*

Dette er et debatindlæg: Læsere, organisationer og politikere skriver debatindlæg, som Jyllands-Posten publicerer. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Debatindlæg

En skat på journalistiske lokale medier

Reklameafgiften, som Folketingets flertal vedtog i 2012 for primært at ramme tilbudsaviser, er nu på vej til at blive en afgift, som specielt rammer lokale publicistiske ugeaviser og enkelte dagblade, hvor mere end halvdelen af indholdet er journalistiske artikler.

Da loven oprindeligt blev vedtaget, var lokale ugeaviser undtaget med henvisning til disse avisers meget store betydning for nærdemokratiet. I mange dele af landet er de borgernes eneste kilde til informationer om, hvad der sker i lokalsamfundet. Efter halvandet års dialog med det danske Skatteministerium fastslog EU-Kommissionen, at undtagelsen for ugeaviserne var lovlig statsstøtte – men med den ikke uvæsentlige tilføjelse, at EU-retten ikke tillader et medie at modtage flere former for statsstøtte. En vurdering, mange jurister i øvrigt finder tvivlsom.

Regeringens svar herpå er, at den nu vil ændre loven om reklameafgift, så et medie ikke samtidig kan være fritaget for reklameafgiften og få mediestøtte – og det er en ændring, som primært får betydning for de lokale ugeaviser, som satser på det redaktionelle indhold – men også enkelte dagblade.

Nærdemokratisk gevinst

Kravet for at få støtte til driften af redaktionelle medier er, at mindst halvdelen af et medies indhold er redaktionelt. En regel, der er indført for at give medier et incitament til at styrke det redaktionelle indhold og dermed fremme mediernes rolle i demokratiet.

Flere lokale ugeaviser ser med den nye mediestøtte en mulighed for at styrke redaktionerne, da de nu kan få en offentlig medfinansiering heraf – og stærkere lokale medier vil være en nærdemokratisk gevinst. Støtten vil være med til at gøre disse medier mindre afhængige af annonceindtægter, som i dag for de fleste er den eneste finansieringskilde. Også enkelte lokale dagblade satser på at nå længere ud i lokalområderne end til de betalende abonnenter. De kommer lejlighedsvis – nogle en gang om ugen – til alle husstande i kommunen for på den måde at leve op til deres forpligtelse til at være hovedkanal til nyt fra lokalområdet.

Regeringens forslag lægger derfor op til at indføre en økonomisk straf til de redaktionelt stærkeste lokale husstandsomdelte medier. Samtidig fjerner det incitamentet for andre til at styrke indholdet. Og det er en afgift, som rammer medier, der i disse år udsættes for en stadig kraftigere konkurrence både økonomisk og interessemæssigt fra udenlandske giganter som Facebook og Google og fra de statslige medier DR og TV 2-regionerne. Danske Medier skal stærkt opfordre regeringen til at opgive reklameafgiften. Den skaber betydeligt større problemer, end den løser. Så drop den.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Velkommen til debatten
  • Når du kommenterer, accepterer du Jyllands-Postens debatregler
  • Har du spørgsmål? Find svaret her
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce

Blog: Mere klan, mindre islam, tak

Morten Uhrskov Jensen
Den tredje verdens klankultur er vigtigere end religionen islam.

Blog: EU fylder 60 år – og det er værd at fejre

Jens-Kristian Lütken
Folkevandringer og globaliseringens skyggesider bliver EU's udfordringer de kommende år.

Blog: Jeg frygter sommeren. Min krop er slet ikke klar

Siddik Lausten
Jeg frygter at skulle stå ved havnebadet i København foran unge veltrænede mænd og konkurrere om kvindernes blikke.

Debat: ”Keine Experimente”

JETTE ELBÆK MARESSA
60 år efter Konrad Adenauers berømte slogan har det fået en ny dimension.
Annonce
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her