*

Dette er en blog: Jyllands-Posten har flere end 25 bloggere tilknyttet jp.dk/blogs. Det er eksterne debattører og politikere, som skriver i egen ret. Blogholdet er meget bredt sammensat, og holdningerne spænder vidt.

Kære Julemand. Kan vi ikke privatisere DSB?

DSB’s sygdomstegn udstilles hvert år på Store Rejsedag d. 23. december: Togene er overfyldte, dyre og forsinkede. Jeg ønsker mig en privatisering i julegave.

Julen er traditionernes tid. Flæskestegen skal i ovnen, gaverne fordeles, og fjernsynet skrues over på Disneys juleshow, når Jesper Fårekylling åbner det store julebal på juleaftensdag.

Lige så traditionsbundent er det efterhånden, at der går total ragnarok i den danske togtransport, når hele familien Danmark skal hjem til julehyggen her dagen før dagen d. 23. december. Forsinkelserne er enorme, togvognene stopfyldte og priserne uforståeligt høje.

Det store togkaos på ”Store Rejsedag” udstiller de sygdomstegn, der gør DSB’s monopol på den danske togdrift til en helt og aldeles dysfunktionel størrelse. For uanset hvor godt medarbejderne i et monopolforetagende mener det, er man ikke udsat for den samme produktforbedrende konkurrence som på et frit marked. Det går i sidste ende ud over forbrugerne. Mit største juleønske i år er, at DSB bliver privatiseret.

Arriva er et blændende eksempel på, at privatisering kan tage dansk togdrift til helt nye højder. Siden Arriva ved årsskiftet vandt udbuddet om driften af en række jyske togstrækninger, har både punktlighed og service været i top. Det står i skærende kontrast til DSB, som bliver dyrere og mere forsinket for hver dag, der går.

Og det ser ikke ud til at blive bedre. Turen fra Nyborg til Frederikshavn tager den samme tid i dag, som den gjorde i år 1965. Samtidig bliver en togbillet ved med at blive dyrere. Næste gang DSB skruer på prishåndtaget er d. 15. januar.

Det er smadderærgerligt – for danskerne fortjener billige og hurtige tog, der kommer til tiden. Hvis vi gør privatiseringen rigtigt, kan det forvandle dansk togtransport fra et mareridt til et eventyr.

Og det skal selvfølgelig gøres rigtigt. I England er privatiseringseventyret gået fuldstændig galt, så både priserne er blevet højere og forsinkelserne endnu mere massive. Det skal vi for alt i verden undgå. Men hvis vi trækker på de gode Arriva-erfaringer herhjemme og i øvrigt lader os inspirere af verdens førende togmastodonter, der har fået privatiseringen til at give pote (fx Japan), er jeg ikke i tvivl om, at det kan lykkes.

Måske den nye LA-transportminister vil give den frie konkurrence et skud? Jeg håber det. En privatisering af DSB kan være nøglen til de hurtige og punktlige tog, vi har brug for. Ikke blot så vi kan øge mobiliteten og binde by og land mere sammen, men også for at lokke folk fra bil til tog og derved gavne klimaet, reducere trængslen på motorvejene og mindske luftforureningen.

Kære Julemand. Jeg har ét ønske til jul i år. DSB skal privatiseres. Kan du hjælpe?

Følg
Jyllands-Posten
Velkommen til debatten
  • Når du kommenterer, accepterer du Jyllands-Postens debatregler
  • Har du spørgsmål? Find svaret her
Profil
Victor Boysen (f.1993) er fhv. landsformand for Radikal Ungdom. Han lægger arm med royalister, nationalister og klimafornægtere. Han er ikke bange for at smide holdninger ind i debatten, som giver ham ørene i maskinen. Selv lover Victor at være ærlig, visionær og sparke efter bolden i stedet for manden.
Seneste blogs
Af Rune Toftegaard Selsing
23.10.17, 21:50
Frihed, tolerance og solidaritet. Det kræver noget så fladt og leverpostejsagtigt som enshed. Læs mere
Af Mikael Jalving
23.10.17, 16:17
Generation iPad mister elementære færdigheder og dermed også elementær menneskelighed og dannelse. Læs mere
Af Christian Rabjerg Madsen
23.10.17, 14:55
Naser Khader har lagt sine indsigtsfulde analyser af situationen i Mellemøsten på hylden og i stedet transformeret sin politiske kommunikation til usaglige personangreb og perfide latterliggørelser. Det virker desværre super godt på Facebook. Læs mere
Af Jens Kindberg
23.10.17, 09:11
Hvis dette var en privat virksomhed, var den lukket nu. Læs mere
Af Katrine Winkel Holm
22.10.17, 22:51
Så kender vi DR igen: Blegrødt, kulturradikalt og tendentiøst. Hvorfor reagerer borgerligheden ikke? Læs mere
Af Olav Skaaning Andersen
21.10.17, 12:57
Vi lever i en tid, hvor vores demokrati er truet. Derfor må vi finde os i, at undtagelsestilstande bruges til at beskytte vore samfund. Læs mere
Af Lars Boje Mathiesen
20.10.17, 16:37
Nogle gange gør folk sig selv ligegyldige. Det er sket for David Trads. Han ved det bare ikke selv endnu. Læs mere
Af Mikael Jalving
20.10.17, 11:35
Hvert folk er nødt til at finde en vej ud af det teologisk-politiske morads, det har skabt for sig selv ved at guddommeliggøre menneskerettighederne. Læs mere
Af Anders Vistisen
20.10.17, 09:34
Trods massive migrant- og flygtningestrømme til Europa de senere år ønsker et flertal i EU-Kommissionen og EU-Parlamentet lovlig adgang til Europa for adskillige hundredtusinder af migranter. Læs mere
Af Morten Uhrskov Jensen
20.10.17, 00:05
Eller hvorfor den borgerligt-liberale kommer for sent til historien. Læs mere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her