*

Privacy Policy Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her
Politik 31.03.2013 kl. 07:30

LA vil have lufthavn ind i valgkamp

Aarhus bør have en ny lufthavn tættere på byen, mener flere partier. Et håbløst forslag, mener luftfartsekspert.

Aarhus Lufthavn ligger for langt væk fra Aarhus, mener Liberal Alliance. Arkivfoto: Gorm Olesen

Aarhus Lufthavn på Djursland ligger for langt væk og bør lukkes til fordel for en ny flyveplads tættere på byen.

Sådan lyder det fra Liberal Alliances spidskandidat til byrådsvalget, Lars Boje Mathiesen, der mener, at spørgsmålet er så vigtigt, at han vil arbejde for at gøre temaet til et »vigtigt element« i valgkampen.

Han forestiller sig, at en ny lufthavn kan opføres uden offentlige midler – af private investorer, som til gengæld får lov at drive den i en årrække derefter, indtil investeringen er tjent hjem.

Lars Boje Mathiesen frygter, at Aarhus sakker bagud, hvis den ikke får en bedre lokal lufthavnsbetjening.

Den radikale byrådskandidat Sander Jensen har tidligere sagt, at kommunerne i Øst- og Midtjylland kraftigt bør overveje at bygge en ny lufthavn med tæt forbindelse til det centrale opland i Midtjylland, og også teknikrådmand i Aarhus Bünyamin Simsek (V) er fortaler for at opføre en ny lufthavn, fordi lufthavnen i Tirstrup efter hans mening »ligger forkert«.

»Christiansborg har nedprioriteret Aarhus Lufthavn og Østjylland ved at bevilge penge til at føre jernbanen ud til Aalborg Lufthavn. Det er endnu en knockout til Aarhus Lufthavn, og det eneste, der kan få lufthavnen op igen, er at erkende, at der er behov for en ny,« lyder det fra rådmanden.

»Ideen er dødfødt«

Men tanken om at opføre en ny, østjysk lufthavn er håbløs, mener luftfartsanalytiker og indehaver af firmaet Travelbroker, Ole Kirchert Christensen.

»Muligheden er forpasset for længe siden. Ideen er dødfødt,« siger han.

»Det giver ingen mening at bygge en regional lufthavn i Østjylland nu. Det vil ikke være samfundsøkonomisk forsvarligt, og jeg tror ikke, at man kan få nogen til at stå for et sådant projekt, når man allerede har tre andre velfungerende lufthavne så tæt på: Billund, Aalborg og også Aarhus, som trods alt har både indenrigs- og udenrigstrafik.«

Han mener, at det er noget vrøvl at påstå, at Tirstrup ligger for langt fra Aarhus. For det første tager det kun en halv times tid at køre derud fra Aarhus, og for det andet er tilgængeligheden ikke afgørende, peger han på.

»Det handler ikke om afstand, men om hvorvidt man evner at tiltrække operatører, som kan etablere ruter, der er interessante for de rejsende. Hvorfor skulle en ny lufthavn kunne tiltrække ruter, som Aarhus Lufthavn ikke kan i dag,« spørger Ole Kirchert Christensen.

Formanden for Aarhus Lufthavn, byrådsmedlem Ango Winther (S), er træt af diskussionen om at lukke den gamle flyveplads på Djursland, der blev opført af den tyske besættelsesmagt under Anden Verdenskrig.

»Afstanden er ikke vigtig, men meget står og falder på, om vi har nogle afgange, der er interessante. Vi arbejder hårdt og konstruktivt på at gøre lufthavnen mere interessant ved at skaffe flere varer på hylderne, og indsatsen giver resultater. Vi har aldrig haft et så stort charterprogram som nu,« siger Ango Winther.

SF tvivler

Jan Ravn Christensen, som er SF’s medlem af teknisk udvalg i Aarhus, mener, at »enhver snak om en ny lufthavn bør stoppe.«

»Transporttiden til Aarhus Lufthavn er kort sammenlignet med mange andre steder. Herudover virker det langtfra realistisk at opføre en ny lufthavn. For det første vil det kræve, at man finder en placering, hvilket virker meget svært, og for det andet tvivler vi meget på, at det vil være muligt at rejse privat kapital til projektet. Skabelsen af Togfonden betyder samtidigt, at timemodellen er på vej på togdriften, hvilket yderligere betyder, at det giver endnu mindre mening at bruge penge på en helt ny lufthavn,« siger Jan Ravn Christensen.

Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Aarhus lige nu

Borgerlige: S glemmer de handicappede

Trods løfter om en prioritering af handicapområdet, har Socialdemokraterne kun fremført ét forslag på socialområdet til de kommende budgetforhandlinger. Forslaget er samtidig nært beslægtet med et igangværende eftersyn, lyder kritikken.
forsiden lige nu

Europas mest uberegnelige leder

I dag afgør grækerne ikke blot landets og eurozonens fremtid. De afgør også premierminister Alexis Tsipras politiske skæbne. Han har nægtet at følge de normale regler og skubbet landet helt ud til den økonomiske afgrund, men grækerne elsker ham stadig.
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
Borgerlige: S glemmer de handicappede
Trods løfter om en prioritering af handicapområdet, har Socialdemokraterne kun fremført ét forslag på socialområdet til de kommende budgetforhandlinger. Forslaget er samtidig nært beslægtet med et igangværende eftersyn, lyder kritikken. 
Sommerferie

Sommer i Aarhus

Aarhus bugner af aktiviteter og arrangementer for børn og voksne sommeren igennem.
Kirkearrangementer

Det sker i kirkerne

Koncerter, teaterforestillinger, foredrag. Se hvad der sker i byens kirker.
Annonce
Annonce
Kommentar
Kommentar
Restauranter
Seneste AGF nyheder
Guides til Aarhus
Annonce
Sandt eller falsk: Her er myterne om populære rejsemål
Særligt mange af verdens kendte turistmål ligger under for forfejlede opfattelser. Det viser denne liste over nogle af de mest ikoniske rejsemål i verden. 
Se flere
Biler
Ny Juke har 600 heste
Nissan Juke? Er det ikke den der SUV, der er lillesøster til Qashqai? Jo, men det ændrer dog ikke på, at denne håndbyggede Juke med det lille ekstrabogstav R har 600 hestekræfter. 
Se flere
Festival-dagbog, dag 4: Rockstjerne-dystopier og afførings-katastrofen
I dagens dagbog interviewer journalist Rasmus Palludan forsangeren for Muse om teknologiens trusler, og han laver (muligvis) dansk journalistik-histories længste beskrivelse af en akut afførings-krise på Roskilde Festival. 
Se flere