*

Debatindlæg

Drop Femern – byg Als-Fyn-bro

Det er efterhånden blevet klart for de fleste, at økonomien i Femern-projektet hviler på et højest usikkert grundlag. Endvidere venter der en langstrakt proces angående miljøgodkendelser, og i det hele taget er tyskerne jo slet ikke bundet op på projektet endnu. Det hele kan trække ud i årevis.

En forbindelse mellem Als og Fyn vil ikke koste en fjerdedel af Femern-projektet. Det er et projekt, som politikere, ledende folk i transportsektoren og øvrige erhvervsfolk på både Fyn og i Sønderjylland har betonet vigtigheden af igennem mange år. Tilsvarende er der stort gehør for sagen hos politikerne i Flensborg samt beslutningstagere i det hele taget på den anden side af vores landegrænse.

Ved en rute over Fyn-Als vil afstanden fra f.eks. København til Hamborg være 61 km længere end over Femern Bælt, og til punktet, hvor den nye motorvej A20 går på tværs af A7 og videreføres til den vestlige del af Nordtyskland, er der blot 25 motorvejskilometer længere end via Femern.

Motorvej A20, der p.t. er under bygning fra Lübeck og imod vest, har i princippet de samme miljøproblemer, som projektet over Femern har og vil have det i mange år. Bemærk, at det ikke i Tyskland er muligt at lave eksproprieringer, som vi kan i Danmark. Der skal føres en sag for hver enkelte ejendom, og mon ikke miljøorganisationerne ved, hvordan man skal påvirke disse enkeltsager og trække dem i langdrag? Det kan vare ved i årtier.

Det kan og bør man ikke vente på. Forbindelsen fra Als til Fyn vil være at foretrække. Motorvej A7 er fra Hamborg og nordpå under udbygning til seks spor, og ligeledes ved vi, at der skal bygges en ny bro over Kielerkanalen, da den eksisterende er slidt op.

En kæmpe besparelse

Man burde derfor droppe forbindelse over Femern og i stedet etablere bro- og motorvejsforbindelse fra Bøjden/Fyn til Fynshav/Als med tilhørende motorvejstilslutninger.

Det er en udgift, der foreløbigt er gjort op til 10 mia. kr. til broen og 2 mia. kr. til landfæster og tilsluttende motorvejsanlæg. Den relativt nye Sønderborgmotorvej går helt til Als.

Hvor svært kan det dog være for vore landpolitikere at få øje på denne kæmpe samfundsmæssige besparelse ved at bygge en Als-Fyn-bro frem for at investere i et mangefold dyrere og usikkert projekt som Femern-projektet.

Projektet Femern er både usikkert og dyrt, så det ville tjene Danmark langt bedre i stedet at etablere forbindelsen Als-Fyn. Endvidere er det helt åbenbart, at der på tysk side vil være interesse for en udbygning helt til den danske grænse, såfremt motorvejsforbindelsen føres direkte over Als og Fyn til København og det øvrige Skandinavien.

Projektet vil kunne igangsættes relativt hurtigt, idet der igennem flere år fra Region Syddanmark og kommunerne Faaborg-Midtfyn og Sønderborg er igangsat og foretaget analyser og forskellige undersøgelser.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Debat: På en umulig opgave
Jakob Esmann, retorikstuderende, socialdemokratisk debattør, Rådmandsgade 88, st. tv., København N
Heksejagt. Karaktermord. Stærke gloser flyver gennem luften over Slotsholmen i debatten om Thyra Frank, hendes ministerevner og hendes fortid.
Velkommen til debatten
  • Når du kommenterer, accepterer du Jyllands-Postens debatregler
  • Har du spørgsmål? Find svaret her
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Blogs

Blog: Et velfungerende lånemarked er essentielt for et velfungerende samfund

Jens Kindberg
Hvad er bedst? At de mindre danske banker får så store kapitalkrav, at flere af dem skal spinke og spare for at leve op til kravene eller skal der slækkes på kravene? Jeg tror en løsningsmodel kan være crowdfunding.
International debat

Danmarks ambassadør: Bliver 2017 et nyt rekordår for afrikansk migration?

Ulla Næsby Tawiah, Danmarks ambassadør i Burkina Faso og Niger
Den bedste mulighed for at dæmme op for migrantstrømmene er at sikre, at der er beskæftigelse, økonomisk vækst og sikkerhed i migranternes hjemlande og i transitlandene.
Kommentarer
Annonce
Annonce
Pilgrimsfærd til Alfa-land
Et besøg på Alfa Romeos nyrenoverede fabriksmuseum lige uden for Milano er ikke kun et must for alfisterne. Flot arkitektur og avanceret multimedieteknologi gør det til en oplevelse for hele familien. 
Se flere
Biler
David hjalp os med adressen
Hurtig respons fra en af stemmerne bag Opels nye Onstar-system, der både kan hjælpe og guide under kørslen. Vi har testet systemet i praksis. 
Se flere
Viden
Myrer kan finde hjem, selvom de går baglæns
Når myrer skal hjem til boet med blade eller døde insekter, går de baglæns og slæber byttet foran sig. Alligevel kan de godt finde hjem, og forskere har nu opdaget et slags indre kompas, der giver myrerne denne evne. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her