*

Dette er en blog: Jyllands-Posten har flere end 25 bloggere tilknyttet jp.dk/blogs. Det er eksterne debattører og politikere, som skriver i egen ret. Blogholdet er meget bredt sammensat, og holdningerne spænder vidt.

Weiwei har trukket sin kunst i protest mod regeringen. Kan vi leve med tabet af hans bambusmand?

I protest mod regeringens udlændingepolitik har Ai Weiwei trukket sit kunstværk tilbage fra udstillingen på Aros. Vi kæmper benhårdt med smerten.

Ai Weiwei er én af verdens mest indflydelsesrige kunstnere. Dog ikke i hjemlandet Kina, hvor han i det store og hele er ukendt. I Vesten har han derimod status af guru. Derfor kunne Weiwei også forleden trække et par overskrifter, fordi han i protest mod regeringens asylstramninger valgte at trække sit kunstværk tilbage fra en udstilling på Aros. En begmand til den onde regering, og man kunne næsten mærke kulturfolkets følelser af både sorg og retfærdig harme gennem avissiderne. Endelig satte det store udland de fladpandede provinspolitikere på plads, men alligevel ærgerligt, at vi ikke nåede at opleve den storslåede kunst!

Vi må med den allerdybeste skam meddele, at Danmark er blevet berøvet en 12 meter lang flettet bambusmand. Værkets storhed består på én gang i et stærkt narrativ og i den kunstneriske udførsel. Hvor den uindviede kunne forveksle sådan en bambusfyr med et projekt fra kommuneskolen, forstår den sande kunstkender, at et barn aldrig havde været i stand til at hejse sine kreationer op i 8 meters højde. Det er essensen i den avantgardistiske kunsts pirrende dybde: at rive hverdagsgenstande ud af deres trivielle væren og vise dem på en ny og bevidsthedsudvidende måde. Det er det, der sker her. Som Nietzsches filosoferen med hammeren, smadrer Weiwei beskuerens begrænsende fordomme om bambusmænd!

Bambusmanden er på én gang en hyldest til mesteren Marcel Duchamp, som Weiwei åbent erkender sin kunstneriske gæld til, og samtidig en påmindelse om den prisme af orientalisme, vi som vesterlændinge er begrænset af. Med sin mægtige fylde svæver værket over os, stærkt og truende. Et symbol på vores frygtsomme billede af den kinesiske supermagt! Vores lineære og firkantede tænkning gør os ude af stand til at transcendere egen horisont, og vi bliver bange for alt det, vi ikke forstår. Lidet er vi derfor klar over, at Yu Yi, som værket hedder, samtidig er en reference til en begravelsesdragt fra Han-dynastiet for 2000 år siden. Dumme os!

På sin vis minder Ai Weiweis kunst om hvilken som helst anden, man kan se på samtlige moderne samlinger i Vesten. Men det, der adskiller ham fra resten og gør ham til et sandt unikum, er, at han er fra Kina. Værkerne er ikke banale. De er ikke elendige. For vi at gøre med en meget andethedsagtig person. Der med sit anderledes, kritiske - og helt fordomsfrie - blik på os i Vesten giver tiltrængte, originale politiske opsange. Opsange, der altid baserer sig på grundig forudgående iagttagelse af emnet for udtalelserne. Og opsange, der tilfældigvis stemmer 100% overens med kulturkleresiets egne formningsholdninger til asyl og migration, men lad nu det ligge. Det er ikke derfor, han er så hyldet. Det er fordi bambusmanden er vor tids Mona Lisa. Bare større.

Følg
Jyllands-Posten
Velkommen til debatten
  • Når du kommenterer, accepterer du Jyllands-Postens debatregler
  • Har du spørgsmål? Find svaret her
Profil
Rune Toftegaard Selsing (f. 1982) er uddannet cand.mag. i filosofi og cand.polit. fra Københavns Universitet. Han betragter sig selv som konservativ.
Seneste blogs
Af Siddik Lausten
21.02.17, 20:28
Retten til at fordybe sig i den kristne tro gennem konfirmationsforberedelse indenfor normal skoletid, er indskrevet som en del af folkeskoleloven. Men den gældende politiske diskurs siger, at religion og uddannelse skal adskilles. Sådan lyder argumentet i hvert fald, når det gælder bederum til vores muslimske landsmænd. Læs mere
Af Eva Kjer Hansen
21.02.17, 15:16
Skal der, eller skal der ikke, være bederum på offentlige uddannelsesinstitutioner? Det må være op til ledelsen på den enkelte uddannelsesinstitution at afgøre. Det er ledelsen, der leder, og det er ledelsen, der bedst kan løse de problemer, som bederum måtte give. Læs mere
Af Anders Vistisen
21.02.17, 13:45
Et flertal i EU-parlamentet har vedtaget sin slagplan for Europas Forenede Stater. Det er gammelt stof, men det er for farligt til at ignorere. Læs mere
Af Samira Nawa Amini
21.02.17, 11:12
Forbud mod bedrum er en form for social og religiøs kontrol, hvor det handler om at genere muslimerne og på trods af religionsfriheden forbyde dem at praktisere deres religion. Læs mere
Af Jens Kindberg
20.02.17, 13:52
Norwegian Bank er vokset til en størrelse svarende til Arbejdernes Landsbank på kun 10 år – hvor ville det være godt, hvis vi også havde vilkår, som gjorde dette muligt i Danmark Læs mere
Af Angela Brink
19.02.17, 23:15
Der er brug for, at vi husker – og efterlever – det, som Jørgen Kieler, der netop er gået bort, og hans søster Elsebet på hver deres måde gjorde for deres medmennesker og for Danmark under Anden Verdenskrig. Også selvom de ikke længere er der til at minde os om det. Læs mere
Af Annika Smith
19.02.17, 15:14
På 10 timers flyvetur med Danmarks svar på Donald Trump Læs mere
Af Søren Nielsen
19.02.17, 13:24
Det er kun gennem vores egen værdi, vi i sandhed erkender værdien af andre. Læs mere
Af David Trads
19.02.17, 09:32
Hvorfor i alverden ønsker de blå partier at skubbe nogle af vores landsmænd ud af fælleskabet og skabe andenrangs-statsborgere? Læs mere
Af Morten Uhrskov Jensen
18.02.17, 20:33
En dansk blogger på et etableret medie har lukket kommentarsporet og dermed afsløret sig som udansk. Læs mere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her