*

Debatindlæg

Debat: Lykketoft bidrager til politikerleden

Mit første møde med Mogens Lykketoft fandt sted i det gamle forlystelsessted på Frederiksberg: Lorry. Allerede dengang var det omdannet til Tv-station, men scenen stod stadig som i de gode gamle dage, og Lorry havde inviteret til politisk debat. For at sætte gang i debatten havde man sammensat et politikerpanel og et spørgepanel med nogle lidt anderledes typer – blandt andet fotomodellen og meningsmageren Lotte Heise, og skipperen over dem alle Mogens Frohn Nielsen – ham med skoleskibet Fulton.

En af politikerne var Mogens Lykketoft – resten har jeg glemt – men oplevelsen med Lykketoft har prentet sig ind på min nethinde. Jeg var en del af publikum – som ung VU’er i starten af 20’erne – og jeg havde forberedt et kækt spørgsmål til den forhenværende socialdemokratiske skatteminister. Det lød nogenlunde sådan her: ”Hvorfor kan vi ikke få nogle klare skillelinjer i politik? Hvorfor siger du det ikke bare, som det er: Du vil som forhenværende socialdemokratisk skatteminister gerne have højere skat. Den nuværende liberale skatteminister Anders Fogh Rasmussen vil gerne have lavere skat. ”

Videobåndoptageren var sat til derhjemme, for det var en af de allerførste gange, jeg skulle i fjernsynet. Jeg blev filmet, mens Lykketoft svarede, og tappert bevarede jeg mit ungdommelige overskudssmil. Lotte Heise udstødte et højlydt gisp og stirrede vantro på den voksne og erfarne politiker, der følte trang til at tvære den unge flab ud for rullende kameraer. Mogens Frohn så vred ud – og Lykketoft skal være glad for, at han ikke var skibsdreng på Fulton. ”Spørgsmålet er både dumt og barnligt!” Det sagde han – og jeg tror ikke, at jeg fik fat på mere.

Mette Frederiksen undsiger Lykketoft: Ikke god tone

Jeg var chokeret over, at det virkelig var nødvendigt for ham at gøre vores politiske uenigheder til et spørgsmål om intelligens. Jeg syntes, at det var tarveligt af ham at bruge min alder til at nedgøre mig ved at kalde mit spørgsmål for barnligt. Havde han sagt det samme til mig i dag, hvis jeg havde stillet præcist det samme spørgsmål? Næppe. Jeg spekulerede på, om det virkelig var værd at bruge sin tid på politik, når tonen var sådan. Utroligt, at jeg stadig kan huske det, men det må have gjort et dybt indtryk.

Senere blev jeg selv politiker – og jeg er utvivlsomt også kommet til at fornærme politiske modstandere gennem årene. Undskyld. Jeg gør mig dog altid umage med ikke at bruge andres fysiske kendetegn i debatten, og når andre er uenige med mig, så påstår jeg aldrig, at det skyldes deres lave intelligenskvotient.

Anderledes med Mogens Lykketoft. Forhenværende udenrigsminister, partiformand, formand for Folketinget og nuværende formand for FN’s generalforsamling. En stor politiker, der burde stå som et lysende eksempel på, hvordan en sand statsmand opfører sig.

Lykketoft i lækket tale: Løkke er en lille svindler og Thorning-regeringen var talentløs

På sin egen festdag – 70 år – stadig i aktiv tjeneste for fædreland og folkestyre – holder han en tale – nedskrevet og bagefter rundsendt på e-mail til 50 gæster. Ikke noget pludseligt følelsesudbrud i en fødselsdagsbrandert.

En tale uden humor. Uden overskud. Uden glæde. Blot perfide personangreb.

Den forrige regering – hans egne partikammerater – var ”talent- og profilløs.” Fornemmer man, at Lykketoft stadig ikke er kommet sig over, at han ikke længere er partiformand? Undres han mon over, hvordan en socialdemokratisk regering kunne klare sig uden ham selv som minister – den gigantiske profil med det enorme talent?

Regeringen er ”fladpandet og populistisk med en utiltalende politik.” Det er en barsk beskrivelse – men trods alt inden for skiven af, hvad man tillade sig at sige om andre – når man taler om deres politik. Men så fortsætter han imidlertid med at beskrive de nuværende ministre som ”dybt usympatiske personer.” Der røg illusionen om politikere, der godt kan finde ud af at sætte sig sammen over en øl i Snapstinget efter en voldsom debat i folketingssalen. Det her er jo personligt.

Pia Kjærsgaard undrer sig: Hvem mangler format nu?

Folketingsflertallet – og dermed flertallet af de vælgere, der har betalt Lykketofts løn i 35 år – prioriterer ”ligegyldige, små fedtede skattelettelser til vælgere, de anser for dumme og egoistiske.” Mogens Lykketofts politik er klog og altruistisk, må man forstå. Man er nemlig en dum egoist, hvis man gerne vil have skattelettelser. Vi er tilbage på Lorry i 80’erne. Intet har forandret sig.

Og så sætter han trumf på, inden der skal skåles: Statsministeren er en ”lille svindler.” Så er stemningen lagt – nu skal vi hygge. Det første er jo sandt nok. Lars er ikke lige så høj som Mogens. Øv bøv – jeg er bare højere end dig. Sådan tænker formanden for FN’s generalforsamling åbenbart. Andet led af karakteristikken er ganske enkelt injurier, og hvis man orkede, burde man jo slæbe ham for Københavns Byret.

Når jeg læser Mogens Lykketofts private festtale – der hverken er privat eller festlig – så bliver jeg ked af det. Ikke så meget over, at han siger grimme ting om mennesker, som jeg respekterer. Mest fordi jeg er nået til den erkendelse, at politikerleden ikke alene skyldes facebook og Ekstra Bladet. Når en så fremtrædende politiker udviser så lidt respekt over for sine politiske kollegaer – så er det ikke underligt, at vi også mister folkets respekt.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Velkommen til debatten
  • Når du kommenterer, accepterer du Jyllands-Postens debatregler
  • Har du spørgsmål? Find svaret her
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Blogs

Blog: Lad os få noget mere kritisk sans i medierne

Josephine Fock
Kan det virkelig passe, at der skal et Detektor-program til, før medierne vil forholde sig kritisk til regeringens spin? Sagen om PSO-ordningen kunne desværre tyde på det.

Blog: Vil Thulesen Dahl være statsminister redde Danmark?

Rune Toftegaard Selsing
Der er en grund til, at Thulesen Dahl ikke forlanger reelle stramninger af udlændingepolitikken.

Blog: Stop så forherligelsen af utroskab, det er jo skadeligt

Angela Brink
I pip rundt omkring i de mere kulturradikale medier kører der med jævne mellemrum artikler og programmer, der handler om, at utroskab er fint. Men utroskab skal ikke glorificeres i det offentlige rum af folk, der blot tilfældigvis har adgang til mediebilledet.
International debat
Kommentarer
Annonce
Annonce
Slotsferie på sønderjysk: Gram Slot - fra nedslidt ruin til økologisk kraftcenter
Et utal af arrangementer lokker hvert år over 120.000 besøgende forbi Gram Slot i Sønderjylland. Det er muligt at overnatte på slottet, og så kan man også blot stoppe op på forbivejen og klappe dyrene i minizooen. 
Se flere
Bolig
Hvad gør du, hvis trægulvet knirker?
Knirkende gulvbrædder kan være irriterende, men de er heldigvis relativt lette at reparere, hvis hele gulvet ikke skal skiftes. Få et godt tip her fra Bolius. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her