*

Dette er et debatindlæg: Læsere, organisationer og politikere skriver debatindlæg, som Jyllands-Posten publicerer. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Debatindlæg

Pårørende: Jeg betaler med glæde for varme hænder

Der skal følge nok skattekroner med de opgaver, som kommunerne skal løse.

"Flytningen af mit yngre demente familiemedlem blev et bureaukratisk mareridt, der endte i Ankestyrelsen, hvor vi til sidst fik medhold i loven – yngre demente hører ikke til på plejehjem med ældre. Det svarer til at sætte ældre i børnehave, for her er plads." Privatfoto.

Politikere bliver ved at gentage, at der ikke er råd til pleje, men tilbyder skatteafgiftslettelser. Som pårørende til to med Alzheimers sygdom – en yngre dement og en ældre – mærker jeg det hver dag. For at leve bedst muligt med sygdommen er det afgørende, at der er omsorg, empati og pleje. Ingen velfærdsteknologi kan erstatte nok personale, støtte, nærvær, livsindhold, faglighed og sund mad. Det værste er at vide, at den syge ikke kan regne med at få den hjælp, som vedkommende har brug for.

Så absurd at afskære mennesker, som er afhængige af hjælp, fra livsindhold.

I Aalborg er lokalpolitikerne tæt på borgerne, og jeg mødte en løsningsorienteret tilgang til at hjælpe os med flytning fra Aarhus, hvor mine pårørende boede, da de blev syge, og her mødte vi sparsom forståelse. I Aarhus mødte vi stor faglig ekspertise inden for demens, et underbemandet plejehjem, hvor man visiterede udadreagerende borgere ind sammen med andre, og her var for utrygt at være. I Aalborg visiteres udadreagerende til en særlig afdeling. I Aarhus var plejehjemsbygningen gammel med vidunderlige haver passet af gartnere, huslejen lav og maden af god kvalitet – i Aalborg er huslejen høj, haver passes enten ikke eller af frivillige, der bygges nyt, og maden er dyr, sparsom og uappetitlig. Nedskæringer betyder nogle steder, at der ikke er personale til at følge beboere i aktivitetscenter – det bruges kun af ældre udefra. Så absurd at afskære mennesker, som er afhængige af hjælp, fra livsindhold.

Ældreplejen set indefra: Vi står med liv mellem hænderne – men minutyranniet hersker

I Aalborg har man et fantastisk dagtilbud for yngre demente med træning og samvær i skoven og et opgangsfællesskab for dem, der kan klare sig med hjemmehjælp. I Aarhus bor de alene eller på plejehjem og er uden dagtilbud. Tilsagn til flytning mellem kommuner er afhængig af, om der er forskelle i økonomi i kommunernes tilbud. I ansøgningsprocesserne oplevede jeg at måtte kontakte rådmanden for at få flyttet mine pårørende tæt på, for i kommunernes forvaltninger mødte vi modstand i stedet for hjælp. Begge mine demensramte familiemedlemmer flyttede med et halvt og halvandet års ventetid, og mit ældre demente familiemedlem døde kort tid efter.

Læs politikernes svar: Det mener partierne om ældreområdet

Flytningen af mit yngre demente familiemedlem blev et bureaukratisk mareridt, der endte i Ankestyrelsen, hvor vi til sidst fik medhold i loven – yngre demente hører ikke til på plejehjem med ældre. Det svarer til at sætte ældre i børnehave, for her er plads. I Aalborg bor hun nu i et lille botilbud sammen med alderssvarende hjerneskadede. I Aarhus tilbød de den yngre universitetsuddannede kvinde plads i et botilbud for udviklingshæmmede demente. Den lader vi lige stå.

Jeg betaler med glæde for varme hænder. Der er nødt til at følge nok skattekroner med de opgaver, som kommunerne skal løse, for at vi har et godt samfund at leve i.

Følg
Jyllands-Posten
Velkommen til debatten
  • Jyllands-Posten ønsker en konstruktiv og god debattone blandt vores læsere uanset uenigheder. Overtrædelse af vores debatregler kan føre til udelukkelse.
  • Anmeldelser af grove kommentarer kan ske til blog@jp.dk eller ved at ”markere som spam”.
Annonce
Annonce
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her