*

Debatindlæg 10.05.2013 kl. 03:00

Ålens overlevelse

En række danske supermarkedskæder har gennem de seneste år givet efter for en aggressiv kampagne fra Greenpeace om at boykotte ål i deres kølediske. Som beskrevet i JP 20/4 er dette dybt problematisk, fordi det trækker tæppet væk under åleproducenternes arbejde for at øge ålebestanden.

Ligeså foruroligende er det, at supermarkederne vælger at tillægge Greenpeaces argumenter større værdi end de officielle retningslinjer, som udstikkes af Fødevareministeriet. Ministeriet tager udgangspunkt i internationalt aftalte forvaltningsplaner for oparbejdning af ålebestanden. Planer, som vel at mærke er udarbejdet i samarbejde med de dygtigste forskere og eksperter på området, og som nu synes at begynde at virke, idet tilgangen af glasål til de europæiske kyster har været pænt stigende på det seneste.

Ministerens harme

Af samme grund var der harme at spore i fødevareminister Mette Gjerskovs stemme, da hun for nylig tog afstand fra supermarkedernes boykot. »Når folk siger, at nu skal vi ikke købe ål, så siger jeg, jo, I skal«, lød ministerens udmelding.

Vi vil opfordre de butikker, der handler med fisk, til at træffe deres valg om, hvilke varer de tilbyder forbrugeren på basis af demokratisk valgte organers indstillinger frem for på råd fra en interesseorganisation som Greenpeace, for hvem offentlig opmærksomhed og ønsket om at tiltrække medlemmer og sponsorer er vigtigere end hensynet til ålens overlevelse.

Følg
Jyllands-Posten
forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Blogs
E-Avis

Morgenavisen Jyllands-Posten online – tilgængelig fra kl. 23:00 aftenen før udgivelsesdato.Premium

International debat
Kommentarer
Annonce