*

Politi og retsvæsen

Millionerne ruller videre i kontrollørstrid

Næsten halvdelen af Midttrafiks samlede udgifter til advokater og konsulenter de seneste fem år ligger i billetkontrollen i bybusserne i Aarhus. Regningen ender i kommunen.

På fem år har Aarhus Kommune via Midttrafik brugt 16,5 mio. kr. på advokater og konsulenter i forbindelse med billetkontrollen i byens busser. Det viser en række kontoudtog, som JP Aarhus har fået aktindsigt i. Arkivfoto: Anita Graversen

På fem år har Aarhus Kommune via Midttrafik brugt 16,5 mio. kr. på advokater og konsulenter i forbindelse med billetkontrollen i byens busser. Det viser en række kontoudtog, som JP Aarhus har fået aktindsigt i.

Udgifterne til billetkontrollen udspringer især af den vedvarende strid mellem Midttrafik og fagforeningen FOA om afskedigelsen af 10 kontrollører, som bl.a. beskyldes for at have foretaget fiktive kontroller og holdt for lange pauser. Én sag er afsluttet – af de resterende ni sager er flere endnu ikke begyndt.

Midttrafik er ejet af de 19 midtjyske kommuner og Region Midtjylland, men alle udgifter til billetkontrollen i Aarhus afholdes af Aarhus Kommune. Opgørelsen, JP Aarhus har fået aktindsigt i, viser samlede advokat- og konsulentudgifter for 35,6 mio. kr. i hele Midttrafik fra 2011 til 2015. Den aarhusianske billetkontrol står for 46,3 pct. af det forbrug. Omkostningerne ved kontrollørsagerne har tidligere været beskrevet i JP Aarhus, og på den baggrund fik byrådet i Aarhus Kommune i februar 2015 en redegørelse om forbruget fra Midttrafik. Siden da har billetkontrollen i Aarhus kostet yderligere 3,9 mio. kr. i udgifter til advokater og konsulenter. Nu vil flere aarhusianske byrådspolitikere have sagen belyst på ny.

»Selv i en privat erhvervsvirksomhed vil det her være et sindssygt højt udgiftsniveau. Der er behov for, at vi får en redegørelse for, hvorfor det har udviklet sig sådan, og hvordan fremtiden ser ud på det her område,« siger medlem af teknisk udvalg Steen Stavnsbo (K).

Kræver forklaringer

Næstformanden i udvalget, Ango Winther (S), vil tage forbruget op i sit parti og i teknisk udvalg, og udvalgskollegaen Peter Hegner Bonfils (EL) kræver også uddybende forklaringer.

»Der skal efterhånden mere end tandløse notater til. Er det her en praksis, man har tænkt sig at fortsætte med? Det er jo nogle voldsomme beløb,« siger han.

Debat: »Jeg håber og forventer, at udgifterne tager af«

I Midttrafik erkender direktør Jens Erik Sørensen, at udgifterne til billetkontrollen isoleret set ser »voldsomme ud«.

»Men når man tager billetkontrollen væk, er det beløb, Midttrafik bruger på advokater og konsulenter, fornuftigt. Vi hyrer kun det strengt nødvendige,« siger han og oplyser, at kontrollørstriden alene har kostet ca. 14,5 mio. kr.

Han mener, at Midttrafik ikke har noget valg i striden.

Politikere vil have advokatudgifter gransket

»Der er en særlig situation, som alene vedrører Aarhus Kommune. Det havde jeg gerne været foruden, men det er FOA, der hele tiden driver omkostningerne op ved at anke, anke, anke, anke, anke,« siger han og tilføjer, at billetkontrollen – efter at den blev udliciteret som følge af opgøret med Midttrafiks egne kontrollører – tjener flere penge til kommunen.

Kirsten Normann Andersen, formand i FOA Aarhus, har ikke meget til overs for forklaringerne fra Midttrafik.

»Jeg kan ikke finde ord for den måde, man har kørt de her sager på. Uanset hvor meget vi har påvist, bliver der bare ved med at komme nye anklager,« siger hun.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Debat: Der er for få natbusser
Charlotte Welzel Andersen , byrådskand., Det Konservative Folkeparti Saltholmsgade 23, st. 8000 Aarhus C | Sebastian Joubert Kaimson, byrådskand., Det Konservative Folkeparti Vesterport 8E 1.th, 8000 Aarhus C
Forsiden lige nu
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Debat: Hvem er de private investorer, der vil bygge en ny lufthavn?

Per Hovgaard, Niels Bohrs Vej 28, Viby J
I mange år er det ikke lykkedes at sætte navne på de private investorer, der angiveligt står klar til at skyde penge i en ny lufthavn til Aarhus. Så spørgsmålet er, hvem disse investorer er?

Debat: »Glas og beton ældes ikke med ynde«

Henrik Dahlin, stud.theol., Carl Holst-Knudsens Vej 2, Aarhus C

Debat: Var der også bander dengang?

Kamma Ankjærø, Ny Munkegade 80 Aarhus C
Restauranter
Annonce
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her