*

Sport

Ved middagstid måbede tyskerne

Talent: De anede ikke, hvem Mikkel Jensen var, men han skulle kun bruge en formiddag til at overbevise dem om, at han har et helt specielt talent bag et rat.

Den raketagtige opstigning i racerverdenen er ikke ensbetydende med, at Mikkel Jensen er rig. Han bor stadig hjemme, får SU og går på handelsgymnasiet i Viby. Foto: Rune Aarestrup Pedersen

Det var nat på et hotel i Tyskland. Mikkel Jensen lå i sengen og spekulerede over, hvad der var sket den dag.

Ved dagens begyndelse var han stadig gokart-kører. Vant til at tøffe rundt med 125 km/t på danske baner. Endda ikke som en af de bedste.

Men ved middagstid var han til alles overraskelse blevet tilbudt at køre formel-bil næste sæson. En Formel Adac, 220 km/t, gearskifte, spoiler og hele pibetøjet. 17 år og kun to års erfaring med at køre race.

Mikkel havde det godt, der i sengen på et tysk hotel lidt syd for Berlin. Faktisk var Mikkel længe om at få tændt for passionen. Han boede i Hasselager og spillede fodbold med kammeraterne i den lokale klub. Var endda så god, at AGF gerne ville have ham, men han foretrak at blive sammen med vennerne.

Fakta

Mikkel Jensen

  • Født 31. december 1994
  • 66 kilo, 177 cm
  • 2010-12: Gokart i Danmark
  • 2013: ADAC Formel Masters (tysk serie) 10. plads samlet, to podier i sæsonen
  • 2014: ADAC Formel Masters første plads samlet, 10 sejre, yderligere syv podieplaceringer
  • 2015: Europæisk formel 3. 9. plads samlet, to podieplaceringer i løbet af sæsonen.

I weekenderne kunne han se sin far, Per Jensen, foran tv’et, mens formel 1-race efter formel 1-race gled hen over skærmen. Faren prøvede: Skulle Mikkel ikke køre? Nej, var svaret.

Men Mikkel satte sig alligevel ved siden af sin far og fattede langsomt interesse for race. Så han begyndte at researche. Hvornår var stjernerne begyndt at køre?

Meget tidligere end den 15-årige tynde dreng fra Hasselager.

Men Mikkel ville prøve, så han spurgte far, om de kunne købe en gokart. De købte en gammel, brugt en, smed den på en trailer og tog til Ikast, hvor der ligger en bane. Tre måneder efter holdt Mikkel op med at spille fodbold. Racet fyldte alt, og i hans anden sæson som 16-årig deltog han i DM. Men han kunne godt mærke, at han ikke havde de andres erfaring. Mange af dem startede som treårige i en lille hjemmelavet gokart. Når det blev varmere eller begyndte at regne, opførte gokarten sig pludselig helt anderledes, og så havde Mikkel ikke nok erfaring til at følge med.

Selv gokart-klassen er en dyr sportsgren, så hobbyen blev ret hurtigt også forretning.

En lokal bilforhandler sponserede en kassevogn, som de måtte låne i weekenderne, men der var ikke penge til at køre i de internationale løb.

Lidt penge i ny og næ

Lidt penge tilflød der dog det lille team. Pers fætter hedder Johnny Laursen, og han ejer bilbasen.dk, Bilmagasinet og er importør af Ferrari. Johnny og Per var tætte venner i barndommen, så Johnny havde et godt øje til Mikkels bedrifter i gokarten og betalte nogle regninger i ny og næ gennem hans firma Formula Automobile, der ejer racerholdet Formula Racing.

Ved en sørgelig lejlighed mødtes de tre. Pers mor var død, og efter begravelsen talte de tre. Johnny spurgte Mikkel, om han kunne tænke sig at prøve at køre en formel-bil.

Altså en af den slags, der ligner en formel 1-racer, men bare i en langt, langt mere skrabet udgave.

Den 17-årige Mikkel sagde selvfølgelig ikke nej.

Aftalen blev, at Johnny betalte for en testweekend i efteråret 2012 på Lausitzring, der ligger syd for Berlin. Her kørte man i Formel Adac, der er en slags juniorudgave af en formel-racer.

Per og Mikkel drog til Tyskland uden helt at vide, hvad der ventede, ud over at Mikkel skulle teste for et team, der hed Motopark, der havde den regerende mester i Formel Adac.

Mikkel havde svært ved at fatte det. Her sad lille Mikkel fra Danmark, der aldrig havde kørt formel-bil før, og han skulle teste mod navne, som havde vundet internationale mesterskaber i gokart. Imens kendte ingen ham – ikke engang det team, som de havde lejet sig ind hos.

Mikkel satte sig ned i bilen. Det første, han lagde mærke til, var, at han ingen udsyn havde. I en gokart kan man se lige ned foran, men her sad han i et cockpit, og en sikkerhedskrave gjorde, at han ikke kunne dreje hovedet. Han kunne kun bruge de små spejle, når han skulle se bagud. Og til højre havde han en gearstang – sådan en findes slet ikke i en gokart.

En Formel Adac kan accelerere fra 0-100 på 3,5 sekunder og køre 220 km/t, men det var ikke det, der imponerede Mikkel. Det var farten igennem svingene. Hvis man skulle sætte gode omgangstider, skulle man køre raceren til grænsen i svingene, og kom man ud over den grænse, betød det måske en smadret bil.

De første omgange tøffede han af sted. Men Mikkel har altid været hurtig til at lære, og han fik mere og mere fart i raceren. Omgangstiderne faldt og faldt.

Ved middagstid kendte alle i teamet hans navn: ”Du skal køre for vores team i næste sæson”, var beskeden.

»Min far kunne ikke tro det. Han troede bare, at vi skulle ned og se, hvad det var for noget. Det var heller ikke det, Johnny havde forventet. Jeg tror, at han måske havde håbet på at se, hvad jeg kunne. Det var for at få afskrevet mig, og så var der ikke mere i det, og så skulle han heller ikke op med pungen mere,« siger Mikkel Jensen.

Efter natten på hotellet imponerede Mikkel endnu mere. Han kørte omgangstider kun 0,5 sekunder langsommere end ham, der vandt sæsonen.

I starten af december testede Mikkel Jensen Mercedes’ DTM-biler sammen med Kevin Magnussen. Foto: Rune Aarestrup Pedersen

Et millionbudget

Mikkel var braget ind i formel-verdenen. Nu begyndte arbejdet med at finde penge til at køre i Formel Adac, for selvom at Motopark-teamet havde sagt, at de ville have ham, betød det ikke, at de ville gøre det gratis. Budgettet for at køre i serien er omkring 2 mio. kr. Med hjælp fra Formula Racing – Johnnys hold – blev pengene skaffet, og Mikkel kørte i 2013 sin første formel-sæson.

Det var den sæson, hvor Mikkel skulle bevise, om han var den næste stjerne eller blot en af mange racerkørere. Det gik ikke helt som forventet. Motopark og Mikkel fandt aldrig rigtig melodien sammen, men Mikkel fik god erfaring på store europæiske baner som Red Bull Ring, Hockenheim og Nürnburgring.

2013 sæsonen endte med en samlet 10.-plads, og Mikkel var kun to gange på podiet.

Skulle han fortsætte? Han havde lavet mange begynderfejl, men teamet havde heller ikke fungeret godt.

Andre teams bejlede til Mikkel, for de kunne godt se, at han havde potentiale, og han endte med at vælge et med en meget dansk mentalitet. Neuhauser fra Østrig er et familieteam, hvor ejerens mor laver mad, og ejerens venner er mekanikere. Den opskrift viste sig helt bogstaveligt at være guld værd for Mikkel. 2014-sæsonen kostede godt 1. mio. kr., men så vandt Mikkel også Formel Adac-serien foran erfarne kørere, der havde tre-fire års erfaring fra den højere formel 3-serie.

Mikkel fik overrakt mesterskabspokalen, og nu ville Mercedes have Mikkel Jensen fra Danmark. 19 år, født i Hasselager, nu fabrikskører for Mercedes i formel 3.

Selvfølgelig slog Mikkel og Per til. At være fabrikskører betyder, at Mercedes hver sæson betaler en motor til en lille million, hvilket er meget i en dyr sport.

Formel 3 er et par divisioner under formel 1, men det er også her, at mange af stjernerne har lært håndværket. Det er her, man kører 10-12 sekunder hurtigere end i en Formel Adac. Det er her, man lærer, at hvis man ikke kører i den helt rette kurve igennem et sving, så ryger man i barrieren med 200 km/t.

Mere end godkendt

Det er med andre ord her, man kan hive alle klichéerne frem: Det er her, man får hår på brystkassen, her fårene skilles fra bukkene, her man får store balls.

Mikkel beskriver selv niendepladsen i formel 3-serien som mere end godkendt. Han blev den bedste kører inden for sit team, Mücke Motorsport, og det er lettest at måle sig op mod sine holdkammerater, der har samme materiel.

Mücke Sport må også have ment, at formel 3-sæsonen var godkendt, for teamet belønnede ham med at sende ham til sæsonens store højdepunkt, det uofficielle VM for formel 3 i Macao. Her i kasinobyen øges indsatsen. Bybanen er i modsætningen til andre bybaner visse steder udstyret med stenmure som barriere. Hvis man snitter en stenmur, får det store konsekvenser, men Mikkel har aldrig været bange i en racer. Han tror, at det er noget, han er født med, men han er på den anden side ikke frygtløs, som nogle af kollegerne. Så laver man dumme fejl, og det koster i klassementet. Den indstilling er vigtig på en bane som i Macao, hvor bilerne accelererer op til 275 km/t, inden de alle i et stort virvar møder et 90 graders-sving.

Belønnet af Mercedes

Ud af 35 biler startede Mikkel som nummer otte, men en anden bil kørte over hans bagende, og han måtte trække i pit og sluttede nummer 26. Dagen efter øgede han fra 26.- til 19.-pladsen.

Senest er Mikkel blevet belønnet af Mercedes. I starten af december testede han Mercedes’ DTM-biler sammen med Kevin Magnussen.

Han kørte en halv dag, mens 30 ingeniører og mekanikere overvågede alle de data, som Mikkel og hans bil leverede. Nu sad han pludselig i en bil med 500 hestekræfter. For tre år siden kørte han gokart i Ikast.

Mercedes holdt omgangs-tider og hastigheder ind til kroppen, så Mikkel ved ikke, hvordan han lå i forhold til Kevin Magnussen.

Den raketagtige opstigning i racerverdenen er dog ikke ensbetydende med, at Mikkel er rig. Han bor stadig hjemme, får SU og går på handelsgymnasiet i Viby.

Her kan klassekammeraterne se den nu 21-årige Mikkel ankomme i en Mercedes til 1 mio. kr., som han har fået stillet til rådighed – han skal selv betale benzin.

Væk længe ad gangen

Han går på en speciel sportslinje, hvor klassekammeraterne også dyrker sport. Men i modsætningen til Mikkel kan de næsten altid passe deres skole. Når der er løb, kan Mikkel af og til være væk i flere uger ad gangen.

Men sådan er det. Og sådan bliver det også i 2016. Mikkel er sikker på, at der endnu en gang bliver fundet penge til at købe sig ind på et team, hvor Mercedes leverer en motor. Og måske kommer Mikkel til at ligge i en hotelseng i Tyskland og smile ad endnu et godt løb og over, at han er kommet til at leve af at køre race. Det er drømmen.

Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
Debatindlæg

Debat: Socialdemokratisk mudder

Jakob Søgaard Clausen, politisk næstformand i DF Ungdom Aarhus Brendstrupgårdsvej 9D 1,02 Aarhus N
Som politisk ordfører for Socialdemokraterne burde Peter Udengaard bruge sin tid på at argumentere for den socialdemokratiske politik.

Læserbrev: Forbrydelser betaler sig åbenbart alligevel

Johnny F. Andresen, folketingskandidat (DF) Aarhus og Østjyllands Storkreds førstesuppleant til Viborg Byråd
Man har med Levakovic-dommen vist, at forbrydelser kan betale sig.

Debat: Sorteret eller respekteret

Lisbet Ulbjerg Kristensen, supervisor og mentor lokalt i Aarhus og på landsplan for Blå Kors Danmark
Vi kan mene det, vi gør, men flytte på en islamisk kultur, som bygger på helt andre søjler end vores, det magter vi vist alligevel ikke i vor by, selv om vi om føje tid bliver hovedstad i Europa.
Kirkearrangementer

Det sker i kirkerne

Koncerter, teaterforestillinger, foredrag. Se hvad der sker i byens kirker.
Annonce
Kommentar
Restauranter

Fransk med god fornøjelse

Lecoq ligger meget passende i det aarhusianske Latinerkvarteret og byder på franske fristelser til priser, der er til at betale. Restauranten har en særlig atmosfære, som er værd at opleve.
Seneste AGF nyheder
Guides til Aarhus
Annonce
Viden
Satellitbilleder hjælper danske landmænd
Med billeder fra den europæiske satellit Sentinel-2A kan landmænd nu finde ud af, hvor de skal gøde, og statens kontrollører kan se, om landbrugsstøtten gives efter reglerne. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her