*

Lad os nu få rigtig grænsekontrol

Stikprøve-kontrol gør det ikke; vore grænser skal ikke bare kontrolleres, de skal bevogtes.

Hvor ville det være nemt, hvis vi uden kontrol og forsinkelse kunne stige ombord på et fly med en læskedrik i hånden, uden at skulle afføre sig livrem og fodtøj og aflevere hårgelé og bløde oste. Men det er desværre ikke muligt, fordi islamiske mordbrændere vil forvandle vores fly til brændende kister. 

Og hvor ville det være bekvemt, hvis vi uden kontrol og forsinkelse kunne krydse enhver af Europas grænser. Men det er desværre ikke muligt, for det vil indbyde nye millioner af mennesker til at bryde op og sætte kurs mod en bedre tilværelse og dermed nedbryde det Danmark såvel som det Europa, vi kender.

I september 2015 tillod en handlingslammet Venstre-regering karavaner af migranter at vandre på de danske motorveje i det feje håb, at de fortsatte mod Sverige, hvad de da også gjorde – indtil nu. Men nu er folkhemmets bristepunkt for længst overskredet, og Sverige har indført en grænsekontrol, som måske er Europas foreløbig skrappeste.

Folkevandringen er som forbundne kar, og de stadig mere ukomfortable indkvarteringsvilkår i Sverige har allerede fået migranter til at overveje Danmark i stedet. Derfor må Danmark nu indføre den effektive grænsekontrol, som Socialdemokraterne og Venstre indtil for nylig hånede som en virkningsløs rød-hvid grænsebom. Den såkaldte stikprøvekontrol er et skridt i den rigtige retning, men den er ikke tilstrækkelig, og slet ikke når migranterne med tiden finder frem til hullerne i grænsen.

Hvis Lars Løkke Rasmussen vil opfylde sit vigtigste valgløfte, ”straks-opbremsning” af folkevandringen til Danmark, kræver det i sidste ende langt mere politi og om nødvendigt militær direkte på grænsen og i oplandet. Og deres opgave skal som tommelfingerregel være at standse, afvise og prompte tilbagesende til Tyskland enhver person, som møder op på grænsen uden de påkrævede indrejsedokumenter.

Tyskland hævder at have indført en slags grænsekontrol på grænsen til Østrig, alligevel tropper migranter uden papirer op på den dansk-tyske grænse. Men de, som er rejst gennem fem, seks eller syv sikre lande skal ikke længere kunne søge asyl i Danmark, og bryder de alligevel vores love, skal de ikke kunne flakke rundt og leve under jorden, som hundredtusinder nu gør i Europa. Se blot på ”Junglen” i Calais. Om nødvendigt må de interneres tæt ved grænsen, indtil de kan sendes tilbage til Tyskland.

Vi skal have permanent grænsekontrol, hvor myndigheder står ved alle grænseovergange, og ikke som nu, hvor der er talrige grænseovergange, hvor der ikke er kontrol. Desuden skal kontrollen 24 timer i døgnet, så vi undgår situationer, som vi lige nu har i Rødby, hvor politiet, ifølge en betjent, der forleden udtalte sig til MetroXpress, hvor der ingen kontrol finder sted om formiddagen.

Vi skal groft sagt tilbage til tiden før 2001, hvor vi ikke var medlem af det kollapserede Schengen-samarbejde, der aldrig har fungeret.

Her og nu består udfordringen i snarest at indføre en grundig kontrol af al kollektiv trafik til lands og til vands, privat såvel som offentlig, fra Tyskland. Ligesom svenskerne med trusler om bøder stiller tog- og busselskaber til regnskab for, hvem de transporterer til Sverige, sådan må Danmark også forlange transportøransvar af dem, der fragter migranter fra Tyskland til Danmark – som det i dag i princippet gælder for flyselskaberne.

Jeg kan ikke se nogen grund til at afskrive ”fælles-europæiske løsninger” eller danske bidrag til at afhjælpe presset på Europa, hvis de vel at mærke besluttes frivilligt af suveræne regeringer, og hvis de ikke-valgte EU-embedsmænd i Bruxelles blot bliver sat til at føre beslutningerne ud i livet. Danmark skal bidrage økonomisk og logistisk med at opstemme bølgen af immigranter til Europa, hjælpe i nærområderne og hjælpe med at sende de åbenlyst grundløse asylanansøgere tilbage til Ghana, Gambia, Pakistan, Marokko og en masse andre lande.

Men det er først og fremmest Danmarks egen afgørelse at beskytte sig selv og bevogte sine egne grænser.

Og det kan ikke gøres halvhjertet

Følg
Jyllands-Posten
Velkommen til debatten
  • Når du kommenterer, accepterer du Jyllands-Postens debatregler
  • Har du spørgsmål? Find svaret her
Profil
Anders Vistisen er medlem af EU-Parlamentet for Dansk Folkeparti, hvor han bl.a. beskæftiger sig budget og migrationsforhold. Anders Vistisen er tidligere formand for Dansk Folkepartis Ungdom, og han er uddannet cand.jur.
Seneste blogs
Af David Trads
26.06.16, 15:06
Hvem har ansvaret for den alt for hårde tone? Det har en alliance af Dansk Folkeparti, Trykkeselskabet, Den Korte Avis og enkelte andre politikere og erhvervsfolk. De radikaliserer. Læs mere
Af Rune Toftegaard Selsing
25.06.16, 16:20
Et ret ligegyldigt emne som narkotika er omgærdet af et stort hysteri, fordi principdyrkelsen har taget overhånd. Læs mere
Af Morten Uhrskov Jensen
24.06.16, 20:52
Mere fordomsfuldt og uprofessionelt end DR og TV2 News bliver det ikke. En ynk på en meget vigtig aften. Læs mere
Af Angela Brink
24.06.16, 15:20
Der er grund til at være skuffet over, at briterne nu melder sig ud af EU. Men det gør det ikke meningsfuldt at affærdige 17 millioner vælgere som xenofobe nationalister. Læs mere
Af David Trads
23.06.16, 19:04
I et fællesskab som EU giver vi selvfølgelig – lille Danmark eller store Storbritannien – afkald på lidt suverænitet. Til gengæld undgår vi, at vores unge dør på kontinentets slagmarker. Læs mere
Af Mikael Jalving
23.06.16, 12:08
Fatalisterne siger noget, de ikke mener, og mener noget, de ikke siger. Læs mere
Af Holger K Nielsen
23.06.16, 11:12
Britisk udtræden af EU er en reel mulighed ved dagens folkeafstemning. Mange EU-modstandere har allerede taget forskud på glæderne. Fra den yderste venstrefløj til den yderste højrefløj forudses, at EU vil bryde sammen, fordi nationalisterne i andre lande vil få blod på tanden. Nogle ønsker, at Danmark skal følge Storbritannien hvis et flertal stemmer nej. For det var jo den britiske indtræden, der var årsag til, at Danmark gik med i 1972, ikke sandt? Læs mere
Af Josephine Fock
22.06.16, 21:35
Blot fordi vi modtager flygtninge, skal vi jo ikke have ét ekstra kampfly, flere ministerier eller en ny motorvej i Nordjylland. Alligevel udgør de såkaldte kollektive udgifter 30 procent af de beregnede udgifter til flygtninge Læs mere
Af Jens-Kristian Lütken
22.06.16, 16:51
Når det gælder EU-politikken så har David Cameron tisset i bukserne i hele sin politiske karrierer, og nu er det pludseligt blevet rigtigt koldt og klamt for den britiske premierminister Læs mere
Af Camilla Schwalbe
22.06.16, 16:50
Sig mig engang, hvor bliver den samme kollektive ekstase og lykkerus af, når tømreren får sit svendebrev. Er vi løbet tør for champagne og konfetti eller lider vi af uddannelsessnobberi? Læs mere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her