*

Dette er et debatindlæg: Læsere, organisationer og politikere skriver debatindlæg, som Jyllands-Posten publicerer. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Debatindlæg

Farvel til sygehuslivet

Ni års ørkenvandring gennem sygehusets gange er slut. En dekade, hvor det nærmest kun er gået én vej, og det er tættere på afgrunden. Det er forstemmende at se og være vidne til.

Over de seneste 10 år har man øget antallet af hospitalslæger med 38 pct. til 15.000, og man sidder med et budget på 77 mia., men ser kun 5-7 pct. af det samlede antal patienter. Almen praksis på den anden side har over de seneste 10 år haft det samme antal læger på 3.600 og varetager 90 pct. af alle patientkontakter til en pris på 7,6 mia. kr. om året.

Dagfriske eksempler på sekundær-sektorens ressourcespild er Nordsjællands Hospital, der har betalt to antropologer og en projektleder for at lave en 60 siders rapport om betydningen af morgenkonferencer – kunne mindre måske gøre det? Jyllands-Posten skrev samme dag om, at sygehusene ikke har tid og rum til, at lægerne kan tale med patienten. Det krævede også en analyse at finde ud af det problem. Hurra – brug øjnene og gå en tur på gangene. Længere væk er virkeligheden ikke.

På samme tid skal de ansatte løbe hurtigere, og patienterne oplever ikke altid den kvalitet og det nærvær, som de måske kunne ønske og forvente. Ledere og politikere skulle måske flytte fokus fra ”patienten i centrum” til ”medarbejderen i centrum”. Det kan lyde provokerende, men jeg tror, at man ville få engagement, energi og arbejdsglæde mangefold igen til gavn for patienterne. Det handler ikke om, at patienterne ikke betyder noget – det handler om, at man har glemt de ansatte.

Til sidst en stor respekt til de kollegaer, der orker og ser en fremtid i den danske sekundær- sektor. Tak for det. Jeg håber, I vil samarbejde med os i primær-sektoren og fastholde, at patienterne ikke skal være kastebold mellem almen praksis og sygehuse. Jeg glæder mig til en hverdag i almen praksis, og jeg tror, at det er sundt for begge parter, at vore veje skilles.

Følg
Jyllands-Posten
Velkommen til debatten
  • Når du kommenterer, accepterer du Jyllands-Postens debatregler
  • Har du spørgsmål? Find svaret her
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce

Kaos i Kolding: Ikonernes afsked skæmmes

TROELS HENRIKSEN
Kasper Hvidt og Lars Jørgensen har fortjent bedre.
Annonce
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her