*

Dette er en blog: Jyllands-Posten har flere end 25 bloggere tilknyttet jp.dk/blogs. Det er eksterne debattører og politikere, som skriver i egen ret. Blogholdet er meget bredt sammensat, og holdningerne spænder vidt.

Busruter skal ikke være en god forretning

En bus til den lille midtjyske by Hvam er sgu ikke nogen god forretning. Men det er deres ret. Busser til landsbyerne og en lokal togbane er nemlig også velfærd.

En bus til den lille midtjyske by Hvam er sgu ikke nogen god forretning. Men det er deres ret. Busser til landsbyerne og en lokal togbane er nemlig også velfærd. Desværre drukner borgeres krav på kollektiv transport i landdistrikterne i et ensidigt fokus at det skal være en ”god forretning” at drive kollektiv trafik i yderområderne.

Lige nu diskuterer Region Midtjylland, om man skal fjerne eller ændre på 17 busruter i regionen, fordi de skal spare 35 mio. Årsagen er de store udgifter til transporten til småt befolkede områder og regeringens nedskæring på 90 mio. i støtten til regional udvikling, herunder bustransporten.

Andre regioner må igennem tilsvarende overvejelser.

Diskussionen tager også denne gang udgangspunkt i en økonomisk tankegang. Ofte diskuteres den kollektive transport ud fra den præmis at det skal kunne ”betale sig”. Presset på vej af evige sparekrav og en fejlagtig tilgang til kollektiv trafik. En busrute i landdistrikterne er nemlig ikke en forretning, men velfærd.

Lige nu står borgerne i flere mindre, men driftige byer som Hvam, Kvols Løgstrup, Hjarbæk, Kvols, Knudby i Viborg Kommune til at miste deres sidste livsnerve. Den regionale busrute 50. Det er borgere, som også har krav på velfærd. En bus til skole eller sygehuset i Viborg er også en del af denne velfærd. Alligevel vil politikerne skærer denne livsnerve væk.

Kollektiv transport gøres ofte forfejlet op i, om det er en god ”forretning”. Det er helt skævt. Ingen anden kollektiv transport end S-togene i København giver overskud. Og hvorfor skal det også det? Det at kunne tage bussen eller lokalbanen til arbejde eller i skole er en velfærdsservice, ikke en forretning.

Jeg ved ikke om den går galt fordi vi alle sammen er hoppet på den liberale limpind, om at velfærdsstatens ydelse er en del af forretning Danmark eller fordi vi narres til at tro, at vores billetkøb er nok til at dække alle udgifterne forbundet med den lokale busrute.

Ligesom med de fleste andre velfærdsydelser er det ældre, skolebørn og fattige som rammes. Alle dem som ikke har penge eller fysisk er i stand til at købe sig ud af problemerne. I dette tilfælde de som ikke kan købe en bil.

Vi kan alle blive enige om, at der selvfølgelig er en grænse for hvor mange afgange en landsby med 300 indbyggere skal have. Det er jo ikke fordi der altid skal køre en 80 personers bus rundt i kommunen overalt. Derfor ser jeg med glæde også nye former for busdrift – teletaxa, minibusser og fleksible afgange.

Men kollektiv transport er også velfærd. En service, ikke en forretning.

Følg
Jyllands-Posten
Velkommen til debatten
  • Når du kommenterer, accepterer du Jyllands-Postens debatregler
  • Har du spørgsmål? Find svaret her
Profil
Signe Munk (f.1990) er næstformand i SF og har en fortid som byrådsmedlem i Viborg. Hun er sygeplejerskestuderende og kaster sig gerne ind i debatten om det velfærdssamfund, hun selv skal arbejde i, og vi alle skal leve i. Signe kæmper for velfærdsstatens fodsoldater, og hun lægger gerne arm med både kulsorte liberalister og fantasterne på den yderste venstrefløj.
Seneste blogs
Af Holger K Nielsen
17.08.17, 14:59
Det hævdes ofte, at kun handlinger betyder noget i politik. Hvad man går rundt og siger er ligegyldigt, for det er kun ord. Læs mere
Af Jens Kindberg
17.08.17, 08:32
Tolerancen og mangfoldigheden har trange kår på Berlingske. Læs mere
Af Finn Slumstrup
16.08.17, 17:07
Farvel og tak. Jeg trækker mig bukkende tilbage. Læs mere
Af Morten Uhrskov Jensen
16.08.17, 16:14
Jeg spår, at alt-right vil vinde frem i USA i de kommende år. Læs mere
Af Mikael Jalving
16.08.17, 13:40
Hvis blot de muslimske ghettoer var parallelle fænomener – lidt som ufo'er – kunne vi sove roligt om natten. Læs mere
Af Anders Vistisen
15.08.17, 12:04
Gør det nogen forskel for europæerne, om migranterne trænger ind i Europa hjulpet af ”kyniske menneskesmuglere”, som gør det for penge, eller af selvfede menneskesmuglere, som mener, at de gør en god gerning? Læs mere
Af Lars Boje Mathiesen
14.08.17, 11:28
Som borgerlig vælger frygter man jo, hvad S og DF næste gang finder på. Læs mere
Af Eva Kjer Hansen
14.08.17, 08:04
Af Christina Egelund
13.08.17, 18:43
Nogle gange kan jeg undre mig. Undre mig over kommentatorkøbing i Danmark. Undre mig over, at tankerne og skriverierne kører i ring. JA! Liberal Alliance vil gerne have fjernet topskatten. Fordi vi mener, det er en urimelig skat, der hæmmer arbejdsglade danskere i at yde en ekstra indsats. Topskatten hæmmer udvikling og potentiel vækst i Danmark. Læs mere
Af Jens Kindberg
13.08.17, 16:05
De danske medier fortsætter i disse dage den negative diskurs, der har været om H.K.H. Prins Henrik i alt for mange år Læs mere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her