*

Politik

Regionsrådsformanden langer ud efter letbanens redegørelse

Regionsrådsformand Bent Hansen (S) er utilfreds med, at letbanens redegørelse ikke bringer en dato for letbanens åbning. Forsinkelse af Odder-strækningen kan blive dyr for regionen.

Letbanestoppet ved Dokk1 er endnu ikke taget i brug af passagerer. Hvornår det og resten af det storstilede projekt kan indvies, er endnu uvist, og det rodede forløb har vakt kritik. Foto: Benjamin Nørskov

Mandag afleverede Aarhus Letbane en redegørelse til Aarhus’ borgmester, Jacob Bundsgaard (S). En redegørelse, der blev offentliggjort tirsdag.

Region Midtjylland ejer halvdelen af selskabet Aarhus Letbane I/S, som skal varetage driften af letbanen. Regionsrådsformand Bent Hansen (S) er ikke tilfreds med letbanens redegørelse.

»Jeg savner en konkret plan for, hvordan man vil opnå sikkerhedsgodkendelsen, så der kan blive fastsat en dato for, hvornår letbanen kommer i drift,« siger han.

Bent Hansen er heller ikke tilfreds med den måde, situationen omkring sikkerhedsgodkendelserne er blevet håndteret på fra letbanens side.

»De har efter min mening undervurderet situationen. Den sammenligning, man har forsøgt sig med til tidligere projekter, har ikke været fyldestgørende,« siger regionsrådsformanden.

Ingen dato fra Bundsgaard

Mens regionsrådsformanden efterlyser en konkret dato for, hvornår letbanen åbner, er ejeren af den anden halvdel af Aarhus Letbane I/S, Aarhus Kommune, ikke meget for at sætte en fast dato.

Mandag holdt Jacob Bundsgaard pressemøde om redegørelsen, og her svarede han mere forsigtigt på et spørgsmål om, hvornår han forventer, at letbanen åbner.

»Jeg tror, jeg venter lidt med at melde en dag, hvor letbanen åbner, ud,« sagde borgmesteren.

Først skulle letbanen i Aarhus åbne i maj, så blev det i juni og senere den 23. september. Nu er åbningen udskudt på ubestemt tid, fordi Trafikstyrelsen har dumpet letbanens sikkerhed.

Hos Trafikstyrelsen holder man fast i den tidshorisont på halvanden til to måneder, som blev meldt ud i weekenden.

»Vi har arbejdshandskerne på i samarbejde med både Keolis (letbanens operatør, red.) og letbanen, men p.t. er det bedste bud stadig de seks til otte uger, som lød i weekenden,« siger pressechef i Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, Kim Voigt Østrøm.

Plan fra operatøren

I en skriftlig kommentar på sagen fra Kåre Clemmesen, vicedirektør i Trafik-, Bygge, og Boligstyrelsen, lyder det, at man fra styrelsens side ser positivt på redegørelsen, og at man allerede onsdag skal mødes med Keolis for at drøfte det videre forløb.

Ifølge redegørelsen skulle netop Keolis tirsdag aflevere en detaljeret plan til Aarhus Letbane for, hvordan man kan opnå de nødvendige sikkerhedsgodkendelser.

Letbanen

Hvem ejer hvad?

  • Aarhus Letbane I/S, som skal varetage driften af den kommende letbane i Aarhus, ejes af både Aarhus Kommune og Region Midtjylland. De to parter ejer hver 50 pct. af selskabet.
  • Staten var medejer af Aarhus Letbane I/S indtil 2015.
  • Når det gælder anlægsdelen for letbanens etape 1, er der fastlagt en ejerandel på 87,7 pct. til Aarhus Kommune og 12,3 pct. til Region Midtjylland.
  • Operatør på letbanen er selskabet Keolis, der har 1.500 medarbejdere i Danmark og 480 busser, som kører for Movia, FynBus, Midttrafik og Nordjyllands Trafikselskab.

Kilder: Region Midtjylland og Keolis

Den plan er blevet afleveret som aftalt, men Keolis ønsker ikke at kommentere på den.

Hos Aarhus Letbane vil direktør Claus Rehfeldt Moshøj endnu ikke melde noget ud om den tidsplan, som Bent Hansen efterspørger.

»Jeg kan ikke på det foreliggende grundlag give en tidsplan. Jeg mangler tilbagemeldinger fra Trafikstyrelsen på vores tekniske regler, og jeg mangler en tilkendegivelse omkring Keolis’ godkendelse. Jeg bliver nødt til at sikre mig, at der er nikket hele vejen rundt om bordet, før jeg melder en dato ud,« siger direktøren.

Dyrt for regionen

Med en tidshorisont på seks til otte uger før midtbystrækningen bliver klar, er der opstået tvivl om, hvorvidt letbanen bliver klar til at åbne på strækningen fra Aarhus H til Odder til den 26. november, som lige nu er sat som startdato.

Hvis ikke strækningen åbner til tiden, er der udsigt til, at busruter, som ellers skulle nedlægges, fortsætter. Noget der kan koste dyrt for Region Midtjylland.

»Åbner strækningen til Odder ikke som planlagt 26. november, koster det hver måned Region Midtjylland 1,1 mio. kr. til erstatningsbusser,« lyder det fra Bent Hansen.

Hos Busselskabet Aarhus Sporveje, som står for en del af Midttrafiks buskørsel, oplyser man, at man har busser nok til at fortsætte den nuværende drift, også efter den 26. november.

»Vi har rigelig med buskapacitet, så vi kan sagtens løfte opgaven på den front. Der kan måske komme nogle personaleudfordringer, men dem løser vi i samarbejde med Midttrafik,« siger direktør i Busselskabet Aarhus Sporveje, Finn Mikkelsen.

Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Debat: Lægedækning skal have topprioritet

Henrik Nedergaard, administrerende direktør, Diabetesforeningen
Region Midtjylland er på en skæv kurs i forhold til at styrke den almene lægepraksis. Konsekvenserne kan blive alvorlige.
Restauranter

Velsmag og velbehag ved åen

Ferdinand er både hotel, bar og restaurant, og det giver liv i restauranten, hvor tjenere og kokke formår at sprede god stemning og kreere god mad.

Et pletskud i spisesalonen

Smørrebrød er vel typisk noget, man spiser til frokost. På Kählers Spisesalon serveres det imidlertid også til aften. Suppleret med forret og dessert er det fint.
Annonce
Annonce
En afstikker værd: Det italienske fata morgana-slot midt i Kanalen
Premiere-aktuelle Victoria & Abdul kaster lys over dronningens senere år, og mange af scenerne er filmet på og omkring slottet, hvor det meste står som på Victorias dødsdag. Vi var på besøg. 
Se flere
Biler
Larmer dækkene på din bil? Her er guiden til en op til 30 pct. mere lydsvag bil
En række rustbehandlingscentre er nu klar med behandling, der sænker lydniveauet i bilen. Det kan give resultater, men afhængigt af bil, underlag og øret, der hører. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her