dannelse, og at medarbejderne ikke repræsenterer danskernes politiske forskellighed.
Annonce
Annonce
Annonce

Blog: Penge ødelægger fodbold

Jens-Kristian Lütken
Danmarks længste stadionpølser fås i Sundby Idrætspark

Blog: Opgør med bilafgifterne

Gitte Seeberg
Bilafgifterne bør omlægges til en teknisk model baseret på sikkerhed og miljø.
Annonce
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her