*

Weiwei har trukket sin kunst i protest mod regeringen. Kan vi leve med tabet af hans bambusmand?

I protest mod regeringens udlændingepolitik har Ai Weiwei trukket sit kunstværk tilbage fra udstillingen på Aros. Vi kæmper benhårdt med smerten.

Ai Weiwei er én af verdens mest indflydelsesrige kunstnere. Dog ikke i hjemlandet Kina, hvor han i det store og hele er ukendt. I Vesten har han derimod status af guru. Derfor kunne Weiwei også forleden trække et par overskrifter, fordi han i protest mod regeringens asylstramninger valgte at trække sit kunstværk tilbage fra en udstilling på Aros. En begmand til den onde regering, og man kunne næsten mærke kulturfolkets følelser af både sorg og retfærdig harme gennem avissiderne. Endelig satte det store udland de fladpandede provinspolitikere på plads, men alligevel ærgerligt, at vi ikke nåede at opleve den storslåede kunst!

Vi må med den allerdybeste skam meddele, at Danmark er blevet berøvet en 12 meter lang flettet bambusmand. Værkets storhed består på én gang i et stærkt narrativ og i den kunstneriske udførsel. Hvor den uindviede kunne forveksle sådan en bambusfyr med et projekt fra kommuneskolen, forstår den sande kunstkender, at et barn aldrig havde været i stand til at hejse sine kreationer op i 8 meters højde. Det er essensen i den avantgardistiske kunsts pirrende dybde: at rive hverdagsgenstande ud af deres trivielle væren og vise dem på en ny og bevidsthedsudvidende måde. Det er det, der sker her. Som Nietzsches filosoferen med hammeren, smadrer Weiwei beskuerens begrænsende fordomme om bambusmænd!

Bambusmanden er på én gang en hyldest til mesteren Marcel Duchamp, som Weiwei åbent erkender sin kunstneriske gæld til, og samtidig en påmindelse om den prisme af orientalisme, vi som vesterlændinge er begrænset af. Med sin mægtige fylde svæver værket over os, stærkt og truende. Et symbol på vores frygtsomme billede af den kinesiske supermagt! Vores lineære og firkantede tænkning gør os ude af stand til at transcendere egen horisont, og vi bliver bange for alt det, vi ikke forstår. Lidet er vi derfor klar over, at Yu Yi, som værket hedder, samtidig er en reference til en begravelsesdragt fra Han-dynastiet for 2000 år siden. Dumme os!

På sin vis minder Ai Weiweis kunst om hvilken som helst anden, man kan se på samtlige moderne samlinger i Vesten. Men det, der adskiller ham fra resten og gør ham til et sandt unikum, er, at han er fra Kina. Værkerne er ikke banale. De er ikke elendige. For vi at gøre med en meget andethedsagtig person. Der med sit anderledes, kritiske - og helt fordomsfrie - blik på os i Vesten giver tiltrængte, originale politiske opsange. Opsange, der altid baserer sig på grundig forudgående iagttagelse af emnet for udtalelserne. Og opsange, der tilfældigvis stemmer 100% overens med kulturkleresiets egne formningsholdninger til asyl og migration, men lad nu det ligge. Det er ikke derfor, han er så hyldet. Det er fordi bambusmanden er vor tids Mona Lisa. Bare større.

Følg
Jyllands-Posten
Velkommen til debatten
  • Når du kommenterer, accepterer du Jyllands-Postens debatregler
  • Har du spørgsmål? Find svaret her
Profil
Rune Toftegaard Selsing er uddannet cand.mag. i filosofi og cand.polit. fra Københavns Universitet. Han betragter sig selv som konservativ.
Seneste blogs
Af Camilla Schwalbe
31.05.16, 15:43
Hvert 6. barn i Danmark bliver udsat for fysisk vold i hjemmet. Hvordan lærer vi forældre at være konsekvente og sanktionere i opdragelsen af deres børn uden at uddele øretæver? Læs mere
Af Christel Schaldemose
31.05.16, 15:18
Er danskerne dovne og ikke deres løn værd? Denne opfattelse kan man få, når man lytter til de seneste udmeldinger fra danske arbejdsgivere. Læs mere
Af Mette Viktoria Pabst
31.05.16, 13:50
Politikerne holder danskerne for nar, når de nægter at stille op til kritiske interviews. Læs mere
Af Gitte Seeberg
31.05.16, 09:23
Jeg vil gerne berolige Alternativets mange ivrige kritikere. Det er simpelthen en regel i livet. Efter solskin kommer regn. Og i dansk politik: Efter optur kommer nedtur. Læs mere
Af Camilla Schwalbe
30.05.16, 16:10
Mænd varetager vigtigere arbejdsfunktioner på det danske arbejdsmarked. De er simpelthen mere værdifulde og skal derfor have mere i løn… Eller hvad? Læs mere
Af David Trads
29.05.16, 09:55
Hvorfor skal Henrik Poulsen, direktøren for DONG, angiveligt kunne score 27 millioner kroner i bonus for at passe sit arbejde i et skatteborgerejet firma? Det er rent røveri! Læs mere
Af Rune Toftegaard Selsing
28.05.16, 09:50
At overskride intimsfærens grænser er grundlæggende et forsøg på at nedbryde det borgerlige samfund. Læs mere
Af Morten Uhrskov Jensen
28.05.16, 00:28
På hvilken baggrund bliver Trump eller Clinton USA’s næste præsident? Læs mere
Af Angela Brink
27.05.16, 15:38
Regeringen lægger op til en forfladigelse af gymnasiernes undervisning i religion og oldtidskundskab. Det er skadeligt, fordi netop oldtidskundskab og religion er med til at cementere elevernes forståelse af, hvad der har skabt dansk og vestlig livsanskuelse i nutiden. Læs mere
Af Michael Gylling Nielsen
27.05.16, 07:49
Forebyggelse af konflikter hos par nytter. Det viser resultaterne fra en seksårig indsats, der offentliggøres i dag. Læs mere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her