*

Tyrkiet kommer ikke til at løse EU´s flygtningeproblem

Efter Angela Merkel har fået kolde fødder og selv de svenske socialdemokrater har erkendt, at fri indvandring fra muslimske lande er et problem, ledes der nu med lys og lygte efter en metode, der kan sætte en prop i flygtningestrømmen. Man håber, at Tyrkiet vil løse problemet - det kommer bare ikke til at ske.

Indtil foråret 2015 kom der overraskende få flygtninge fra det tyrkiske fastland til de græske øer. Ruten er ellers langt kortere og dermed mindre farlig end den hidtidige foretrukne fra Nordafrika til Lampedusa og andre italienske øer. Derfor skulle man måske også mene, at den pendulfart, der i øjeblikket foretages mellem forskellige europæiske ledere og den indtil for nyligt mere og mere isolerede præsident Erdogan i Tyrkiet, giver god mening.

Der er dog intet, som tyder på, at EU´s aftale med Tyrkiet kommer til at få nogen afgørende betydning for tilstrømningen til Europa. Det er der to grunde til:

Den første grund skal findes i de tre mia. euro, som EU har lovet Tyrkiet. Tyrkerne opfatter med rette pengene som en check uden dækning.

Pengene skal nemlig findes ved, at medlemsstaterne, med den sædvanlige finansieringsfordeling, skal hoste op med to mia. euro (Danmarks andel er 38,4 mio. euro eller 286.080.000 kr.) og den sidste milliard euro skal findes på EU-budgettet.

Problemet er blot, at pengene i høj grad er et fatamorgana, medlemsstaterne kan nemlig opfylde deres forpligtigelser ved ethvert beløb givet til flygtningeindsatsen i Tyrkiet. Det vil f.eks. sige, at Danmark kan medregne penge givet til fx Røde Kors, UNHCR eller andre, der virker i Tyrkiet.

EU kommissionen har indtil nu kun formået at finde 500 mio. kr., hvoraf kun ca. halvdelen kan få anvendelse i 2016 og først efter sommer.

Pengene er fundet ved en meget kreativ tilgang til en række EU-fonde, hvor midlerne egentlig er afsat til andre formål. De er så blevet omdirigeret til Tyrkiet til at hjælpe flygtningeproblemet.

Dette forstærker kun problemet, da man, for at anvende disse penge, skal leve op til fondenes oprindelige formål og de meget bureaukratiske regler, som gælder for projektbeskrivelser, udbetalinger og revision af sådanne projekter. Endelig har EU-kommission meddelt, at man først og fremmest vil give penge til civilsamfundet og nødhjælpsorganisationer ikke den tyrkiske regering.

Derfor regner tyrkerne heller ikke, at pengene fra EU vil blive udbetalt. Det forklarede flere højtstående regeringsfolk og embedsmænd, da jeg for nylig var i Tyrkiet med EU-parlamentets budgetudvalg. Her lød det bl.a. fra Vicepremiereminister Mehmet Simsék , at bureaukratiet for at få penge fra EU-fonde er så stor, at tyrkerne har mere end 2200 mennesker ansat til f.eks. at søge penge fra EU´s fond for potentielle, kommende medlemslande. Trods det store antal mennesker ansat til at få penge ud af EU, er det kun lykkedes Tyrkiet at få udbetalt knap 60 pct af, hvad der er sat af til dem.

Med andre ord, så kommer de tre mia. euro – formentlig -  først i spil i 2017. Pengene gives i meget beskedent omfang til den tyrkiske regering, og de kommer så sent, at de ingen effekt vil have på den flygtningestrøm som i disse dage og uger presser sig mod den tyrkiske grænse til et land, der allerede i dag huser mellem 2.500.000-3.000.000 flygtninge og migranter.

Hvis pengene, som det fremstilles i de europæiske medier, nærmest skulle være en bestikkelse, der skulle motivere tyrkerne til at holde på flygtninge hos dem selv, så kan det undre såre, at man har insisteret på, at pengene i mindst muligt omfang skal gives til Tyrkerne. Hvornår har en bestikkelse udbetalt til alle mulige andre end den bestukne haft effekt?

Derfor ser tyrkerne også de tilbudte penge som en latterlig gestus, der ingen effekt vil få. Og den Erdogans rådgiver i flygtningespørgsmål Dr. Murtaza Yetis nævnte flere gange under vores besøg, at tyrkerne med aftalen IKKE har garanteret EU at stoppe flygtningenes march mod Europa.

Holdningen var derimod, at hvis EU kunne hæve levestandarden så meget for flygtningene i landet med deres penge, at folk ikke længere havde lyst til at søge mod Europa, så var det fint og kunne have en effekt - ellers ikke. Det følte ikke den mindste forpligtelse til at levere på en dagsorden om færre flygtninge som modydelse for pengene.

Derfor har tyrkerne også fokuseret på den anden del af aftalen, politiske indrømmelser fra EU til Tyrkiet. Kravene har været visumfritagelse for tyrkere, der vil på ferie, arbejde, bo eller studere i EU samt udvide landets adgang til det indre marked til at omfatte landbrugsprodukter, arbejdskraft, tjenesteydelser og finansiering.

Krav som hvis de blev opfyldt ville gøre Tyrkiet til et de facto EU medlemsland. Et krav som EU hverken har kunnet eller villet levere på.

Derfor kan vi forvente, at presset på EU´s grænser vil fortsætte med uformindsket styrke. For det er tyrkernes mest effektive måde at presse EU til forhandlingsbordet. Merkel og co´s tyrkiske løsning er derfor intet andet end en luftspejling i horisonten, der snart vil fordampe. Imens står EU-lederne afklædte tilbage uden viljen til at lave en reel løsning på migrantkrisen, der forventer at føre mindst halvandet million mennesker til Europa i år 2016.  

Følg
Jyllands-Posten
Velkommen til debatten
  • Når du kommenterer, accepterer du Jyllands-Postens debatregler
  • Har du spørgsmål? Find svaret her
Profil
Anders Vistisen er medlem af EU-Parlamentet for Dansk Folkeparti, hvor han bl.a. beskæftiger sig budget og migrationsforhold. Anders Vistisen er tidligere formand for Dansk Folkepartis Ungdom, og han er uddannet cand.jur.
Seneste blogs
Af Christel Schaldemose
06.12.16, 18:36
Udfaldet af den italienske forfatningsafstemning i weekenden får ikke de store konsekvenser for EU i denne omgang. Der er stadig alt for mange ubekendte i italiensk politik. Læs mere
Af Finn Slumstrup
06.12.16, 16:18
Det er ubærligt som vigtige dele af det offentlige liv bliver til en del af underholdningsindustrien og udvikler sig til lurmærkede reality shows. Læs mere
Af Samira Nawa Amini
06.12.16, 09:18
Når DR skriver, at vi ’deler’ Danmark, så er det fuldstændig korrekt, hvis man forstår ’deler’ som det, at vi er fælles om Danmark. Der er nemlig mere, der samler end skiller os. Læs mere
Af Morten Uhrskov Jensen
04.12.16, 17:17
Fremtiden er lige rundt om hjørnet. Vil du være med på vognen? Læs mere
Af Josephine Fock
03.12.16, 11:08
Kan det virkelig passe, at der skal et Detektor-program til, før medierne vil forholde sig kritisk til regeringens spin? Sagen om PSO-ordningen kunne desværre tyde på det. Læs mere
Af Rune Toftegaard Selsing
02.12.16, 21:09
Der er en grund til, at Thulesen Dahl ikke forlanger reelle stramninger af udlændingepolitikken. Han vil hellere være statsminister. Læs mere
Af Angela Brink
02.12.16, 12:28
I pip rundt omkring i de mere kulturradikale medier kører der med jævne mellemrum artikler og programmer, der handler om, at utroskab er fint. Men utroskab skal ikke glorificeres i det offentlige rum af folk, der blot tilfældigvis har adgang til mediebilledet. Læs mere
Af Mikael Jalving
02.12.16, 08:27
Hvis det at ytre sig frit og frygtløst uden at true andre på andet end deres intelligens er anstødeligt, så må vi have mere af den slags umoral. Læs mere
Af Victor Boysen
01.12.16, 14:24
Danmark mangler uddannet arbejdskraft for fulde gardiner. Derfor har vi brug for investeringer i uddannelse – og flere udlændinge. Læs mere
Af Camilla Schwalbe
30.11.16, 16:31
Selvom julehjælp umiddelbart er et udtryk for omsorg, så er det samtidig et billede på, at fattigdommen har bidt sig fast, og at hattedame-Danmark har kronede dage. Læs mere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her