*

Debatindlæg

Islam kan ikke frikendes

De store problemer udspringer fra ”lydighedens hus”.

Integrationsordfører Naser Khader (K): I Koranen står også, at kvinden er mandens legetøj og slave i ægteskabet, og at han gerne må slå sin kone, hvis hun er ulydig." Arkivfoto: Niels Hougaard

I den forløbne tid har der floreret en del diskussioner i kølvandet på de seksuelle overgreb, der fandt sted i Köln nytårsaften. I den forbindelse har jeg gjort mig nogle vigtige iagttagelser.

For det første skal man ikke bagatellisere, relativisere eller fortie problemet, sådan som flere muslimske debattører og feminister gør. Man er nødt til at erkende, at dette er et reelt problem, som involverer den muslimske kultur og religion. Selvfølgelig er der også hvide mænd, som begår seksuelle overgreb, men ikke på den måde og i det omfang, som det skete i Köln. Det er en form for overgreb, som er et stort problem især i den arabiske verden, og som udspringer af et nedgørende kvindesyn.

For det andet nytter det ikke noget, når man har erkendt problemet, at man prøver på at frikende islam for det. Forleden diskuterede jeg denne problemstilling med en muslimsk imam. Han sagde, at overfaldene havde bund i den mellemøstlige kultur, men nægtede, at de havde noget med islam at gøre. Her må jeg erklære mig lodret uenig. Imamen henviste til forskellige steder i Koranen, hvor der står, at kvinder bør respekteres. Imamen fokuserede på islam i teorien. Der findes nemlig noget, som hedder folkeislam, hvor praksis er en giftig kombination af islam, kultur og socioøkonomiske forhold.

Der står naturligvis ingen steder i Koranen, at man skal gå ud og lave seksuelle overgreb på kvinder, men der findes nogle forbud og påbud, hvor konsekvenserne kan ende i sådan noget.

Anlægger man en socioøkonomisk vinkel, forholder det sig sådan, at manden, ifølge et muslimsk påbud, skal give bruden en medgift. Han skal ligeledes sørge for at have en bolig, før de kan blive gift. Det er også et muslimsk påbud, at man ikke må have sex før ægteskabet. Da der er meget stor arbejdsløshed i den arabiske verden, bliver mange mænd gift i en forholdsvis sen alder.

I Egypten nærmer gennemsnitsægteskabsalderen sig for mænd 30 år. Følger man de muslimske påbud, kan der derfor ophobes en del seksuel frustration hos disse mænd, som islam bliver en indirekte årsag til.

Ud over det er det uomtvisteligt, at kvinden ifølge islams regler skal være jomfru, når hun indgår ægteskab, og hun skal klæde sig anstændigt. Ifølge reglerne er kvindens sted hjemmet, og mandens sted det offentlige rum. Bevæger hun sig udenfor huset, befinder hun sig derfor i mandens verden. En kvinde, som ikke er dækket til i det offentlige rum, kan dermed blive opfattet som et tag selv-bord, hvor manden føler sig i sin gode ret til at gøre, som han lyster. Der er meget hykleri og dobbeltmoral forbundet med kvinden og seksualiteten. I Iran er der mange eksempler på kvinder, som er blevet stenet på grund af sex uden for ægteskab, hvilket kun sker meget sjældent for mænd.

I Koranen kan man finde det man søger, og det virker som om de, der gerne vil frifinde islam, taler om de passager, som omhandler respekt for kvinden. Men der findes faktisk flere passager, som siger det modsatte. Der står blandt andet, at kvinden skal underkaste sig mandens vilje, og at hendes intelligens er mangelfuld. Desuden er hun religiøst underlegen. Der står også, at kvinden er mandens legetøj og slave i ægteskabet, og at han gerne må slå sin kone, hvis hun er ulydig. Han må sågar låse hende inde i ”lydighedens hus” – deres eget hjem.

Den amerikanske tænketank Pew har specialiseret sig i at lave undersøgelser i den islamiske verden, og her siger et flertal af de adspurgte, at kvinden altid skal adlyde manden.

Det er ikke, fordi jeg vil blæse tingene ud af proportioner, men jeg vil gerne have, at vi kan tale åbent og ærligt om tingene, og det er utroligt vigtigt, at muslimerne går forrest i denne diskussion. Det er dem, der bedst kan bekæmpe den kvindeforagt, der bliver lagt for dagen, og dem, der bør kæmpe for at få stoppet den type ydmygende overgreb, som har fundet sted.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Debat: Lyt nu, kære landmænd!
Rune-Christoffer Dragsdahl, antropolog, ph.d.-studerende Sankt Pauls Gade 3 København
Debat: Tvangsfjernelse af børn
Marianne Mørk Mathiesen, læge, medlem af, regionsrådet Syddanmark (LA)
Danmark har accepteret, at en mandlig syrisk flytning på Ribe flygtningecenter bliver familiesammenført med sine 17 børn.
Velkommen til debatten
  • Når du kommenterer, accepterer du Jyllands-Postens debatregler
  • Har du spørgsmål? Find svaret her
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Blogs

Blog: Jeg er mere liberal end Lars Løkke

Victor Boysen
Venstre vil have mere skat og mindre ytringsfrihed. Har de smidt deres politiske kompas til storskrald? Jeg er efterhånden mere liberal end Løkke selv.

Blog: Ingen stor sejr for ytringsfriheden

Katrine Winkel Holm
Herligt at Flemming Nielsen blev frikendt, men man risikerer stadig at blive stemplet af retten som racist, hvis man sammenligner religionen islam med nazisme.

Blog: Dansk landbrug betaler for klimamyten

Mikael Jalving
Klimahumanisterne bygger deres lovgivning på en narcissistisk skrøne. Professor emeritus taler ud i ny og tiltrængt bog.
International debat

Debat: Kinas nye silkevej er en oplagt handelsrute for Danmark

Yang Jiang
Danmark har en unik position som det eneste nordiske land med et veludbygget strategisk partnerskab med Kina – forholdet rangerer på højeste niveau, når Kina kategoriserer sine diplomatiske forhold.
Kommentarer

Kommentar: Hårde tider, gamle dreng

Henrik Jensen
Vi lever i interessante tider, og hvad skal det ende med i det lange løb. Vel, i det lange løb er vi alle døde, som en stor planlægger engang sagde. Så hvad med at nyde turen?
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her