*

Dette er en blog: Jyllands-Posten har flere end 25 bloggere tilknyttet jp.dk/blogs. Det er eksterne debattører og politikere, som skriver i egen ret. Blogholdet er meget bredt sammensat, og holdningerne spænder vidt.

Flertal kan banke regeringen på plads i forhold registreringsafgiften

Der er flertal for en omlægning af registreringsafgiften, der fremmer miljø, sikkerhed og lukker skattehuller. DF kan vælge at banke regeringen på plads, eller lade sig kue af Liberal Alliance.

Forhandlingerne mellem regeringen og Dansk Folkeparti om en ny registreringsafgift på biler trækker i langdrag, mens bilsalget er gået i stå. Det er meget vanskeligt af finde en løsning, må man forstå.

Enhedslisten ønsker en omlægning af registreringsafgiften, så den i højere grad tager udgangspunkt i at fremme salg af miljøvenlige biler.

Frem for en værdibaseret model, som vi har i dag, hvor registreringsafgiften beregnes af bilens værdi ved køb, vil en omlægning, hvor afgiften ved køb er baseret på vægt og CO2-udledning, som foreslået af De Danske Bilimportører, være et grønt alternativ. En sådan omlægning vil også – i modsætning til i dag - afgiftsfritage sikkerhedsudstyr. Derfor vil en omlægning øge efterspørgslen efter mere miljørigtige og sikre biler.

De Danske Bilimportørers model har isoleret set den effekt, at alle dyre biler bliver billigere. Dermed er modellen socialt skæv i forhold til de eksisterende regler. Dette problem kan dog løses ved at supplere principperne bag bilimportørernes model med et værditillæg for de dyrere biler.

Ved brug af denne afgiftsmodel kan afgifterne skrues sådan sammen, at de miljørigtige varianter af de enkelte bilmodeller (for eksempel Peugeot 208, bare for at tage et eksempel) vil blive billigere, mens de mindre miljørigtige varianter af samme bilmodel vil blive dyrere.

Bilimportørernes model, suppleret med et værditillæg, støttes af så forskellige partier som Enhedslisten, Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti. I et forhandlingslokale vil man skulle gå ned i teknikken og forhandle den præcise udformning af modellen i forhold til de tre elementer: Vægt, CO2-udledning og værditillæg. Men det er åbenlyst, at der på Christiansborg er et flertal for en provenu-neutral omlægning, som bygger på bilimportørernes model kombineret med et værditillæg.

En sådan omlægning vil samtidig gardere statskassen mod det massive brug af skattefinter og skattehuller, som bilbranchen i dag er plaget af, for eksempel i forbindelse med leasing. Denne endeløse kreativitet hos bilbranchen koster samfundet et milliardbeløb hvert år i tabte skatteindtægter.

Jeg forstår ikke, hvorfor DF ikke bare stopper den ufrugtbare forhandling med regeringen om bilafgifter – og i stedet benytter sig af det flertal, der eksister i Folketinget.

Partierne i togfond-kredsen, der består af oppositionen og DF, kunne straks meddele regeringen, at der er flertal for en omlægning af registreringsafgiften. I henvendelsen kan vi ridse de ønskede hovedlinjer op for et nyt afgiftssystem og meddele, at et flertal ønsker forhandlinger straks på dette grundlag.

Det kan jo ikke være rigtigt, at Liberal Alliances ønske om billigere luksusbiler skal stå i vejen for en grøn omlægning af registreringsafgiften, der er provenu-neutral og giver mere miljøvenlige og sikre biler.

Hvis DF meddeler regeringen, at der er et flertal, så må regeringen jo rette ind. Det er DF, der har nøglen til at sikre, at et flertal – og ikke et regeringsmindretal – bestemmer.

Følg
Jyllands-Posten
Velkommen til debatten
  • Når du kommenterer, accepterer du Jyllands-Postens debatregler
  • Har du spørgsmål? Find svaret her
Profil
Rune Lund (f. 1976) er medlem af Folketinget for Enhedslisten, hvor han er rets- og skatteordfører. Han blogger bl.a. om forsvaret for og udbygningen af vores grundlæggende frihedsrettigheder og borgernes retssikkerhed. Kaster sig gerne ind i alle diskussioner, der handler om, hvordan vi skaber mere lighed og omfordeling i samfundet.
Seneste blogs
Af Morten Uhrskov Jensen
20.10.17, 00:05
Eller hvorfor den borgerligt-liberale kommer for sent til historien. Læs mere
Af Jens-Kristian Lütken
19.10.17, 15:33
Det gælder om at vi banker svensken og så må alt andet rykke i baggrunden Læs mere
Af Morten Løkkegaard
19.10.17, 10:30
EU-kommissionen har fremlagt et forslag til en social søjle i Europa. Spørgsmålet er, om EU skal være en ’social union’, hvor socialpolitikken fremover delvist styres fra Bruxelles? Mit svar er klart; nej tak! Læs mere
Af Siddik Lausten
18.10.17, 13:18
Så skete det. DBU har aflyst kvindelandskampen mellem Danmark og Sverige på fredag – jeg tvivler på, at det samme var sket, hvis det var mændene. Læs mere
Af Gitte Seeberg
18.10.17, 13:08
Symbolpolitik er betegnelsen på politiske initiativer, der skal illustrere handlekraft, men som i virkeligheden er blottet for indhold Læs mere
Af Jens Kindberg
18.10.17, 11:48
Man prøvede at være et bredt borgerligt parti, men er endt som et yderligtgående populistisk projekt med kun én sag på dagsordenen: At være mere negative overfor folk, der ikke ligner Pernille Vermund Læs mere
Af Jens-Kristian Lütken
17.10.17, 15:55
Politiet får ikke adgang til Europols databaser på mobilen Læs mere
Af Signe Munk
17.10.17, 14:45
Giv det perfekte menneske en fuck-finger. I stedet for at bygge glansbillederne op, så skal vi lade dem krakelere. Bare lidt. Læs mere
Af Jaleh Tavakoli
17.10.17, 13:01
Som et forsvar for shariaråd siger detektors vært, at de kun er rådgivende organer som rådgiver i religiøse spørgsmål, og at det intet har med afgivelsen af domme at gøre. Det er direkte misinformation. Læs mere
Af Morten Uhrskov Jensen
16.10.17, 23:28
Jeg giver Nye Borgerlige en chance til at vise, hvad de kan. Læs mere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her