*

Dette er et debatindlæg: Læsere, organisationer og politikere skriver debatindlæg, som Jyllands-Posten publicerer. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Debatindlæg

Danmark i bedre balance: Her er et nødvendigt håndtag

Det nuværende kommunale udligningssystem, der fordeler ressourcer blandt kommunerne i Danmark, medvirker til at skabe et A-hold og et B-hold blandt kommunerne. Det er ikke holdbart – alle borgere i Danmark har med rette de samme forventninger til den kommunale service. Derfor lancerede vi sidste efterår et forslag til et enstrenget kommunalt udligningssystem, der skal få Danmark i ”bedre balance” og beskrev blandt andet vores forslag i en kronik i denne avis (30/9 2014).

Vi kan med tilfredshed konstatere, at debatten om et Danmark i bedre balance er kommet på den politiske dagsorden. Spørgsmålet debatteres livligt på valgmøderne rundt omkring i landet og præger også en hel del af de arrangementer, som gennemføres på Folkemødet på Bornholm – på et af disse krydser to af os klinger med to af vores borgmesterkollegaer fra hovedstadsområdet.

Hovedstadens rammevilkår

Det overordnede mål med udligningssystemet er at sikre, at kommunerne har de samme rammevilkår og dermed ens forudsætninger for at stille service til rådighed for borgerne.

På ældreområdet bruges der i dag næsten 15 pct. mere pr. ældre i hovedstadsområdet end i det øvrige land. Udgiften til en folkeskoleelev er mere end 5 pct. højere i hovedstadsområdet end i resten af Danmark. På dagpasning bruges der omkring 20 pct. mere pr. barn i hovedstadsområdet end udenfor.

Hvis de åbenlyse forskelle dækkede over et højere udgiftsbehov eller et højere skattetryk i hovedstadsområdet, ville vi ikke finde noget problem i det. Det bør være en lokal beslutning, om man vil betale en højere skat for at få en bedre service. Men udgiftsbehovet er lavere i hovedstadsområdet end i provinsen – og skatten er tilmed også markant lavere i hovedstadsområdet.

Kernen i vores forslag

Vi har fremsat et forslag om, at Danmark fremover skal have et enstrenget udligningssystem og give bedre balance mellem alle kommuner i hele landet. I dag er der ét sæt af udligningsregler for kommunerne i hovedstaden og et andet for kommunerne i resten af landet.

Kernen i vores forslag er, at vi vil ændre dette. Vi har ikke – som det er fremført af borgmestrene fra hovedstadsområdet – foreslået, at kommunerne i hovedstadsområdet skal stilles dårligere end de øvrige kommuner i Danmark.

Vores forslag har bred opbakning fra 62 ud af 64 borgmestre uden for hovedstadsområdet.

Ingen øget ulighed

Nærmest som en refleksreaktion har forslaget medført kritik fra hovedstadskommunerne. Det er blandt andet blevet fremført, at hovedstadskommunerne har en stor overvægt af hjemløse, stofmisbrugere og andre socialt udsatte, og at vores forslag ikke tager højde for dette.

Det er korrekt, at disse problemer er større i de store byer, men det tager udligningssystemet allerede højde for, og kritikerne glemmer at fortælle, at udgifterne til stof- og alkoholmisbrugere samt hjemløse udgør under 0,9 pct. af de samlede kommunale udgifter. Det kan umuligt begrunde særlige ordninger til landets mest velhavende byområde.

Det har endvidere været fremført, at vores forslag skulle medvirke til at øge uligheden blandt kommunerne i hovedstaden. Med slet skjult reference til urolighederne i forstæderne til Paris skulle forslaget skabe ”franske tilstande”. Hertil må vi melde hus forbi, da vores forslag i forhold til i dag medfører uændret eller lavere forskel mellem kommunerne i hovedstadsområdet.

Erhvervsaktive flytter

Der har i debatten været en tendens til at tackle på manden og ikke bolden. Der er derimod ingen, der har anfægtet de fakta, vi har fremlagt.

De senere års accelererede vandring fra land- og yderområderne til de større byer i Danmark er en stor udfordring for den danske velfærdsmodel. I en række kommuner sker der en hastig udtynding af borgere i den erhvervsaktive alder og andelen af ældre bliver stadigt større. Kigger man ind i krystalkuglen, er der ikke noget, der tyder på, at denne udvikling vil ændre sig til det bedre i de kommende år – snarere tværtimod. Det er en vigtig diskussion, hvordan disse udfordringer skal håndteres, og en ændring i udligningssystemet kan selvfølgelig ikke stå alene. Men det er ét helt nødvendigt håndtag til at give bedre balance og derved i sidste ende bidrage til at bevare vores velfærdsmodel og et stærkt decentralt Danmark.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Velkommen til debatten
  • Når du kommenterer, accepterer du Jyllands-Postens debatregler
  • Har du spørgsmål? Find svaret her
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce

Blog: David Trads er ikke en farlig mand

Lars Boje Mathiesen
Nogle gange gør folk sig selv ligegyldige. Det er sket for David Trads. Han ved det bare ikke selv endnu.

Blog: Europa på vej mod ny Reformation

Mikael Jalving
Hvert folk er nødt til at finde en vej ud af det teologisk-politiske morads, det har skabt for sig selv ved at guddommeliggøre menneskerettighederne.

Blog: Migrantkrise? Nu skal yderligere 500.000 migranter mod Europa

Anders Vistisen
Trods massive migrant- og flygtningestrømme til Europa de senere år ønsker et flertal i EU-Kommissionen og EU-Parlamentet lovlig adgang til Europa for adskillige hundredtusinder af migranter.
Annonce
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her