*

 

Uddannelse

Kortere skoledage breder sig

Et stigende antal skoler i Aarhus Kommune tager initiativer, som gør skoledagen kortere for eleverne.

Århus Lærerforening bakker op om, at skolerne bruger tolærer-undervisning, fordi undersøgelser ifølge formand Jesper Skorstengaard har vist, at eleverne drager fordel af ekstra viden og erfaring, ligesom lærerne kan give feedback på hinandens undervisning. Arkivfoto: Gorm Olesen

Omkring hver femte skole i Aarhus Kommune har taget initiativer, som afkorter de lange skoledage, der var en følge af folkeskolereformen forrige år.

Ved at nedsætte timerne til den understøttende undervisning og i stedet sætte to lærere på i de fagopdelte timer, kan der dispenseres fra kravet om en skoledag fra kl. 8 til kl. 15. Og det greb ser børne- og ungerådmand Bünyamin Simsek (V) gerne brede sig.

»Jeg ser gerne, at man bruger de redskaber, der er stillet til rådighed, for at undervisningstiden og skoledagen kan blive kortere,« siger rådmanden.

Aarhus sætter to lærere i klasserne

I forbindelse med kritik af de lange skoledage sendte undervisningsminister Ellen Trane Nørby midt i januar et brev ud til kommunerne om, at det var op til kommunerne selv at gøre dagene kortere, hvis de ønskede det.

Børne- og ungerådmanden har efterfølgende præciseret over for skolerne, at Aarhus Byråd allerede ved implementeringen af folkeskolereformen besluttede, at skolebestyrelserne gerne selv må afkorte skoledagen, hvis det sker inden for rammerne af de nationale bestemmelser.

»Man skal altså ikke i Aarhus Kommune gå og vente på en politisk beslutning. Den er taget. De kan bare gøre det,« siger rådmanden, som tror, at nogle skoleledelser i en presset hverdag planlægger på samme måde som inden skolereformen.

»Med skolereformen skal man tænke lidt utraditionelt, og der skal skemalægges mere fleksibelt og individuelt. Vi bistår gerne fra centralt hold med at understøtte det,« siger han.

Skoleleder om nyt system: Det har været rigtig godt

Opbakning fra forening

Århus Lærerforening bakker op om, at skolerne bruger tolærer-undervisning, fordi undersøgelser ifølge formand Jesper Skorstengaard har vist, at eleverne drager fordel af ekstra viden og erfaring, ligesom lærerne kan give feedback på hinandens undervisning.

»Det er en win-win, som måske endda kan frigive noget tid i en presset hverdag. Så ikke at bruge mulighederne, fordi man skal leve op til et bestemt timetal, er helt galt,« mener formand Jesper Skorstengaard.

Den konstituerede formand for Aarhus Skolelederforening, skoleleder Niels Petersen fra Sølystskolen, mener dog ikke, at tiden er til at forkorte skoledagen.

»Vi har ikke drøftet det i bestyrelsen, men som skoleleder er det min holdning, at det vil være forkert at gå den vej. Vi har jo selv bedt om at få mere tid til at lægge undervisningstiden om, så den kunne blive mere varieret med mere plads til bevægelse.«

Følg
Jyllands-Posten
Kampen om skolen

Debat: Lærernes evige brokkeri

Per Hovgaard, Niels Bohrs Vej 28, Viby J
Det er strengt, at vi ustandselig skal høre på forkælede læreres klynkeri.
Forsiden lige nu
Om temaet

I 2014 trådte en ny folkeskolereform i kraft, og lærerne fik ændrede vilkår. Dette tema handler om nye tider i folkeskolen.

Tip til historier

Annonce
Redaktionen anbefaler
Mere
Annonce
TV
Mere
Annonce
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her