*

 

Uddannelse

Regne-app hjælper skolebørn

Unge aarhusianere har udviklet en app, som finder børns matematikfejl og guider børnene videre.

Den otteårige Oliver Pallesen og hans far, Søren Pallesen, er begge begejstrede for Sensei Learning-appen. PR-foto: Martin Fruergaard

Halvandet år, 40 interviews med forældre, 400 spørgeskemaer til forældre og 10 testklasser.

De tre unge iværksættere Jakob Halling fra Risskov, Casper Kjeldsen fra Risskov og Martin Fruergaard fra Aarhus C er gået grundigt til værks i udviklingen af matematik-appen Sensei Learning.

Appen til iPad blev sendt på gaden den 1. marts, og da avisen var på besøg ni dage senere, kunne de gøre status: 13.000 downloads – ligeligt fordelt mellem den betalte app og den gratis, mindre udgave Sensei Paper.

»Vi er virkelig overrasket over så mange downloads. Og vi kan jo se, at der bliver lavet virkelig mange regnestykker – ca. et par tusinde om dagen. Det er helt vanvittigt,« siger den 24-årige Casper Kjeldsen, som er lærerstuderende, mens de andre to i trioen er nyuddannede it-ingeniører.

Det, som gør appen til noget specielt, er, at den kan regne ud, hvor barnet laver fejlen. Den fortæller altså ikke blot, at der er en fejl, men også hvor det er gået galt.

Barnet kan så vælge, om det vil prøve at regne det forkerte stykke forfra selv, eller om det vil have et hint om, hvor det er gået galt, eller blot vil have det rigtige resultat at vide.

Har forbedret sig fagligt

Den otteårige Oliver Pallesen, som går i anden klasse på Mårslet Skole, bruger jævnligt appen og er glad for den.

»Jeg synes, at den er god, for man kan regne mange opgaver og få hjælp til, hvordan man laver stykkerne. Jeg kan også mærke, at jeg laver regnestykkerne hurtigere, og at de bliver lettere og lettere at lave,« fortæller han.

Olivers far, Søren Pallesen, er også begejstret for Sensei Learning-appen.

Jakob Halling (til venstre) og Martin Fruergaard (bagerst) lavede appen som det sidste projekt på deres studie – og fik karakteren 12. Casper Kjeldsen blev siden koblet på projektet. Foto: Lokalavisen Aarhus

»Oliver er sådan en type, som er god til at tage en bog, hvis han skal aktivere sig selv. På samme måde har han jo ikke kunnet sætte sig og lave et matematikstykke, men det kan han med den her app. Han bliver altså motiveret til at lave matematik. Der er heller ingen tvivl om, at han har flyttet sig fagligt,« siger Søren Pallesen, som fortæller, at Oliver har kigget på regnestykkerne for fjerde og femte klasse og forsøgt sig med at gange og dividere, som ellers ikke er noget, han er blevet introduceret til.

En digital hjælpelærer

Det var den 26-årige Jakob Halling og den 25-årige Martin Fruergaard, som kom på idéen med at lave noget, som kunne understøtte børns læring. Efter at have deltaget i undervisning og lektiecaféer blev det indsnævret til en matematikapp.

»Vi kunne se, at børnene går meget i stå, når de møder en for stor faglig udfordring. Vi vil derfor gerne bidrage med en form for digital hjælpelærer. Vi vil gerne kunne bidrage med hjælp, når hjælpen ellers ikke er til at få,« forklarer Jakob Halling, som præciserer, at appen selvfølgelig godt kan bruges i undervisningen, men at den mere er tænkt til hjemmebrug.

Da det lå klart, at det var matematikappen, som var vejen frem, blev Casper Kjeldsen hurtigt tilknyttet projektet for at få nogle flere kompetencer ind.

Masser af fremtidsplaner

Indtil videre er Sensei Learning-appen for børn i 2. klasse og op til 7. klasse, men på længere sigt vil de tre iværksættere gerne kunne ramme alle i skolealderen.

I det hele taget er der meget, som de tre iværksættere gerne vil.

De vil gerne have bragt flere spilelementer ind i appen – såkaldt gamefication – de vil gerne kunne lave handlingsplaner for brugerne, som en form for mentorordning, de har en app til de allersvageste matematikbørn i tankerne, og de håber på at komme ud over landets grænser med appen, selvom de ikke har som mål at lave milliarder på tiltaget.

»Vi har rigeligt med idéer. Det er ærgerligt, at der kun er 24 timer i døgnet,« siger Casper Kjeldsen med et smil.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
JP mener: Lærere skal have flere sanktionsmuligheder
Larm og uro er et af de største problmer i folkeskolen. Hvis det skal bekæmpes, kræver det, at lærerrollen genvinder tabt autoritet og også får flere muligheder for sanktioner.
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
Artikelserie: Byens nye band
Debatindlæg

Debat: Stedbarnet Aarhus Symfoniorkester

Lars A. Christensen, Grøfthøjparken 157 G, 3. tv., Viby J
Byrådet har nu afsluttet sin årlige stammedans kaldet budgetforliget. Og som noget nyt er rådet nu splittet i to dele, en ”rød” og en ”borgerlig”.

Debat: Ældre i Aarhus betaler kvart milliard i forlig

Jette Skive, rådmand, Sundhed og Omsorg | Lars Boje Mathiasen, byrådsmedlem, løsgænger
Borgmesteren prioriterede penge til kulturen og undgik at spare på sin egen administration.

Debat: Trafikkaos i Aarhus

Knud Daugaard, Langenæs Allé 70, st. mf., Aarhus C
Kirkearrangementer

Det sker i kirkerne

Koncerter, teaterforestillinger, foredrag. Se hvad der sker i byens kirker.
Annonce
Kommentar
Restauranter

Grød indtager Aarhus

Grødbaren ”Grød” er blevet populær i hovedstaden. Nu åbner den også i Aarhus efter lang tids jagt på lokaler. Det sker den 1. oktober.

Miro er tilbage

Åbning: Stamkunder sørgede, da Toni Leichtle lukkede Restaurant Miro efter 26 år. Men nu er den afholdte Aarhus-kok med de tyske aner tilbage.
Seneste AGF nyheder
Guides til Aarhus
Annonce
Biler
Hvorfor er leasing billigere?
Leasing er ofte en billig måde at komme bag rattet af en ny bil på. Forklaringen skal bl.a. findes i den måde, registreringsafgiften bliver betalt på. 
Se flere
På syret rumrejse med kulthit-magere
Folkene bag det prisbelønnede kult-hit Machinarium er tilbage med en musikalsk og visuel perle af et spil, der nu også kan spilles på mobilen. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her