*

Dette er en blog: Jyllands-Posten har flere end 25 bloggere tilknyttet jp.dk/blogs. Det er eksterne debattører og politikere, som skriver i egen ret. Blogholdet er meget bredt sammensat, og holdningerne spænder vidt.

Ja, der er noget galt med modebranchen: Dig

Så længe vi forbrugere bliver ved med at købe tøj og tilbehør fra modemærker, som bruger sygeligt tynde modeller til at fremvise varerne, bliver vi ved med at se det ekstremt tynde piger på podierne.

Det har vakt postyr for nyligt, at den danske model Ulrikke Høyer blev afvist som værende for tyk til en modeopvisning i den japanske by Kyoto. Den unge danske kvinde, hvis nøjagtige mål man kan læse her (link til modebureauet), havde fået at vide, at hun 24 timer, inden showet skulle løbe af stablen, skulle nøjes med at drikke vand. En sundhedsfjendtligt og usympatisk ordre, der alligevel ikke gav den 20-årige model plads på podiet, da modehuset Louis Vuitton afholdt modeshowet dagen efter.

Nu er det sådan, at de fleste store modehuse lægger deres seneste modeopvisning på deres hjemmeside. Derfor kan man se det show, som den danske Ulrikke Høyer ikke endte med at gå, ved at klikke her. Der er ikke noget at sige til, at et ungt menneske gerne ville have oplevet at gå på den catwalk, Louis Vuitton dér havde arrangeret. At flyve en pige til den anden side af jordkloden blot for at fortælle hende, at hun er for tyk, er vanskeligt at se som andet end magtmisbrug og sadistisk udnyttelse. Med til historien hører også, at modellerne kommer til tøjprøvning inden selve modeshowet. Og til den tøjprøvning Ulrikke Høyer havde været til, havde hun fået at vide, hendes vægt var acceptabel – og hun havde endda tabt sig i tidsrummet mellem tøprøvningen og modeshowet.

For nogle år siden vakte det nu lukkede modemagasin Cover stor opstandelse, da man lavede en modeserie i bladet med en model, der virkelig så sygeligt tynd ud. Opstandelsen i den bredere offentlighed blev så stor, at modebranchen lavede et såkaldt etisk charter, hvor de modefolk, der bruger fotomodeller til at fremvise tøj og tilbehør, forpligter sig til at fremme et sundt skønhedsbillede. De mærker, der ikke tiltræder charteret, kan ikke fremvise deres produkter på den officielle del af kalenderen under Copenhagen Fashion Week. Men hvor stor en dansk modepatriot, man end måtte være, er det ikke Copenhagen Fashion Week, de store internatonale mærker skælver af spænding efter at være med på. Så selvom vi har en lille, hyggelig modeuge med nogenlunde sundt udseende piger, så gør det ikke den store forskel i modens globale verden. Det er ikke noget, jeg kan eller vil forsvare. Men det er nok ikke uvæsentligt stilfærdigt at konstatere.

Modellen fra modemagasinet Cover, der siden har gjort karriere internationalt, kan man selv se målene på ved at klikke her på hendes modelbureaus hjemmeside. Hun er en størrelse 34 selvom hun er en 179 centimeter høj – så man beøver næsten ikke de mange smukke billeder af hende for at regne ud, hun bestemt ikke er tyk. Netop ”Cover-modellen” blev i øvrigt umiddelbart efter tyndheds-skandalen omkring hende booket af netop Louis Vuiotton. Luksusmærket har således tydeligvis ingen problemer med at bruge modeller, der er så tynde, at vi i hvert fald i Danmark ikke føler, det er et sundt skønhedsideal, de repræsenterer.

Nu har den danske sundhedsminister sendt et klagebrev til det franske modehus. Det er selvfølgelig rigtig positivt at høre livstegn fra sundhedsministeren. Men det er formentlig komplet ligegyldigt. Luksusvare-konglomeratet LVMH, som mærket Louis Vuitton er et ud af flere af, havde i 2016 37,6 milliarder Euro i indtægt (næsten 280 milliarder danske kroner). Der er med andre ord enorme pengesummer på spil i salget af luksusvarer som Louis Vuitton leverer. Og selvom mærkerne da sikkert vil gøre lidt af hvert for at få forbrugere verden over til lommerne, så er det næppe realistisk, at modellerne kommer til at se markant anderledes ud – specielt i de eksklusive brands. For kunderne tiltrækkes af det uopnåelige – herunder en spinkel, langlemmet kropsbygning med så lidt på sidebenene som muligt.

Dermed er modebranchens unoder noget, der primært findes, fordi de virker. Enhver designer har selvfølgelig sin inspiration og kreative begrundelser. Men hvis ikke det samlede udtryk, som en designer eller et mærke præsenterer for kunderne, virker, ja så forsvinder kunderne og mærket går nedenom og hjem. Kunderne belønner et brand som Louis Vuitton for dets valg – herunder deres vag af meget tynde fotomodeller. Og belønningen består i, vi køber eller længes efter at købe deres varer.

Som tidligere nævnt fik modemagasinet Cover ørerne i maskinen for en modeserie med en model, der så sygeligt tynd ud. Men selv hvis vi lukkede alle modemagasiner (en proces de selv utilsigtet er i gang med) og tvang gennemsnitsligt udseende modeller på catwalks og i reklamer, så vil vi forbrugere søge hen i retning af det svært opnåelige andre steder.

Især på billeddelingstjenesten Instagram, hvor langt de fleste helt unge forbrugere befinder sig, er der megen hyldest af anorektisk tynde kvinder. En (anonym) profil, der hedder ”anorexia_journey” har for eksempel 17.800 følgere, og der er på Instagram utallige profiler, som enten viser resultatet af anorexi og bulimi eller hylder et ultra tyndt og klart usundt skønhedsideal.

Mode sælger en drøm om det uopnåelige. Luksusmodevarer, som dem Louis Vuitton fører, er afhængige af at opretholde et billede af sig selv som repræsentanter for det allermest uopnåelige. Det afspejles i prisen, men det afspejles også i det univers, mærket skaber om sig selv.

Hvad end den danske sundhedsminister måtte mene om, at en enkelt dansk model er blevet kaldt for tyk til et Louis Vuitton modeshow i Kyoto, så er det stadig en bedre forretning for Louis Vutton at bruge piger på catwalken, som er nærmest naturstridigt tynde og langlemmede. Det støtter bare netop den aura af uopnåelighed, enhver provinsiel bloggerpige kun kan drømme om, men som hun kan købe sig til, hvis hun har nok tusind kroner på kontoen til en Louis Vuitton-taske.

Så længe vi forbrugere bliver ved med at jage de drømme, de ultra-tynde modeller er legemliggørelsen af, så vil modebranchen blive ved med at bruge dem, om ikke i København så globalt via modeshow i Asien eller på sociale medier, hvor ingen har kontrol. Problemet med modebranchen er dermed os selv. Og det vil det blive ved med at være, indtil vi erkender det og boycutter brands, der forherliger skønhedsidealer, mindre en promille verden over kan leve op til.

Følg
Jyllands-Posten
Velkommen til debatten
  • Når du kommenterer, accepterer du Jyllands-Postens debatregler
  • Har du spørgsmål? Find svaret her
Profil
Angela Brink (f. 1972) er uddannet journalist fra Danmarks Journalisthøjskole i Aarhus i 2000. Forud for det læste hun religionsvidenskab ved Aarhus Universitet i tre år. Hun har blandt andet arbejdet som reporter på TV2/Nyhederne, som nyhedsanalytiker i tænketanken The Emirates Center for Strategic Studies and Research i De Forenede Arabiske Emirater og som chef for kommunikation og public affairs i tænketanken CEPOS. I 2002 udgav hun romanen Tæsk på forlaget Gyldendal.
Seneste blogs
Af Morten Uhrskov Jensen
16.10.17, 23:28
Jeg giver Nye Borgerlige en chance til at vise, hvad de kan. Læs mere
Af Harun Demirtas
16.10.17, 18:42
Når du åbner dørene op for nye moskeer og imamer, selv om du ikke en gang har styr på dem, der er i Danmark i forvejen, som opfordrer til drab på jøder tre gader væk fra synagogen, låser du mange jøder indendørs med beskyttelse fra politi og militær. Læs mere
Af Jens Kindberg
16.10.17, 11:56
Vi konkurrer i forvejen med andre lande. Lad os konkurrere noget mere internt. Læs mere
Af Josephine Fock
16.10.17, 09:59
Der er brug for indsatser, der øger trivslen hos de børnefamilier, som har oplevet krig og flugt på alt for nær hold. Det kræver, at regeringen udvider sit stramme fokus på beskæftigelse. Læs mere
Af Louis Jacobsen
15.10.17, 21:04
Der er mange på det fag- og ufaglærte arbejdsmarked, der gerne vil efteruddanne sig. Men vil vi have et arbejdsmarked, hvor det er let at hyre og fyre? Et arbejdsmarked, hvor vi altid skal være klar til at rykke os? Så må vi også indrette efteruddannelserne derefter. Læs mere
Af Katrine Winkel Holm
15.10.17, 14:59
Martin Ågerup sammenligner burkaen med Muhammedtegningerne – og så går det galt. Læs mere
Af Jaleh Tavakoli
15.10.17, 10:59
Det vil ikke lykkes med en taktisk tilgang til islam, for så længe muslimer bliver ved med at kalde sig muslimer, uden at ændre på islam, så har vi de problemer vi har i dag, og det vil kun blive værre. Læs mere
Af Annika Smith
15.10.17, 10:13
Så kunne jeg føre panodilpolitik og håbe, at vælgerne ikke opdagede symptombehandlingen Læs mere
Af Mikael Jalving
15.10.17, 08:23
Tænk, hvis de nationale forpligtelser stod over de internationale forpligtelser. Tænk, hvis opgaven var bunden, ikke en fri leg eller tumleplads for kaospiloter. Læs mere
Af Jens Kindberg
14.10.17, 10:03
En tidligere socialdemokrat og tidligere DF'er, nu NB, betvivler om jeg er konservativ. Her er mit svar. Læs mere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her