*

Kommunalvalg Aarhus
Politik

Politiske nik til at arbejde for et medborgerhus i Latinerkvarteret

Til gengæld var byrådet mere lunken over for idéen om at fjerne bilerne fra midtbyområdet.

Bilerne ud af Latinerkvarteret, et beboerhus i Tandlægeklinikken i Graven, og grønne områder i midtbyområdet.

Enhedslistens forslag om tiltag i gaderne Graven, Volden Badstuegade, Pustervig og Rosensgade mødte delvis opbakning bredt i byrådet.

Rådmanden for Børn og Unge og Venstres politiske leder, Bünyamin Simsek, forklarede i byrådssalen, at der er planlagt en daginstitution med plads til op til 120 børn i bygningen, hvor Tandlægeklinikken i dag holder til.

»Derudover er der planer om at sælge bygningen, og der forventes en indtægt på 18,5 mio kr. De penge er brugt, og dem er man er nødt til at forholde sig. Men det betyder ikke, at et dagtilbud og et medborgerhus ikke kan gå hånd i hånd. Det er jeg åben for at belyse,« sagde han.

SF's Jan Ravn Christensen tilføjede:

»Det er interessant at tænke et medborgerhus ind i en kommende institution. Det er win-win, fordi man kan udnytte arealer i fællesskab. I arbejdet med forslaget kunne man også overveje at inkludere en diskussion om et ungdomskulturhus.«

Også De Radikale, De Konservative og Socialdemokratiet udtrykte interesse for at undersøge mulighederne for et medborgerhus i Latinerkvarteret.

Enhedslisten havde stillet forslaget, da der ifølge partiet sker en udvikling mod, at flere børnefamilier bliver boende i midtbyen. Derfor er der brug for at gentænke byudviklingen i bl.a. Latinerkvarteret, mener Jette Jensen (EL).

»De fleste har sikkert gået gennem graven en solskinsdag, hvor folk indtager gaden og sidder på jordvold i Graven, men så ser man indimellem biler komme kørende, fordi nogle synes, at de fem minutter, det tager fra Navitas, er for langt at gå eller at p-huset er for dyrt. De parkerer tilfældige steder, til scene for alle andre, og det handler normalt om folk, der lige skal et smut i n butik eller cafe. Vi er ikke interesserede i, at erhvervsdrivende ikke kan kørt få vare til butikker, at handicapkørsel forbydes eller ar folk bosat i området ikke kan eje en bil. Det er den uvedkommende trafik vi gerne vil til livs,« siger hun.

Men Enhedslisten nød ikke samme støtte til at fjerne bilerne i Latinerkvarteret som et medborgerhus i Graven. Modstanden kom især fra de borgerlige, samt Socialdemokratiet, der dog gerne ville se på en reduktion af biltrafikken.

»Der er meget trafik og aktivitet i kvarteret. Det er med til at gøre stedet er fedt. Indimellem kan det se kaotisk ud, men det er også mylder, der, at kvarteret skiller sig ud. Det er vanskeligt at fjerne bilerne helt. Der skal være adgang til varelevering, skraldebiler, og en del beboere skal have adgang til parkering. Lige nu synes jeg, vi skal prøve at reducere trafikken,« sagde teknikrådmand Kristian Würtz (S).

De Konservatives Steen Stavnsbo understregede, at partiet vil gå ind i en snak om udviklingen af Latinerkvarteret med »et åbent sind«.

»Vi er ikke tilhængere af et blankt forbud mod biler i kvarteret. Men vi ved, at der er strækninger, som er hårdt prøvede,« sagde han.

Forslaget blev sendt til udvalgsbehandling i både børne- og ungeudvalget og teknisk udvalg.

Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Debat: Vejsystemet i Aarhus sander til

Erik Skals, ingeniør, Jelshøjvænget 15, Højbjerg
Kommunen laver løsninger, der ikke er gennemtænkte, den løser et problem, men skaber samtidig nye andre steder. Der efterspørges overblik og bedre trafikale løsninger, men vi oplever kun lappeløsninger i infrastrukturen.

Debat: Vil nogen lukke Ellekærskolen?

Nels Møller, tidligere skoleleder på Ellekærskolen | Torben Haugaard, tidligere skoleleder på Ellekærskolen
Restauranter
Annonce
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her