*

 

Debatindlæg

Drop Femern – byg Als-Fyn-bro

Det er efterhånden blevet klart for de fleste, at økonomien i Femern-projektet hviler på et højest usikkert grundlag. Endvidere venter der en langstrakt proces angående miljøgodkendelser, og i det hele taget er tyskerne jo slet ikke bundet op på projektet endnu. Det hele kan trække ud i årevis.

En forbindelse mellem Als og Fyn vil ikke koste en fjerdedel af Femern-projektet. Det er et projekt, som politikere, ledende folk i transportsektoren og øvrige erhvervsfolk på både Fyn og i Sønderjylland har betonet vigtigheden af igennem mange år. Tilsvarende er der stort gehør for sagen hos politikerne i Flensborg samt beslutningstagere i det hele taget på den anden side af vores landegrænse.

Ved en rute over Fyn-Als vil afstanden fra f.eks. København til Hamborg være 61 km længere end over Femern Bælt, og til punktet, hvor den nye motorvej A20 går på tværs af A7 og videreføres til den vestlige del af Nordtyskland, er der blot 25 motorvejskilometer længere end via Femern.

Motorvej A20, der p.t. er under bygning fra Lübeck og imod vest, har i princippet de samme miljøproblemer, som projektet over Femern har og vil have det i mange år. Bemærk, at det ikke i Tyskland er muligt at lave eksproprieringer, som vi kan i Danmark. Der skal føres en sag for hver enkelte ejendom, og mon ikke miljøorganisationerne ved, hvordan man skal påvirke disse enkeltsager og trække dem i langdrag? Det kan vare ved i årtier.

Det kan og bør man ikke vente på. Forbindelsen fra Als til Fyn vil være at foretrække. Motorvej A7 er fra Hamborg og nordpå under udbygning til seks spor, og ligeledes ved vi, at der skal bygges en ny bro over Kielerkanalen, da den eksisterende er slidt op.

En kæmpe besparelse

Man burde derfor droppe forbindelse over Femern og i stedet etablere bro- og motorvejsforbindelse fra Bøjden/Fyn til Fynshav/Als med tilhørende motorvejstilslutninger.

Det er en udgift, der foreløbigt er gjort op til 10 mia. kr. til broen og 2 mia. kr. til landfæster og tilsluttende motorvejsanlæg. Den relativt nye Sønderborgmotorvej går helt til Als.

Hvor svært kan det dog være for vore landpolitikere at få øje på denne kæmpe samfundsmæssige besparelse ved at bygge en Als-Fyn-bro frem for at investere i et mangefold dyrere og usikkert projekt som Femern-projektet.

Projektet Femern er både usikkert og dyrt, så det ville tjene Danmark langt bedre i stedet at etablere forbindelsen Als-Fyn. Endvidere er det helt åbenbart, at der på tysk side vil være interesse for en udbygning helt til den danske grænse, såfremt motorvejsforbindelsen føres direkte over Als og Fyn til København og det øvrige Skandinavien.

Projektet vil kunne igangsættes relativt hurtigt, idet der igennem flere år fra Region Syddanmark og kommunerne Faaborg-Midtfyn og Sønderborg er igangsat og foretaget analyser og forskellige undersøgelser.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Velkommen til debatten
  • Når du kommenterer, accepterer du Jyllands-Postens debatregler
  • Har du spørgsmål? Find svaret her
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Blogs

Blog: Venligboerne er danske folkehelte

Victor Boysen
Venligboerne gør, hvad politikerne burde; møder udlændinge med forståelse og venlighed. Tak for det. I er danske folkehelte.

Blog: Slap nu af med at dunke forældre i hovedet

Angela Brink
Mors og fars måde at tage afsked med deres børn om morgenen er den seneste problematiserede ting ved nutidens forældreskab. Selvom det er den sikre vej til mange klik at offentliggøre artikler og debatindlæg om børneopdragelse, giver det ringe mening konstant at problematisere forældrerelationen, med mindre der er tale om alvorlige omsorgssvigt.

Blog: Boganmeldelse: Frihedsfeministen

Jaleh Tavakoli
Uanset alle islams problemer er det helt nødvendigt at integrationen lykkes, og vi skal have danske muslimer til at flytte sig. Det er det som jeg opfatter som Karen Wests projekt, et projekt som jeg støtter.
International debat

Per Stig Møller: Erdogan er på vej væk fra Europa

Per Stig Møller
Det Tyrkiet, som præsident Recep Tayyip Erdogan er i færd med at udvikle, vil aldrig kunne blive medlem af EU.
Kommentarer
Annonce
Annonce
Lad svampejagten gå ind: Tre spændende svampearrangementer hen over efteråret
Fra august til oktober pibler kantareller og champignoner frem i skov og på marker. Men det er også højsæson for de giftige af slagsen. Hvis du er nybegynder og ikke har mod på at indsamle på egen hånd, er der landet over mulighed for at tage på guidet svampejagt. 
Se flere
Lad svampejagten gå ind: Tre spændende svampearrangementer hen over efteråret
Fra august til oktober pibler kantareller og champignoner frem i skov og på marker. Men det er også højsæson for de giftige af slagsen. Hvis du er nybegynder og ikke har mod på at indsamle på egen hånd, er der landet over mulighed for at tage på guidet svampejagt. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her