*

Lad os nu få rigtig grænsekontrol

Stikprøve-kontrol gør det ikke; vore grænser skal ikke bare kontrolleres, de skal bevogtes.

Hvor ville det være nemt, hvis vi uden kontrol og forsinkelse kunne stige ombord på et fly med en læskedrik i hånden, uden at skulle afføre sig livrem og fodtøj og aflevere hårgelé og bløde oste. Men det er desværre ikke muligt, fordi islamiske mordbrændere vil forvandle vores fly til brændende kister. 

Og hvor ville det være bekvemt, hvis vi uden kontrol og forsinkelse kunne krydse enhver af Europas grænser. Men det er desværre ikke muligt, for det vil indbyde nye millioner af mennesker til at bryde op og sætte kurs mod en bedre tilværelse og dermed nedbryde det Danmark såvel som det Europa, vi kender.

I september 2015 tillod en handlingslammet Venstre-regering karavaner af migranter at vandre på de danske motorveje i det feje håb, at de fortsatte mod Sverige, hvad de da også gjorde – indtil nu. Men nu er folkhemmets bristepunkt for længst overskredet, og Sverige har indført en grænsekontrol, som måske er Europas foreløbig skrappeste.

Folkevandringen er som forbundne kar, og de stadig mere ukomfortable indkvarteringsvilkår i Sverige har allerede fået migranter til at overveje Danmark i stedet. Derfor må Danmark nu indføre den effektive grænsekontrol, som Socialdemokraterne og Venstre indtil for nylig hånede som en virkningsløs rød-hvid grænsebom. Den såkaldte stikprøvekontrol er et skridt i den rigtige retning, men den er ikke tilstrækkelig, og slet ikke når migranterne med tiden finder frem til hullerne i grænsen.

Hvis Lars Løkke Rasmussen vil opfylde sit vigtigste valgløfte, ”straks-opbremsning” af folkevandringen til Danmark, kræver det i sidste ende langt mere politi og om nødvendigt militær direkte på grænsen og i oplandet. Og deres opgave skal som tommelfingerregel være at standse, afvise og prompte tilbagesende til Tyskland enhver person, som møder op på grænsen uden de påkrævede indrejsedokumenter.

Tyskland hævder at have indført en slags grænsekontrol på grænsen til Østrig, alligevel tropper migranter uden papirer op på den dansk-tyske grænse. Men de, som er rejst gennem fem, seks eller syv sikre lande skal ikke længere kunne søge asyl i Danmark, og bryder de alligevel vores love, skal de ikke kunne flakke rundt og leve under jorden, som hundredtusinder nu gør i Europa. Se blot på ”Junglen” i Calais. Om nødvendigt må de interneres tæt ved grænsen, indtil de kan sendes tilbage til Tyskland.

Vi skal have permanent grænsekontrol, hvor myndigheder står ved alle grænseovergange, og ikke som nu, hvor der er talrige grænseovergange, hvor der ikke er kontrol. Desuden skal kontrollen 24 timer i døgnet, så vi undgår situationer, som vi lige nu har i Rødby, hvor politiet, ifølge en betjent, der forleden udtalte sig til MetroXpress, hvor der ingen kontrol finder sted om formiddagen.

Vi skal groft sagt tilbage til tiden før 2001, hvor vi ikke var medlem af det kollapserede Schengen-samarbejde, der aldrig har fungeret.

Her og nu består udfordringen i snarest at indføre en grundig kontrol af al kollektiv trafik til lands og til vands, privat såvel som offentlig, fra Tyskland. Ligesom svenskerne med trusler om bøder stiller tog- og busselskaber til regnskab for, hvem de transporterer til Sverige, sådan må Danmark også forlange transportøransvar af dem, der fragter migranter fra Tyskland til Danmark – som det i dag i princippet gælder for flyselskaberne.

Jeg kan ikke se nogen grund til at afskrive ”fælles-europæiske løsninger” eller danske bidrag til at afhjælpe presset på Europa, hvis de vel at mærke besluttes frivilligt af suveræne regeringer, og hvis de ikke-valgte EU-embedsmænd i Bruxelles blot bliver sat til at føre beslutningerne ud i livet. Danmark skal bidrage økonomisk og logistisk med at opstemme bølgen af immigranter til Europa, hjælpe i nærområderne og hjælpe med at sende de åbenlyst grundløse asylanansøgere tilbage til Ghana, Gambia, Pakistan, Marokko og en masse andre lande.

Men det er først og fremmest Danmarks egen afgørelse at beskytte sig selv og bevogte sine egne grænser.

Og det kan ikke gøres halvhjertet

Følg
Jyllands-Posten
Velkommen til debatten
  • Når du kommenterer, accepterer du Jyllands-Postens debatregler
  • Har du spørgsmål? Find svaret her
Profil
Anders Vistisen er medlem af EU-Parlamentet for Dansk Folkeparti, hvor han bl.a. beskæftiger sig budget og migrationsforhold. Anders Vistisen er tidligere formand for Dansk Folkepartis Ungdom, og han er uddannet cand.jur.
Seneste blogs
Af Josephine Fock
03.12.16, 11:08
Kan det virkelig passe, at der skal et Detektor-program til, før medierne vil forholde sig kritisk til regeringens spin? Sagen om PSO-ordningen kunne desværre tyde på det. Læs mere
Af Rune Toftegaard Selsing
02.12.16, 21:09
Der er en grund til, at Thulesen Dahl ikke forlanger reelle stramninger af udlændingepolitikken. Han vil hellere være statsminister. Læs mere
Af Angela Brink
02.12.16, 12:28
I pip rundt omkring i de mere kulturradikale medier kører der med jævne mellemrum artikler og programmer, der handler om, at utroskab er fint. Men utroskab skal ikke glorificeres i det offentlige rum af folk, der blot tilfældigvis har adgang til mediebilledet. Læs mere
Af Mikael Jalving
02.12.16, 08:27
Hvis det at ytre sig frit og frygtløst uden at true andre på andet end deres intelligens er anstødeligt, så må vi have mere af den slags umoral. Læs mere
Af Victor Boysen
01.12.16, 14:24
Danmark mangler uddannet arbejdskraft for fulde gardiner. Derfor har vi brug for investeringer i uddannelse – og flere udlændinge. Læs mere
Af Camilla Schwalbe
30.11.16, 16:31
Selvom julehjælp umiddelbart er et udtryk for omsorg, så er det samtidig et billede på, at fattigdommen har bidt sig fast, og at hattedame-Danmark har kronede dage. Læs mere
Af Jens Kindberg
30.11.16, 15:52
Mon ikke de fleste kan huske, da Ritt Bjerregaard i hendes iver for at blive valgt lovede københavnerne 5.000 nye boliger til kr. 5.000 om måneden? Mon ikke også de fleste kan huske, at københavnerne blev snydt, så vandet drev? Nu er Ole Birk Olesen blevet boligminister, og jeg har høje forventninger til ham. Læs mere
Af Anders Vistisen
30.11.16, 12:12
Hvorfor spilder EU-politikere tiden med at fable om et fælleseuropæisk militær, når der i stedet er brug for, at alle europæiske lande hver opruster til et troværdigt nationalt forsvar? Læs mere
Af Holger K Nielsen
30.11.16, 10:31
Vi er tæt på 1-årsdagen for folkeafstemningen om at erstatte det danske retsforbehold med en tilvalgsordning. Som bekendt blev det et nej, og det afgørende argument for nej-siden at det ikke ville få konsekvenser for vores medlemskab af Europol. Læs mere
Af Jens-Kristian Lütken
30.11.16, 09:33
Regeringen vil konkurrenceudsætte togdriften i Danmark. Det kan kun blive bedre med private aktører, for DSB magter ikke opgaven. Læs mere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her