*

Skanderborg

Ungdomsskole booster elevers faglige, personlige og sociale kompetencer

Celina Skov Riis, stående, siger hun allerede har fået meget ud af uddannelsesforløbet: Der er meget mere fysisk aktivitet i undervisningen, end jeg er vant til. På den måde føler jeg, at jeg er blevet bedre til at lære og huske de ting, vi bliver undervist i, siger hun. Foto: Skanderborg Ungdomsskole

Mere end 25 pct. af alle elever i 8. klasse i de danske kommuner erklæres ikke uddannelsesparate.

For at komme problematikken til livs har Skanderborg Ungdomsskole i samarbejde med Skanderborg Kommune budt 20 elever velkommen på en fire ugers læringscamp. På campen bliver eleverne introduceret for nye og anderledes tilgange til dansk- og matematikundervisningen.

Underviserne på de intensive læringsforløb spiller derfor en central rolle og har forinden gennemført et uddannelsesforløb hos Metropol, hvor de er blevet klædt på til opgaven.

Her har fokus været på at sikre en ressourceorienteret tilgang til eleverne. På den måde kan underviserne understøtte arbejdet med elevernes styrker fagligt, personligt og socialt og herigennem forstærke deres positive oplevelser med læring.

»Vi øger elevens bevidsthed omkring egne kompetencer, samtidig med at de reflekterer over, hvordan de bedst lærer og udvikler sig,« siger Lisbeth Hamborg Poulsen, underviser på Læringslokomotivet i Skanderborg Ungdomsskole.

Fokus på motivation

Undervisernes engagement kickstarter elevernes motivation for at lære, og det sætter gang i elevernes udviklingsproces.

På Læringslokomotivet har eleven Celina Skov Riis givet udtryk for, at hun oplever en større lyst til at lære samt at gå i skole.

»Jeg kan gode lide den måde, undervisningen foregår på. Der er meget mere fysisk aktivitet i undervisningen, end jeg er vant til. På den måde føler jeg, at jeg er blevet bedre til at lære og huske de ting, vi bliver undervist i,« siger hun ifølge en pressemeddelelse, skolen har sendt ud.

Celina Skov Riis oplever desuden allerede at have fået gode venner, selvom campen kun har været i gang i kort tid. Det skyldes bl.a. det store fokus på de sociale og personlige kompetencer, hvor Celina Skov Riis og de andre elever arbejder med troen på sig selv og deres ressourcer i samvær med hinanden.

»Jeg har fået en masse nye venner i de andre elever på campen. Det er rigtig rart, at jeg har mulighed for at snakke med andre på min alder, der har nogle af de samme udfordringer som mig. Jeg føler, at campen også giver mig mulighed for at udvikle mig personligt,« siger Celina Skov Riis.

Det intensive læringsforløb i Skanderborg Ungdomsskole er en del af det nationale udrulningsprojekt, Læringslokomotivet, hvor 12 kommuner deltager. Læringslokomotivet er forankret i Ungdomsskoleforeningen og støttet af Egmont Fonden, der arbejder for et godt liv for børn og unge.

Forløbene afvikles i et samarbejde mellem ungdomsskolen og kommunens folkeskoler. Deltagerne er unge, der har et fagligt efterslæb i dansk og matematik i folkeskolen, og hvis uddannelsesmæssige fremtid er usikker. Formålet med Læringslokomotivet er at sikre, at eleverne får redskaber fagligt, personligt og socialt til at starte og gennemføre en ungdomsuddannelse.

Når disse unge afslutter 9. klasse, er målet, at de opnår karakteren 02 eller højere i dansk og matematik samt vurderes uddannelsesparate til en ungdomsuddannelse.

ufno
Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Debat: Vores lærere fortjener den bedste uddannelse

Claus Holm, institutleder DPU (Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse), Aarhus Universitet
Fremtidens læreruddannelse skal være forskningsbaseret og praksisnær. Og den bør udvikles i tæt samarbejde mellem professionshøjskolerne og universiteterne. Institutionskamp bør afløses af ambitionskamp.

Debat: Myter og fakta om aldersdiskriminering af seniorer på arbejdsmarkedet

Poul Grosen | Rasmussen, cand.mag., selvstændig ved www.seniorvejen.com Højbjerg
Seniorgruppen er en kompleks størrelse, og barriererne for den findes både hos arbejdsmarkedets parter, hos politikerne og hos seniorerne selv.
Restauranter

Velsmag og velbehag ved åen

Ferdinand er både hotel, bar og restaurant, og det giver liv i restauranten, hvor tjenere og kokke formår at sprede god stemning og kreere god mad.

Et pletskud i spisesalonen

Smørrebrød er vel typisk noget, man spiser til frokost. På Kählers Spisesalon serveres det imidlertid også til aften. Suppleret med forret og dessert er det fint.
Annonce
Redaktionen anbefaler

Byens største partier skændes om folkeskoler

Planerne om nye folkeskoler går for langsomt, mener V og kalder S fodslæbende. En plat beskyldning, lyder det fra Peder Udengaard (S), som henviser til, at V ikke har stillet forslag om skolebyggeri i byrådet.
Annonce
Vores lærere fortjener den bedste uddannelse
Fremtidens læreruddannelse skal være forskningsbaseret og praksisnær. Og den bør udvikles i tæt samarbejde mellem professionshøjskolerne og universiteterne. Institutionskamp bør afløses af ambitionskamp. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her