*

Dette er et debatindlæg: Læsere, organisationer og politikere skriver debatindlæg, som Jyllands-Posten publicerer. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Debatindlæg

Islam kan ikke frikendes

De store problemer udspringer fra ”lydighedens hus”.

Integrationsordfører Naser Khader (K): I Koranen står også, at kvinden er mandens legetøj og slave i ægteskabet, og at han gerne må slå sin kone, hvis hun er ulydig." Arkivfoto: Niels Hougaard

I den forløbne tid har der floreret en del diskussioner i kølvandet på de seksuelle overgreb, der fandt sted i Köln nytårsaften. I den forbindelse har jeg gjort mig nogle vigtige iagttagelser.

For det første skal man ikke bagatellisere, relativisere eller fortie problemet, sådan som flere muslimske debattører og feminister gør. Man er nødt til at erkende, at dette er et reelt problem, som involverer den muslimske kultur og religion. Selvfølgelig er der også hvide mænd, som begår seksuelle overgreb, men ikke på den måde og i det omfang, som det skete i Köln. Det er en form for overgreb, som er et stort problem især i den arabiske verden, og som udspringer af et nedgørende kvindesyn.

For det andet nytter det ikke noget, når man har erkendt problemet, at man prøver på at frikende islam for det. Forleden diskuterede jeg denne problemstilling med en muslimsk imam. Han sagde, at overfaldene havde bund i den mellemøstlige kultur, men nægtede, at de havde noget med islam at gøre. Her må jeg erklære mig lodret uenig. Imamen henviste til forskellige steder i Koranen, hvor der står, at kvinder bør respekteres. Imamen fokuserede på islam i teorien. Der findes nemlig noget, som hedder folkeislam, hvor praksis er en giftig kombination af islam, kultur og socioøkonomiske forhold.

Der står naturligvis ingen steder i Koranen, at man skal gå ud og lave seksuelle overgreb på kvinder, men der findes nogle forbud og påbud, hvor konsekvenserne kan ende i sådan noget.

Anlægger man en socioøkonomisk vinkel, forholder det sig sådan, at manden, ifølge et muslimsk påbud, skal give bruden en medgift. Han skal ligeledes sørge for at have en bolig, før de kan blive gift. Det er også et muslimsk påbud, at man ikke må have sex før ægteskabet. Da der er meget stor arbejdsløshed i den arabiske verden, bliver mange mænd gift i en forholdsvis sen alder.

I Egypten nærmer gennemsnitsægteskabsalderen sig for mænd 30 år. Følger man de muslimske påbud, kan der derfor ophobes en del seksuel frustration hos disse mænd, som islam bliver en indirekte årsag til.

Ud over det er det uomtvisteligt, at kvinden ifølge islams regler skal være jomfru, når hun indgår ægteskab, og hun skal klæde sig anstændigt. Ifølge reglerne er kvindens sted hjemmet, og mandens sted det offentlige rum. Bevæger hun sig udenfor huset, befinder hun sig derfor i mandens verden. En kvinde, som ikke er dækket til i det offentlige rum, kan dermed blive opfattet som et tag selv-bord, hvor manden føler sig i sin gode ret til at gøre, som han lyster. Der er meget hykleri og dobbeltmoral forbundet med kvinden og seksualiteten. I Iran er der mange eksempler på kvinder, som er blevet stenet på grund af sex uden for ægteskab, hvilket kun sker meget sjældent for mænd.

I Koranen kan man finde det man søger, og det virker som om de, der gerne vil frifinde islam, taler om de passager, som omhandler respekt for kvinden. Men der findes faktisk flere passager, som siger det modsatte. Der står blandt andet, at kvinden skal underkaste sig mandens vilje, og at hendes intelligens er mangelfuld. Desuden er hun religiøst underlegen. Der står også, at kvinden er mandens legetøj og slave i ægteskabet, og at han gerne må slå sin kone, hvis hun er ulydig. Han må sågar låse hende inde i ”lydighedens hus” – deres eget hjem.

Den amerikanske tænketank Pew har specialiseret sig i at lave undersøgelser i den islamiske verden, og her siger et flertal af de adspurgte, at kvinden altid skal adlyde manden.

Det er ikke, fordi jeg vil blæse tingene ud af proportioner, men jeg vil gerne have, at vi kan tale åbent og ærligt om tingene, og det er utroligt vigtigt, at muslimerne går forrest i denne diskussion. Det er dem, der bedst kan bekæmpe den kvindeforagt, der bliver lagt for dagen, og dem, der bør kæmpe for at få stoppet den type ydmygende overgreb, som har fundet sted.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Velkommen til debatten
  • Når du kommenterer, accepterer du Jyllands-Postens debatregler
  • Har du spørgsmål? Find svaret her
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce

Blog: Når undtagelsestilstand bliver nødvendig

Olav Skaaning Andersen
Vi lever i en tid, hvor vores demokrati er truet. Derfor må vi finde os i, at undtagelsestilstande bruges til at beskytte vore samfund.

Blog: David Trads er ikke en farlig mand

Lars Boje Mathiesen
Nogle gange gør folk sig selv ligegyldige. Det er sket for David Trads. Han ved det bare ikke selv endnu.

Blog: Europa på vej mod ny Reformation

Mikael Jalving
Hvert folk er nødt til at finde en vej ud af det teologisk-politiske morads, det har skabt for sig selv ved at guddommeliggøre menneskerettighederne.
Annonce
Annonce
Bolig
»En skønne dag skal vi alle i gang med den sidste oprydning«
Den svenske designer Margareta Magnusson er aktuel med sin bog “Fru Magnusson rydder op!”, hvor hun giver tip til, hvordan man får styr på sine ting og sager. Enten én gang for alle eller løbende. 
Se flere
»En skønne dag skal vi alle i gang med den sidste oprydning«
Den svenske designer Margareta Magnusson er aktuel med sin bog “Fru Magnusson rydder op!”, hvor hun giver tip til, hvordan man får styr på sine ting og sager. Enten én gang for alle eller løbende. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her