*

Weiwei har trukket sin kunst i protest mod regeringen. Kan vi leve med tabet af hans bambusmand?

I protest mod regeringens udlændingepolitik har Ai Weiwei trukket sit kunstværk tilbage fra udstillingen på Aros. Vi kæmper benhårdt med smerten.

Ai Weiwei er én af verdens mest indflydelsesrige kunstnere. Dog ikke i hjemlandet Kina, hvor han i det store og hele er ukendt. I Vesten har han derimod status af guru. Derfor kunne Weiwei også forleden trække et par overskrifter, fordi han i protest mod regeringens asylstramninger valgte at trække sit kunstværk tilbage fra en udstilling på Aros. En begmand til den onde regering, og man kunne næsten mærke kulturfolkets følelser af både sorg og retfærdig harme gennem avissiderne. Endelig satte det store udland de fladpandede provinspolitikere på plads, men alligevel ærgerligt, at vi ikke nåede at opleve den storslåede kunst!

Vi må med den allerdybeste skam meddele, at Danmark er blevet berøvet en 12 meter lang flettet bambusmand. Værkets storhed består på én gang i et stærkt narrativ og i den kunstneriske udførsel. Hvor den uindviede kunne forveksle sådan en bambusfyr med et projekt fra kommuneskolen, forstår den sande kunstkender, at et barn aldrig havde været i stand til at hejse sine kreationer op i 8 meters højde. Det er essensen i den avantgardistiske kunsts pirrende dybde: at rive hverdagsgenstande ud af deres trivielle væren og vise dem på en ny og bevidsthedsudvidende måde. Det er det, der sker her. Som Nietzsches filosoferen med hammeren, smadrer Weiwei beskuerens begrænsende fordomme om bambusmænd!

Bambusmanden er på én gang en hyldest til mesteren Marcel Duchamp, som Weiwei åbent erkender sin kunstneriske gæld til, og samtidig en påmindelse om den prisme af orientalisme, vi som vesterlændinge er begrænset af. Med sin mægtige fylde svæver værket over os, stærkt og truende. Et symbol på vores frygtsomme billede af den kinesiske supermagt! Vores lineære og firkantede tænkning gør os ude af stand til at transcendere egen horisont, og vi bliver bange for alt det, vi ikke forstår. Lidet er vi derfor klar over, at Yu Yi, som værket hedder, samtidig er en reference til en begravelsesdragt fra Han-dynastiet for 2000 år siden. Dumme os!

På sin vis minder Ai Weiweis kunst om hvilken som helst anden, man kan se på samtlige moderne samlinger i Vesten. Men det, der adskiller ham fra resten og gør ham til et sandt unikum, er, at han er fra Kina. Værkerne er ikke banale. De er ikke elendige. For vi at gøre med en meget andethedsagtig person. Der med sit anderledes, kritiske - og helt fordomsfrie - blik på os i Vesten giver tiltrængte, originale politiske opsange. Opsange, der altid baserer sig på grundig forudgående iagttagelse af emnet for udtalelserne. Og opsange, der tilfældigvis stemmer 100% overens med kulturkleresiets egne formningsholdninger til asyl og migration, men lad nu det ligge. Det er ikke derfor, han er så hyldet. Det er fordi bambusmanden er vor tids Mona Lisa. Bare større.

Følg
Jyllands-Posten
Velkommen til debatten
  • Når du kommenterer, accepterer du Jyllands-Postens debatregler
  • Har du spørgsmål? Find svaret her
Profil
Rune Toftegaard Selsing er uddannet cand.mag. i filosofi og cand.polit. fra Københavns Universitet. Han betragter sig selv som konservativ.
Seneste blogs
Af Rune Toftegaard Selsing
02.12.16, 21:09
Der er en grund til, at Thulesen Dahl ikke forlanger reelle stramninger af udlændingepolitikken. Han vil hellere være statsminister. Læs mere
Af Angela Brink
02.12.16, 12:28
I pip rundt omkring i de mere kulturradikale medier kører der med jævne mellemrum artikler og programmer, der handler om, at utroskab er fint. Men utroskab skal ikke glorificeres i det offentlige rum af folk, der blot tilfældigvis har adgang til mediebilledet. Læs mere
Af Mikael Jalving
02.12.16, 08:27
Hvis det at ytre sig frit og frygtløst uden at true andre på andet end deres intelligens er anstødeligt, så må vi have mere af den slags umoral. Læs mere
Af Victor Boysen
01.12.16, 14:24
Danmark mangler uddannet arbejdskraft for fulde gardiner. Derfor har vi brug for investeringer i uddannelse – og flere udlændinge. Læs mere
Af Camilla Schwalbe
30.11.16, 16:31
Selvom julehjælp umiddelbart er et udtryk for omsorg, så er det samtidig et billede på, at fattigdommen har bidt sig fast, og at hattedame-Danmark har kronede dage. Læs mere
Af Jens Kindberg
30.11.16, 15:52
Mon ikke de fleste kan huske, da Ritt Bjerregaard i hendes iver for at blive valgt lovede københavnerne 5.000 nye boliger til kr. 5.000 om måneden? Mon ikke også de fleste kan huske, at københavnerne blev snydt, så vandet drev? Nu er Ole Birk Olesen blevet boligminister, og jeg har høje forventninger til ham. Læs mere
Af Anders Vistisen
30.11.16, 12:12
Hvorfor spilder EU-politikere tiden med at fable om et fælleseuropæisk militær, når der i stedet er brug for, at alle europæiske lande hver opruster til et troværdigt nationalt forsvar? Læs mere
Af Holger K Nielsen
30.11.16, 10:31
Vi er tæt på 1-årsdagen for folkeafstemningen om at erstatte det danske retsforbehold med en tilvalgsordning. Som bekendt blev det et nej, og det afgørende argument for nej-siden at det ikke ville få konsekvenser for vores medlemskab af Europol. Læs mere
Af Jens-Kristian Lütken
30.11.16, 09:33
Regeringen vil konkurrenceudsætte togdriften i Danmark. Det kan kun blive bedre med private aktører, for DSB magter ikke opgaven. Læs mere
Af Camilla Schwalbe
29.11.16, 20:09
Det er på alle måder ufrivilligt morsomt, når Liberal Alliance forsøger at fremstille sig selv som et moderne parti, når et par af partiets ideologiske frontløbere har et kvindesyn, der hører 50'erne og tiden før da til. Læs mere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her