*

Eksperter i underkastelse

Fra akademi over medier til politik og myndigheder breder der sig en styg underkastelseskultur – først i Sverige, så i Tyskland.

Det var en vigtig tekst, JP bragte som kronik i går. Kronikøren var Tina Magaard, lektor ved Aarhus Universitet, emnet var islam. Magaard er ikke hvem som helst, men en af de toneangivende islamkritikere fra 00’erne, som var med til at inspirere flere andre, og hendes virkelighedsnære observationer og fortolkninger lyste op som fakler i den danske islamforsknings mørke, præget som den var af mudret romantik og sløret relativisme.

Men pludselig gik Magaard i selvvalgt eksil. Hvis hun ville have en akademisk karriere, var hun selvfølgelig nødt til at holde kæft med islams voldelige og terroristiske potentiale og ligge lavt. I hvert fald en tid.

Årene gik, men så blev det onsdag, og Tina Magaard kunne alligevel ikke dy sig for at give sit besyv med, lokket frem af professor Jakob Skovgaard Petersen, en af de vise mænd bag den linde strøm af enten forskruede eller lattervækkende ”ekspertudsagn” fra det akademiske venstres overdrev op gennem 00’erne.

Nu er morskaben imidlertid forbi, og det er Magaards fortjeneste at minde os om det.

Pilen peger på nulkommanul, intet har vi fået fra den officiøse islamforskning, intet, kun billige ord, fraser og besværgelser. Godt nok er Magaard så venlig at skrive, at professorens seneste kronik (9/12) »kræver en kommentar«, men man fornemmer tydeligt, at der står mere på spil.

Magaard vil have offentligheden til at tage del i opgøret med jihadismen og den blinde modtagelse af indvandringen fra syd. Vi kan ikke nøjes med den pauvre forskning. Vi kan ikke sidde og vente på, at den autoritative udlægning af islam væltes af kritik indefra, dertil er sympatisørgruppen for stærk. Vi har kun ét liv, ét Danmark og er nødt til at appellere bredere og helt ned i folkeskolen til, at flere går ind i kampen for det, vi har kært, ud fra et verdsligt og pluralistisk synspunkt i en national ramme.

Der, hvor forskerne går fejl, er først og fremmest i deres refleksagtige og magelige sidestilling af islam med andre religioner, herunder kristendommen. Samt i deres robotagtige refræn om, at Muhammed og Koranen blot afspejler deres tid.

Magaard imødegår begge akademiske platituder, og fremhæver dels Det Nye Testamentes betydning for forståelsen af Det Gamle Testemente, dels den historiske pointe, at Muhammed netop brød med sin tid. Hvad den første præcisering angår, blev kristendommen akkurat reformeret indefra og udefra, mens islam i tiltagende grad gik fra pennens og åndens Mekka til sværdets Medina. I selve sin genealogi trådte den personlige, indadvendte og metafysiske form for islam i baggrunden for en langt mere politisk, udadvendt og juridisk form for islam.

Mens kristendommen i et historisk perspektiv gik fra det gammeltestamentelige mod det nytestamentelige, vandrede islam så at sige den anden vej tilbage mod den konkrete, bogstavelige og patriarkalske udenadslære, og der arbejdes på eller bifaldes blandt mange muslimer verden over at gøre denne både idiotiske og bestialske version til det åndelige grundlag for et nyt imperium, der skal overgå de romerske, persiske, katolske, osmanniske, napoleonske, kommunistiske og nazistiske stormagtsdrømme.

Det sidste har forhåbentlig lange udsigter, men vi kan få masser af mindre, konkrete problemer på halsen, hvis vi i hele Vesteuropa fortsætter med at lade os intimidere af postulerede rettigheder, tiltagende vold og terror i Allahs navn – og give efter for bøllerne.

Når f.eks. Kölns kvindelige borgmester efter det organiserede overfald i Køln beder sine medsøstre om at holde afstand til mænd og ikke tiltrække sig deres opmærksomhed, taler hun som ud af en islamisk manual for muslimske kvinder. Borgmesteren har med andre ord internaliseret lovreligionen, førend der er løsnet et skud, og hun mimer på urovækkende vis den tendens, som den franske skandaleforfatter Michel Houellebecq beskrev i sin seneste roman Underkastelse: at islam pludselig promoveres af ikke-muslimer. Kölnerwasser, kaldte min mormor det. Parfume.

Den vanvittige tysker er jo bare en pæn og velmenende politiker, kan jeg allerede høre nogen indvende. Men det er selve problemet i en nøddeskal: at mainstream elegant og fleksibelt overgiver sig til islamiske forskrifter, at centrum kan ikke holde, at jorden synker millimeter for millimeter under det, vi troede var fast. Først i Sverige, så i Tyskland for ikke at nævne Frankrig, Storbritannien, Belgien, Norge.

Politisk islam er blevet en landeplage i Europa, og der er kun os europæere til at redde vor kulturkreds fra denne fare, amerikanerne kommer næppe denne gang.

Hvordan vi forsvarer os selv bedst, det er spørgsmålet, og det er elementært, min kære Watson, hvis – jeg gentager – hvis vi har vore friheder kært. Men hvem er for frihed, når det kommer til stykket? Hvem foretrækker magelighed?

Det kan du kun selv svare på.

Følg
Jyllands-Posten
Velkommen til debatten
  • Når du kommenterer, accepterer du Jyllands-Postens debatregler
  • Har du spørgsmål? Find svaret her
Profil
Historiker og forfatter til flere bøger, senest Søren Krarup og hans tid (2014), Absolut Sverige (2011) og Mig og Muhammed (2010).
Seneste blogs
Af Samira Nawa Amini
25.05.16, 14:01
Prøv at erstatte 'imam' med 'præst' og 'Grimhøj' med 'jysk frikirke'. Så får du den korrekte version af nyheden. Og samtidig får du også svaret på, hvorfor politikerne ikke er ved at vælte over hinanden i kampen om at komme til orde i medierne for at udtale fordømmelser og afkræve danskerne aktiv afstandtagen. Læs mere
Af Finn Slumstrup
24.05.16, 11:51
Ny undersøgelse viser store forskelle i prisudviklingen på boliger i Nordjylland. Læs mere
Af Anders Vistisen
24.05.16, 10:19
Nu kommer afrikanerne. En britisk rapport viser, at EU’s seneste forsøg på at dæmme op for folkevandringens flodbølge er en total fiasko. Vi må beskytte vores egne grænser. Læs mere
Af Angela Brink
23.05.16, 17:41
Ofte i den danske debat om kvinders rettigheder er det venstresnoede kvinder, vi hører. Men emnet ligger faktisk også borgerlige på sinde. Her fortæller en af dem – Jane Heitmann fra Venstre – hvad hun arbejder for i forhold til ligestilling mellem kønnene. Læs mere
Af Camilla Schwalbe
23.05.16, 16:02
”Neger”, statsborgerskab, burkaer, svinekød i daginstitutioner, kamphunde, juletræer i boligforeninger eller tørklæder. DF er verdensmestre i at få deres asociale politik til at forsvinde i en værdipolitisk debat. Læs mere
Af Mette Viktoria Pabst
23.05.16, 15:15
Lad os nu stoppe med at mistænkeliggøre mænd, når de er sammen med børn. Læs mere
Af Jens-Kristian Lütken
23.05.16, 13:13
Ytringsfriheden og islam er måske tidens vigtigste temaer. Alligevel så mener Det Kongelige Teater ikke, at ”De Sataniske Vers” er et relevant stykke at sætte op. Læs mere
Af Mikael Jalving
23.05.16, 12:23
Det er desværre ikke nok at have styr på begreberne, hvis vi ikke har styr på grænserne. Læs mere
Af Morten Uhrskov Jensen
22.05.16, 01:09
Hedder det ”muhammedaner” eller muslim? Er det ”neger” eller sort? Skal vi sige ”sigøjner” eller roma? Læs mere
Af Samira Nawa Amini
21.05.16, 15:09
Om et par måneder skal min knap tre-årige søn begynde i børnehave. Udsigten til, at der ikke er tilstrækkeligt personale, og at der bliver skåret på den tryghed og omsorg, som han i dag er vant til, skræmmer mig. Der skal være bedre normeringer i daginstitutionerne, for vores børn er Danmarks fremtid, og vi har ikke råd til at lade dem sejle deres egen sø. Læs mere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her