*

Debatindlæg

Drop Femern – byg Als-Fyn-bro

Det er efterhånden blevet klart for de fleste, at økonomien i Femern-projektet hviler på et højest usikkert grundlag. Endvidere venter der en langstrakt proces angående miljøgodkendelser, og i det hele taget er tyskerne jo slet ikke bundet op på projektet endnu. Det hele kan trække ud i årevis.

En forbindelse mellem Als og Fyn vil ikke koste en fjerdedel af Femern-projektet. Det er et projekt, som politikere, ledende folk i transportsektoren og øvrige erhvervsfolk på både Fyn og i Sønderjylland har betonet vigtigheden af igennem mange år. Tilsvarende er der stort gehør for sagen hos politikerne i Flensborg samt beslutningstagere i det hele taget på den anden side af vores landegrænse.

Ved en rute over Fyn-Als vil afstanden fra f.eks. København til Hamborg være 61 km længere end over Femern Bælt, og til punktet, hvor den nye motorvej A20 går på tværs af A7 og videreføres til den vestlige del af Nordtyskland, er der blot 25 motorvejskilometer længere end via Femern.

Motorvej A20, der p.t. er under bygning fra Lübeck og imod vest, har i princippet de samme miljøproblemer, som projektet over Femern har og vil have det i mange år. Bemærk, at det ikke i Tyskland er muligt at lave eksproprieringer, som vi kan i Danmark. Der skal føres en sag for hver enkelte ejendom, og mon ikke miljøorganisationerne ved, hvordan man skal påvirke disse enkeltsager og trække dem i langdrag? Det kan vare ved i årtier.

Det kan og bør man ikke vente på. Forbindelsen fra Als til Fyn vil være at foretrække. Motorvej A7 er fra Hamborg og nordpå under udbygning til seks spor, og ligeledes ved vi, at der skal bygges en ny bro over Kielerkanalen, da den eksisterende er slidt op.

En kæmpe besparelse

Man burde derfor droppe forbindelse over Femern og i stedet etablere bro- og motorvejsforbindelse fra Bøjden/Fyn til Fynshav/Als med tilhørende motorvejstilslutninger.

Det er en udgift, der foreløbigt er gjort op til 10 mia. kr. til broen og 2 mia. kr. til landfæster og tilsluttende motorvejsanlæg. Den relativt nye Sønderborgmotorvej går helt til Als.

Hvor svært kan det dog være for vore landpolitikere at få øje på denne kæmpe samfundsmæssige besparelse ved at bygge en Als-Fyn-bro frem for at investere i et mangefold dyrere og usikkert projekt som Femern-projektet.

Projektet Femern er både usikkert og dyrt, så det ville tjene Danmark langt bedre i stedet at etablere forbindelsen Als-Fyn. Endvidere er det helt åbenbart, at der på tysk side vil være interesse for en udbygning helt til den danske grænse, såfremt motorvejsforbindelsen føres direkte over Als og Fyn til København og det øvrige Skandinavien.

Projektet vil kunne igangsættes relativt hurtigt, idet der igennem flere år fra Region Syddanmark og kommunerne Faaborg-Midtfyn og Sønderborg er igangsat og foretaget analyser og forskellige undersøgelser.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Direktøren for Producentforeningen: Hvem høster frugten af dansk film- og tv-talent?
Klaus Hansen, direktør for Producentforeningen
Danmark er et uland, når det kommer til at tiltrække internationale produktioner inden for tv og film. Næste år vil vi sammen med Sverige være det eneste land i Europa, som ikke har et skatteincitament for udenlandske produktioner.
Velkommen til debatten
  • Når du kommenterer, accepterer du Jyllands-Postens debatregler
  • Har du spørgsmål? Find svaret her
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Blogs

Blog: Drop ulandsbistanden og giv pengene til danske virksomheder

Jens Kindberg
Vi mangler i den grad vækst i Danmark. Økonomien har stået stille i 10 år, og i samme periode er andre lande løbet fra os. Vi er ikke længere en del af OECD’s top 10 liste over verdens rigeste lande, og der er intet, som tyder på, at vi kommer tilbage i top 10 sådan lige med det samme. Den manglende vækst går ud over velstanden og muligheden for at sikre den eftertragtede velfærd. Samtidig betaler vi 15 mia. kroner i ulandsbistand om året. Det svarer til 3.488,37 kroner pr. borger, som betaler skat ud over bundfradraget.
International debat

Forskere: Klimaforandringer får stater til at flytte deres befolkninger

Lily Lindegaard | Mikkel Funder
I lande som Mozambique, Zambia og Zimbabwe i det sydlige Afrika og bl.a. i Vietnam eksperimenterer man med at flytte folk væk fra de store floder for at undgå hyppige oversvømmelser af landsbyer.
Kommentarer
Annonce
Annonce
Bolig
Pep haven op i decembermørket
Når mørket, kulden og de korte dage for alvor sætter ind, sættes havelivet på standby. Men lad julemåneden være en anledning til at sprede planteglæde og farve helt tæt på boligen. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her