*

Kommunalvalg Aarhus
Politik

V-forslag om bedre sikkerhed gav heftig debat

Byrådet var onsdag enig om, at der skal skabes bedre sikkerhed for cyklister i farlige kryds. Men skal pengene til det tages fra kassen til cykler eller biler?

3 mio. kr. årligt til at udbedre farlige kryds for cyklister i Aarhus er alt for lidt.

Med det standpunkt havde Venstre op til onsdagens byrådsmøde stillet forslag om at afsætte flere penge til indsatsen i den kommende Cykelhandlingsplanen 2017.

Partiet foreslog derudover at etablere blå cykelbaner i krydset ved Nørrebrogade og Randersvej, og at Teknik og Miljø undersøger hvilke andre kryds, som er farlige for den cyklende trafik, samt hvor der med fordel kunne etableres blå cykelbaner.

»Så sent som i morges var jeg ved Navitas vidne til en cyklist, som blev kørt ned. Det var en meget aktuel farlig situation, som heldigvis ikke var alvorlig. Derfor er Venstre ikke enig i prioriteringerne i cykelhandlingsplanen, som den ser ud nu nu. 3 mio. kr. til sikkerhed er for lidt, når man bruger 3,5 mio. kr. på et cykelbibliotek og kampagner. Der er flere steder, hvor cyklister skal være mere synlige, og hvor cyklister kommer med høj fart ind i revnede cykelstier. Jeg mener, vi er i gang med at underprioritere cykelsikkerheden. Det forstår jeg ikke,« sagde Lene Horsbøl (V).

Fra flere partier i byrådet lød der ros for Venstres forslag:

»Det er relevante forslag. Jeg kan sige, at vi allerede er i gang med at etablere blå cykelbaner ved Nørrebrogade og Randersvej. Det lægger mig på sinde at forbedre fremkommelighed og sikkerhed, så jeg er helt på linje med beslutningsforslaget,« sagde teknikrådmand Kristian Würtz (S).

Enhedslisten stillede på byrådsmødet forslag om, at pengene til udbedringen af farlige kryds ikke skulle tages fra de 44,8 mio. kr. i cykelhandlingsplanen, men fra kommunens kasse til udbedring af veje.

»Det skriger til himlen, at cyklister pløjes ned, og så skal der tages penge fra kassen til cyklisterne. Dræberne er køretøjer over et ton. Selvfølgelig er det muligt at sikre, at ingen bliver dræbt i trafikken. Det er sket rundt om i verden. Det gør vi ved at sænke hastighededen markant for motoriserede køretøjer i byen,« sagde Peter Hegner Bonfils (EL).

SF var varm på idéen om at sænke fartgrænsen og at bruge penge fra vejvedligehold til at forbedre sikkerheden for cyklister.

»Jeg er rigtig glad for, at Venstre melder sig på banen på cykelområdet. Derudover er det meget relevant at snakke om sænkede hastigheder, der skal især ske noget omkring skoler og andre steder med særlige risici,« sagde Jan Ravn Christensen (SF).

De Konservatives Steen Stavnsbo opfordrede til at droppe snakken om skyld i trafikken.

»Vi bekymrer os om alle trafikanters sikkerhed. Det er uheldigt, at der lægges op til, at bilisterne er de onde, som mejer cyklister ned. Det er ikke altid rigtigt. Og det er uholdbart at snakke om, hvor pengene skal komme fra. Pengene kommer alle sammen fra borgerne. Vi har en række komplicerede vejstrækninger i Aarhus, og vi kan konstatere, at der er mange tragiske uheld, derfor støtter vi indstillingen,« sagde han og tilføjede, at han mener, at udbedringen af farlige kryds ikke behøver vente til en vedtagelse af Cykelhandlingsplanen 2017:

»Vi mener, at man kan tale om akut behov for en indsats i uheldskryds eller -strækninger. Det er ikke nødvendigvis en stor indsats at handle her og nu, det kan vi godt gøre før vedtagelsen af cykelhandlingsplanen.«

Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Debat: Vejsystemet i Aarhus sander til

Erik Skals, ingeniør, Jelshøjvænget 15, Højbjerg
Kommunen laver løsninger, der ikke er gennemtænkte, den løser et problem, men skaber samtidig nye andre steder. Der efterspørges overblik og bedre trafikale løsninger, men vi oplever kun lappeløsninger i infrastrukturen.

Debat: Vil nogen lukke Ellekærskolen?

Nels Møller, tidligere skoleleder på Ellekærskolen | Torben Haugaard, tidligere skoleleder på Ellekærskolen
Restauranter
Annonce
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her