*

Dette er et debatindlæg: Læsere, organisationer og politikere skriver debatindlæg, som Jyllands-Posten publicerer. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Debatindlæg

EU truer opblomstringen i den danske litteratur

Danskernes læselyst skyder i vejret.

Medrivende romaner fra succesforfattere som Jussi Adler-Olsen og Hanne-Vibeke Holst har sammen med et væld af spændende litteraturevents og nye, gode muligheder for at downloade e-bøger på nettet bidraget til at sikre en skøn opblomstring i mængden af dansksproget kvalitetslitteratur.

Men nu trækker der desværre mørke skyer op i horisonten.

Stærke kræfter i EU’s hovedstad Bruxelles presser nemlig på for at få indført ny lovgivning, som både de danske forlag og forfattere med god grund frygter kan stikke en kæp i hjulet på den positive udvikling.

Sagen drejer sig konkret om en bebudet generel såkaldt revision af EU’s regler for ophavsret. Blandt den myriade af kontroversielle forslag, som ventes i denne forbindelse, er der især ét, der for tiden bringer sveden frem på panden hos de danske forlagsdirektører og forfattere.

Ifølge mine oplysninger lægger dette forslag nemlig op til at give biblioteker overalt i Europa ret til frit at udlåne e-bøger og andet digitalt indhold over nettet uden noget som helst samtykke fra de kunstnere og de forlag, som ellers har knoklet for at sætte de pågældende værker i verden.

Det svarer altså reelt til ubegrænset uddeling af gratis e-bøger, hvilket måske nok umiddelbart kan lyde tiltrækkende. Ikke mindst for en læsehest som mig.

Problemet er bare, at kravet fuldstændig vil tilintetgøre det kommercielle bogmarked, da de færreste jo vil betale for nye bøger, hvis de fra dag ét kan downloades gratis på nettet. Og uden betaling går produktionen af de nye bøger i stå.

Så meget for danskernes læselyst.

Tilsidesætter unik aftale

Lykkes det vitterligt for EU at gennemføre det uigennemtænkte forslag, vil det samtidig fuldstændig tilsidesætte en helt unik aftalemodel, som er vokset op i Danmark netop omkring bibliotekernes udlån af e-bøger. En model, som senest bar frugt i januar i form af den nye portal eReolen, der er baseret på en særligt udviklet licensordning.

Biblioteker, som vil udlåne en ny e-bog til deres brugere, skal ifølge denne ordning betale en licens, der så giver ret til fire udlån.

Ved køb af to licenser kan biblioteket udlåne samme titel til to lånere ad gangen. Og hvis en låner nr. tre så melder sig, må vedkommende stille sig pænt op i den digitale kø og får først tildelt bogen, når en af de første låneres lånetid er udløbet. Altså fuldstændig, som vi hidtil har kendt det fra bibliotekernes traditionelle udlån af papirbøger.

Ophavsretsregler skal bremses

På denne måde har man i Danmark allerede nu sikret en fin balance mellem de offentlige bibliotekers rimelige ønske om at være til stede på det hastigt voksende digitale marked for bøger og andet indhold og kunstnernes krav om at modtage et passende honorar for deres arbejde.

En balance, som EU på ingen måde skal have lov til at spolere.

Som medlem af Europa-Parlamentets kulturudvalg vil jeg derfor i den kommende tid sætte alle mine kræfter ind på at få hevet denne og i øvrigt også mange andre tidsler ud af EU’s kommende udspil til nye ophavsretsregler.

Meget gerne inden de overhovedet ser dagens lys.

Som minimum bør EU anerkende de danske aktørers ret til selv at aftale sig frem til rimelige og bæredygtige vilkår på det opblomstrende marked for digitale bøger i Danmark.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Debat: Ikke alle fortjener hjælp
Markus Holse, rejsende, Prag, Tjekkiet
Jeg reddede en fugl i dag. Faktisk døde den, da vi kom ind ad døren, og jeg indrømmer, at jeg græd.
Debat: Kulturministeren løber fra aftale
Martin Reinhardt, musiker i Copenhagen Phil Hillerød
Fremtiden for dansk kulturliv ser sort ud, når ministre ikke vil anerkende ansvar og aftale, end ikke vil anerkende, at de findes.
Velkommen til debatten
  • Når du kommenterer, accepterer du Jyllands-Postens debatregler
  • Har du spørgsmål? Find svaret her
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce

Blog: Vi risikerer at gøre vores patienter til objekter

Harun Demirtas
Jeg nægter at høre på en minister, der efterlader syge børn og svage patienter i deres seng uden menneskeligt hensyn.

Blog: Flere burde ønske danske muslimer glædelig Eid

Siddik Lausten
Selvfølgelig skal statsministeren ønske ”glædelig Eid”. Og måske var der langt flere danskere, der skulle gøre det samme.

Optimisme: Europa genfinder styrken

| Anne Applebaum er kommentator ved The Washington Post. | © The Washington Post
Lige pludselig ser det gamle Europa mere stabilt, mere lovende og ikke mindst mere harmonisk ud.

Kommentar: Dannelse? Begynd med højskolesangbogen og danmarkskortet

Henrik Jensen
Ifølge en artikel i Jyllands-Posten den 20. juni er skolen på vej væk fra Pisa-målingerne til fordel for »en besindelse på de højere formål eller meningen med at bedrive skole og uddannelse«.
Annonce
Annonce
Få flest kanaler for 300 kroner om måneden
Du kan få seks ud af de otte mest sete kanaler i en tv-pakke til under 300 kroner om måneden. Men overvej dit behov meget grundigt, siger Forbrugerrådet Tænk. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her