*

Dette er et debatindlæg: Læsere, organisationer og politikere skriver debatindlæg, som Jyllands-Posten publicerer. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Debatindlæg

Ældreplejen set indefra: Vi står med liv mellem hænderne – men minuttyranniet hersker

Vi elsker vores arbejde, men vi bliver slidt op før tid, når man hele tiden ser på besparelser, i stedet for at se på de ældre mennesker, der har været med til at gøre Danmark til det, det er i dag.

Vi kan ikke få flere og flere opgaver, så længe vi ikke får flere hænder, lyder det i debatindlægget. Arkivfoto: Thomas Borberg

Med mine små 13 år i faget som sosu-arbejder har jeg en del erfaring inden for faget. Jeg har mange positive oplevelser i rygsækken, men også knapt så positive.

Vi bliver ofte set som dem, der tørrer røven på andre mennesker, men det er så meget mere end det. De små smil, små oplevelser. En hverdag der aldrig er ens, trods at beboerne er de samme hver dag og de faglige udfordringer. Ting som at skrælle et æble eller åbne vinduet er ting, vi bare gør, men for den ældre er det de små ting, de får hjælp til, som har så stor betydning for dem. For nogle er vi hverdagens helte.

Sosu-assistent: Jeg bliver så harm! Vi knokler altså for at hjælpe dine pårørende

For nogen er vi hverdagens helte!

Vi står med et kæmpe ansvar hver eneste dag med medicin, sårpleje, kateterpleje m.m. Et kæmpe ansvar i forhold til den løn, vi får. Der er også en bagside af vores ellers så pæne medalje. Vi står hver eneste dag over for et kæmpe krydspres. Der er pres på os fra alle sider. Medier, ledelse, organisationer og regler, der skal overholdes. Forventninger fra læger, sygeplejersker og pårørende. Der bliver pålagt os sosuassistenter flere sygeplejefaglige opgaver, men ikke mere tid. Under sygdom kaldes vikarer ikke ind, der ”løbes” bare det hurtigere. Vi har tunge løft af skrald, der skal bæres fra afdelingen og ned i containeren. Der sker fejl mellem sektorerne, ofte med ”FMK” – fejl i medicinkort – hvor vi ofte står som ”bussemanden”, da det er os, der står ved borgeren. Det er ikke længe siden, vi hørte om den stakkels kollega, der mundtligt havde givet en sygeplejerske besked på at måle en patients blodsukker. Sygeplejersken glemte det, og det havde den forfærdelige udgang, at patienten døde.

Læs politikernes svar: Det mener partierne om ældreområdet

Jeg tror, at alle, mere eller mindre, går med en kæmpe angst, en angst for at ”lave fejl”. De fejl der måske i sidste ende kan koste menneskeliv. Vi står hver eneste dag med andre menneskers liv mellem hænderne, det tror jeg ikke, nogen tænker på, når alt inden for vores arbejde bliver gjort op i, hvor mange minutter hver ydelse tager.

Hvad med køretiden på ruten mellem f.eks. Tuen og Tversted? Der er overarbejde pga. overfyldte ruter og manglende tid til dokumentation. (En social- og sundhedshjælper har notatføringspligt, os social- og sundhedsassistenter har journalføringspligt.) Vi har på kørelisten fem minutter til insulingivning, men hvad med tiden til at observere den givne medicin? For blot to år siden blev der sparret flere millioner kroner inden for vores fag, hvem går det ud over?

Pårørende: Jeg betaler med glæde for varme hænder

Kan det være rimeligt, at min kollega, som arbejder om natten, skal gå alene med 35 beboere, hvor de demente måske vil gå fra plejehjemmet, der er flere kald oveni hinanden, og en tredje falder? Ja, jeg tager hatten af for natpersonalet.

Vi elsker vores arbejde, men vi bliver slidt op før tid, når man hele tiden ser på besparelser i stedet for at se på de ældre mennesker, der har været med til at gøre Danmark til det, det er i dag.

Vi kan ikke få flere og flere opgaver, så længe vi ikke får flere hænder. Personligt kan jeg godt undre mig over, at de vellønnede direktører i kommunerne får meget større lønstigninger end os med de varme hænder.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Velkommen til debatten
  • Jyllands-Posten ønsker en konstruktiv og god debattone blandt vores læsere uanset uenigheder. Overtrædelse af vores debatregler kan føre til udelukkelse.
  • Anmeldelser af grove kommentarer kan ske til blog@jp.dk eller ved at ”markere som spam”.
Annonce
Annonce
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her