*

Debatindlæg 10.05.2013 kl. 03:00

Ålens overlevelse

En række danske supermarkedskæder har gennem de seneste år givet efter for en aggressiv kampagne fra Greenpeace om at boykotte ål i deres kølediske. Som beskrevet i JP 20/4 er dette dybt problematisk, fordi det trækker tæppet væk under åleproducenternes arbejde for at øge ålebestanden.

Ligeså foruroligende er det, at supermarkederne vælger at tillægge Greenpeaces argumenter større værdi end de officielle retningslinjer, som udstikkes af Fødevareministeriet. Ministeriet tager udgangspunkt i internationalt aftalte forvaltningsplaner for oparbejdning af ålebestanden. Planer, som vel at mærke er udarbejdet i samarbejde med de dygtigste forskere og eksperter på området, og som nu synes at begynde at virke, idet tilgangen af glasål til de europæiske kyster har været pænt stigende på det seneste.

Ministerens harme

Af samme grund var der harme at spore i fødevareminister Mette Gjerskovs stemme, da hun for nylig tog afstand fra supermarkedernes boykot. »Når folk siger, at nu skal vi ikke købe ål, så siger jeg, jo, I skal«, lød ministerens udmelding.

Vi vil opfordre de butikker, der handler med fisk, til at træffe deres valg om, hvilke varer de tilbyder forbrugeren på basis af demokratisk valgte organers indstillinger frem for på råd fra en interesseorganisation som Greenpeace, for hvem offentlig opmærksomhed og ønsket om at tiltrække medlemmer og sponsorer er vigtigere end hensynet til ålens overlevelse.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Først blev jeg rørt, så rystet over skolereformen
John Madsen, forfatter og B&U konsulent, Majgårdsparken 15, Esbjerg Ø
Jeg blev rørt, da jeg i 2012 så de første udkast til en ny skolereform.
DR’s medielicens er ulovlig
Paul Sehstedt, Storegade 27, 1., Aabenraa
Kristoffer Kiel Nielsen fra Mariestad i Sverige undrer sig i JP 1/7 over, at alle internetbrugere i Danmark skal betale medielicens til DR, også dem, der ikke ser tv.
Hvad med at undersøge sagsbehandlerne?
Vibeke Albrechtsen, farmor til et anbragt barn, Allerød
Jeg har set udsendelsen ”Uegnet for børn” på DR2 29/1.
forsiden lige nu

Boligsalget er voldsomt splittet

I nogle områder af landet er liggetiderne beskedne, andre steder gror til salg-skiltene fast. Se listen over top og bund.

TDC til ansatte: Gå ned i løn eller bliv fyret

Sidste år modtog 80 TDC-ansatte et brev, der fratog dem adskillige rettigheder.

Trods vækststigning og flere end 100.000 nye job advarer advarer Corydon mod LA-politik

Uligheden ville blive meget større, hvis Liberal Alliances økonomiske politik bliver gennemført, siger Corydon

Raveventyr fortsætter trods prisfald

Vestjyder tømmer skaber og skuffer for at sælge rav til kinesiske opkøbere.

Verdens bedste balletdanser: Når jeg er 40, er jeg færdig

For fem år siden var han det store stjerneskud. Nu tænker han på, om han allerede har toppet.

Emiren åbnede tegnebogen og købte træneren, der gjorde Spanien til verdensmester

Valero Rivera har formået at bringe et hold af ordinære håndboldspillere og et par gode målmænd i VM-finalen.
Annonce
Debat
Annonce
Kommentarer
Annonce
Søg i vejviseren
Annonce