*

Dette er et debatindlæg: Læsere, organisationer og politikere skriver debatindlæg, som Jyllands-Posten publicerer. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Debatindlæg

Giv magten tilbage til politikerne

Måske har vi på sigt slet ikke brug for kommunalvalg

Måske har vi på sigt slet ikke brug for kommunalvalg. I JP Indland 31/10 kunne man læse, at kommunalpolitikernes arbejdstid stiger og stiger, og der udtrykkes bekymring over, at bestemte grupper måske ikke længere vil stille op til kommunalvalg.

I Herning Kommune har man ifølge formanden for kommunens Teknik- og Miljøudvalg valgt at uddelegere flere opgaver til administrationen, hvilket Faxe Kommune også har gjort. Det lyder som om, de er vældig stolte af det, men det er bare en rigtig skidt udvikling, da mange sager derved ikke kommer på dagsordenen i udvalgene og ej heller føres til referat. Vigtige beslutninger, som kan berøre mange borgere, tages i stedet af en enkelt eller to administrationsmedarbejdere. De valgte politikere får ikke noget at vide, og vi borgere kan ikke se noget sted, hvilke beslutninger der er undervejs i vores lokale område, før de pludselig er ført ud i virkeligheden. Dette har vi til fulde mærket her i min landsby. Vupti! Så lå der en shelter på stranden (en gammel træbåd vendt på hovedet). Vupti! Så blev den offentlige vej ned til stranden spærret med stolper og kæde med hængelåse, så landsbyens fiskeentusiaster og hyggeroere blev afskåret fra at komme til og fra kysten med deres både. Intet har været på dagsorden eller i referat. Gennem aktindsigt kan jeg konstatere, at administrationsmedarbejderne ikke har fulgt gældende love. Faxe Kommune har ikke søgt om tilladelse hos Kystdirektoratet til at placere en shelter, hvilket nu har ført til en anmeldelse, og der er heller ikke indhentet samtykke fra politikredsen til spærringen af den offentlige vej, hvilket har medført en påmindelse fra politiet. Jeg føler mig ikke tryg ved, at en tilfældig medarbejder ved en kommune kan få lov til at træffe beslutninger i øst og vest og holde det uden for offentligheden. Lad derfor politikerne få ”magten” tilbage.

Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet - klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også JP Debat på Twitter

Helle Røhrmann Olsen, folkeskolelærer Ll. Torøje Faxe
Følg
Jyllands-Posten
Velkommen til debatten
  • Jyllands-Posten ønsker en konstruktiv og god debattone blandt vores læsere uanset uenigheder. Overtrædelse af vores debatregler kan føre til udelukkelse.
  • Anmeldelser af grove kommentarer kan ske til blog@jp.dk eller ved at ”markere som spam”.
Annonce
Annonce
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her