*

Dette er en blog: Jyllands-Posten har flere end 25 bloggere tilknyttet jp.dk/blogs. Det er eksterne debattører og politikere, som skriver i egen ret. Blogholdet er meget bredt sammensat, og holdningerne spænder vidt.

Busruter skal ikke være en god forretning

En bus til den lille midtjyske by Hvam er sgu ikke nogen god forretning. Men det er deres ret. Busser til landsbyerne og en lokal togbane er nemlig også velfærd.

En bus til den lille midtjyske by Hvam er sgu ikke nogen god forretning. Men det er deres ret. Busser til landsbyerne og en lokal togbane er nemlig også velfærd. Desværre drukner borgeres krav på kollektiv transport i landdistrikterne i et ensidigt fokus at det skal være en ”god forretning” at drive kollektiv trafik i yderområderne.

Lige nu diskuterer Region Midtjylland, om man skal fjerne eller ændre på 17 busruter i regionen, fordi de skal spare 35 mio. Årsagen er de store udgifter til transporten til småt befolkede områder og regeringens nedskæring på 90 mio. i støtten til regional udvikling, herunder bustransporten.

Andre regioner må igennem tilsvarende overvejelser.

Diskussionen tager også denne gang udgangspunkt i en økonomisk tankegang. Ofte diskuteres den kollektive transport ud fra den præmis at det skal kunne ”betale sig”. Presset på vej af evige sparekrav og en fejlagtig tilgang til kollektiv trafik. En busrute i landdistrikterne er nemlig ikke en forretning, men velfærd.

Lige nu står borgerne i flere mindre, men driftige byer som Hvam, Kvols Løgstrup, Hjarbæk, Kvols, Knudby i Viborg Kommune til at miste deres sidste livsnerve. Den regionale busrute 50. Det er borgere, som også har krav på velfærd. En bus til skole eller sygehuset i Viborg er også en del af denne velfærd. Alligevel vil politikerne skærer denne livsnerve væk.

Kollektiv transport gøres ofte forfejlet op i, om det er en god ”forretning”. Det er helt skævt. Ingen anden kollektiv transport end S-togene i København giver overskud. Og hvorfor skal det også det? Det at kunne tage bussen eller lokalbanen til arbejde eller i skole er en velfærdsservice, ikke en forretning.

Jeg ved ikke om den går galt fordi vi alle sammen er hoppet på den liberale limpind, om at velfærdsstatens ydelse er en del af forretning Danmark eller fordi vi narres til at tro, at vores billetkøb er nok til at dække alle udgifterne forbundet med den lokale busrute.

Ligesom med de fleste andre velfærdsydelser er det ældre, skolebørn og fattige som rammes. Alle dem som ikke har penge eller fysisk er i stand til at købe sig ud af problemerne. I dette tilfælde de som ikke kan købe en bil.

Vi kan alle blive enige om, at der selvfølgelig er en grænse for hvor mange afgange en landsby med 300 indbyggere skal have. Det er jo ikke fordi der altid skal køre en 80 personers bus rundt i kommunen overalt. Derfor ser jeg med glæde også nye former for busdrift – teletaxa, minibusser og fleksible afgange.

Men kollektiv transport er også velfærd. En service, ikke en forretning.

Følg
Jyllands-Posten
Velkommen til debatten
  • Når du kommenterer, accepterer du Jyllands-Postens debatregler
  • Har du spørgsmål? Find svaret her
Profil
Signe Munk (f.1990) er næstformand i SF og har en fortid som byrådsmedlem i Viborg. Hun er sygeplejerskestuderende og kaster sig gerne ind i debatten om det velfærdssamfund, hun selv skal arbejde i, og vi alle skal leve i. Signe kæmper for velfærdsstatens fodsoldater, og hun lægger gerne arm med både kulsorte liberalister og fantasterne på den yderste venstrefløj.
Seneste blogs
Af Olav Skaaning Andersen
21.10.17, 12:57
Vi lever i en tid, hvor vores demokrati er truet. Derfor må vi finde os i, at undtagelsestilstande bruges til at beskytte vore samfund. Læs mere
Af Lars Boje Mathiesen
20.10.17, 16:37
Nogle gange gør folk sig selv ligegyldige. Det er sket for David Trads. Han ved det bare ikke selv endnu. Læs mere
Af Mikael Jalving
20.10.17, 11:35
Hvert folk er nødt til at finde en vej ud af det teologisk-politiske morads, det har skabt for sig selv ved at guddommeliggøre menneskerettighederne. Læs mere
Af Anders Vistisen
20.10.17, 09:34
Trods massive migrant- og flygtningestrømme til Europa de senere år ønsker et flertal i EU-Kommissionen og EU-Parlamentet lovlig adgang til Europa for adskillige hundredtusinder af migranter. Læs mere
Af Morten Uhrskov Jensen
20.10.17, 00:05
Eller hvorfor den borgerligt-liberale kommer for sent til historien. Læs mere
Af Jens-Kristian Lütken
19.10.17, 15:33
Det gælder om at vi banker svensken og så må alt andet rykke i baggrunden Læs mere
Af Morten Løkkegaard
19.10.17, 10:30
EU-kommissionen har fremlagt et forslag til en social søjle i Europa. Spørgsmålet er, om EU skal være en ’social union’, hvor socialpolitikken fremover delvist styres fra Bruxelles? Mit svar er klart; nej tak! Læs mere
Af Siddik Lausten
18.10.17, 13:18
Så skete det. DBU har aflyst kvindelandskampen mellem Danmark og Sverige på fredag – jeg tvivler på, at det samme var sket, hvis det var mændene. Læs mere
Af Gitte Seeberg
18.10.17, 13:08
Symbolpolitik er betegnelsen på politiske initiativer, der skal illustrere handlekraft, men som i virkeligheden er blottet for indhold Læs mere
Af Jens Kindberg
18.10.17, 11:48
Man prøvede at være et bredt borgerligt parti, men er endt som et yderligtgående populistisk projekt med kun én sag på dagsordenen: At være mere negative overfor folk, der ikke ligner Pernille Vermund Læs mere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her