*

Dette er et debatindlæg: Læsere, organisationer og politikere skriver debatindlæg, som Jyllands-Posten publicerer. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Debatindlæg

Drop Femern – byg Als-Fyn-bro

Det er efterhånden blevet klart for de fleste, at økonomien i Femern-projektet hviler på et højest usikkert grundlag. Endvidere venter der en langstrakt proces angående miljøgodkendelser, og i det hele taget er tyskerne jo slet ikke bundet op på projektet endnu. Det hele kan trække ud i årevis.

En forbindelse mellem Als og Fyn vil ikke koste en fjerdedel af Femern-projektet. Det er et projekt, som politikere, ledende folk i transportsektoren og øvrige erhvervsfolk på både Fyn og i Sønderjylland har betonet vigtigheden af igennem mange år. Tilsvarende er der stort gehør for sagen hos politikerne i Flensborg samt beslutningstagere i det hele taget på den anden side af vores landegrænse.

Ved en rute over Fyn-Als vil afstanden fra f.eks. København til Hamborg være 61 km længere end over Femern Bælt, og til punktet, hvor den nye motorvej A20 går på tværs af A7 og videreføres til den vestlige del af Nordtyskland, er der blot 25 motorvejskilometer længere end via Femern.

Motorvej A20, der p.t. er under bygning fra Lübeck og imod vest, har i princippet de samme miljøproblemer, som projektet over Femern har og vil have det i mange år. Bemærk, at det ikke i Tyskland er muligt at lave eksproprieringer, som vi kan i Danmark. Der skal føres en sag for hver enkelte ejendom, og mon ikke miljøorganisationerne ved, hvordan man skal påvirke disse enkeltsager og trække dem i langdrag? Det kan vare ved i årtier.

Det kan og bør man ikke vente på. Forbindelsen fra Als til Fyn vil være at foretrække. Motorvej A7 er fra Hamborg og nordpå under udbygning til seks spor, og ligeledes ved vi, at der skal bygges en ny bro over Kielerkanalen, da den eksisterende er slidt op.

En kæmpe besparelse

Man burde derfor droppe forbindelse over Femern og i stedet etablere bro- og motorvejsforbindelse fra Bøjden/Fyn til Fynshav/Als med tilhørende motorvejstilslutninger.

Det er en udgift, der foreløbigt er gjort op til 10 mia. kr. til broen og 2 mia. kr. til landfæster og tilsluttende motorvejsanlæg. Den relativt nye Sønderborgmotorvej går helt til Als.

Hvor svært kan det dog være for vore landpolitikere at få øje på denne kæmpe samfundsmæssige besparelse ved at bygge en Als-Fyn-bro frem for at investere i et mangefold dyrere og usikkert projekt som Femern-projektet.

Projektet Femern er både usikkert og dyrt, så det ville tjene Danmark langt bedre i stedet at etablere forbindelsen Als-Fyn. Endvidere er det helt åbenbart, at der på tysk side vil være interesse for en udbygning helt til den danske grænse, såfremt motorvejsforbindelsen føres direkte over Als og Fyn til København og det øvrige Skandinavien.

Projektet vil kunne igangsættes relativt hurtigt, idet der igennem flere år fra Region Syddanmark og kommunerne Faaborg-Midtfyn og Sønderborg er igangsat og foretaget analyser og forskellige undersøgelser.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Debat: Kronprinsen agerer som en enevældig
Hannah Lie, Frederikssund
Jeg var lige ved at droppe læsningen af lederen i JP 21/6, da jeg så, hvad emnet var: kronprinsen.
Debat: Hvem er ”menneskerettighederne” til for?
Pernille Bendixen, MF, børne- og familieordfører (DF)
Et 24-årigt medlem af Loyal to Familia er kendt skyldig i et groft overfald på en fængselsbetjent, der blev slået, sparket og stukket med kniv.
Debat: Merkels kurs mod selvmordet
Lone Nørgaard, lektor, cand.mag., koordinator i Dansk Samling
Ifølge tidsskriftet Ræson bliver valgkampen mellem Angela Merkel og Martin Schulz »betragtet som lavmælt og stille – for ikke at sige kedelig.«
Velkommen til debatten
  • Når du kommenterer, accepterer du Jyllands-Postens debatregler
  • Har du spørgsmål? Find svaret her
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce

Blog: Lars Hedegaard 75 år

Morten Uhrskov Jensen
En kriger fylder rundt.

Blog: Lars Løkkes lange omvej til tilgivelse

Olav Skaaning Andersen
Der er fremgang at spore, men statsministeren slider stadig med sin troværdighed

Debat: Omstillingen til elbiler skifter gear

Thomas Ravn-Pedersen , direktør Verdens Bedste Nyheder | Sophie Rytter, redaktør Verdens Bedste Nyheder
Forbrændingsmotorens dødsrallen bliver måske afløst af dens lydløse arvtager hurtigere end forventet. Den nye teknologi er afgørende for både klimaet, vores helbred og geopolitiske magtforhold.
Annonce
Annonce
Biler
Næsten som originalen: Måske skal din næste Golf være en Polo
Sjette generation af VW Polo opleves bag rattet stort set som den større og dyrere Golf. Bilen har det hele - inkl. mulighed for 100 pct. digitalt display, der overgår alle andre VW’er. 
Se flere
Næsten som originalen: Måske skal din næste Golf være en Polo
Sjette generation af VW Polo opleves bag rattet stort set som den større og dyrere Golf. Bilen har det hele - inkl. mulighed for 100 pct. digitalt display, der overgår alle andre VW’er. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her