*

Dette er et debatindlæg: Læsere, organisationer og politikere skriver debatindlæg, som Jyllands-Posten publicerer. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Debatindlæg

Papirarbejdet vil ingen ende tage

Jeg er i den lykkelige situation, at jeg for fem år siden kom af med min lægepraksis, fordi jeg fandt, at mængden af ”papirarbejde” havde taget overhånd.

Jeg er i den lykkelige situation, at jeg for fem år siden kom af med min lægepraksis, fordi jeg fandt, at mængden af ”papirarbejde” havde taget overhånd. Da jeg imidlertid godt kan lide kerneopgaverne i mit fag – at snakke med mennesker og prøve at hjælpe dem med de sygdomme, de har – er jeg fortsat som lægevikar i forskellige praksis.

Gennem mit arbejde her kan jeg konstatere, at mængden af ”papirarbejde” ingen ende vil tage. Senest har Styrelsen for Patientsikkerhed pålagt retningslinjer helt ned i detaljen for, hvordan konsultationer inden for visse kroniske sygdomme skal foregå, og hvordan de efterfølgende skal journaliseres. Det er i den grad et udtryk for mistillid til alle læger.

At påbuddene bliver fulgt, bliver naturligvis kontrolleret ved besøg fra styrelsen, og finder den, at lægen ikke har fulgt retningslinjerne, kan lægen komme under skærpet tilsyn og i yderste konsekvens miste retten til at fungere som læge. Det er udtryk for den tidstypiske reaktion, at når man finder et eller to uacceptable forhold i lægestanden, bliver alle medlemmer underkastet øget kontrol og ensretning. Denne reaktion går stik mod, hvad politikere siger, de tilstræber – flere ”varme hænder” og mindre bureaukrati.

Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet - klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også JP Debat på Twitter

Nils Birger Sjøllæge, Skanderborg
Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Velkommen til debatten
  • Jyllands-Posten ønsker en konstruktiv og god debattone blandt vores læsere uanset uenigheder. Overtrædelse af vores debatregler kan føre til udelukkelse.
  • Anmeldelser af grove kommentarer kan ske til blog@jp.dk eller ved at ”markere som spam”.
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce

Blog: Sociale klausuler virker. Jeg ved det for jeg har set det fra først række.

Louis Jacobsen
Flere og fler kommuner stiller krav om ordentlige arbejdsforhold og en seriøs tolkning af uddannelsesansvaret, når virksomheder skal byde ind på opgaver. I skal huske hvem der arbejder for de klausuler når i stemmer.

Blog: Vision Amager Fælled 2027 – Den sande tilstand

Jens Kindberg
Der er ikke en fugl, fisk eller frø, som har fået det bedre i 2027 med den nuværende tilgang.

Blog: Vi tillader, at parallelsamfund udvikler sig

Olav Skaaning Andersen
Det er betænkeligt, at fædregrupper og imamer - under politiets radar - kan overtale kriminelle bander til en 'våbenhvile'.

Debat: Mere fælles udenrigspolitik gennem EU

Alexander Lemche, jurastuderende ved Københavns Universitet, København K
Annonce
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her