*

Kommunalvalg Aarhus
Politik

»Vi vil ikke ende i en IC4-lignende situation med tog, der ikke virker«

Letbanens etape 2 skiller vandene hos de politiske partier. Flere ønsker en vurdering af teknologien, og det er trafikrådmanden parat til at undersøge.

Om to uger åbner første etape af letbanen.

Men allerede nu er politikerne i Aarhus godt i gang med at diskutere næste etape, som efter planen skal gå fra Aarhus H til Brabrand. Og meningerne er delte blandt byrådets otte partier, viser en rundspørge, som JP Aarhus har lavet.

Grundtonen er, at den røde fløj – inklusiv De Radikale – gerne vil have mere letbane, mens de blå enten siger nej, måske eller ja, hvis det bliver en busløsning.

Hos byrådets største parti, Socialdemokratiet, er linjen klar.

»Vi skal videre med at undersøge etape to nu, hvor vi har eksperterne i letbaneselskabet. Det vil tage over et år at gennemføre undersøgelserne, og derfor vil vi også have driftserfaring med letbanen den dag, vi trykker på knappen og bruger penge på letbanens etape to,« siger rådmanden.

Vil I gå videre uden et bredt flertal i byrådet?

»Jeg er sikker på, at der kommer et stort flertal i byrådet for etape to. Om de borgerlige vil være med, er svært at sige, men jeg synes, vi skal give dem en læsepause, så de kan læse indstillingen først, inden de siger nej,« siger rådmanden.

Og han køber ikke Venstres argument om, at Aarhus over for Folketinget må prioritere, om byen vil have letbane eller E45 for at være sikker på at få statslige penge.

»Jeg kan ikke se, hvorfor det skal være sådan, at en udvidelse af E45 kan stå i vejen for, at vi går videre med letbanen. Der skal være plads til flere infrastruktur-investeringer i Aarhus og Østjylland, som staten er med til. Vi bor altså knap en million mennesker i Business Region Aarhus, og en af vores vigtigste udfordringer er et behov for at få opgraderet vores infrastruktur,« siger rådmanden.

Hvad siger du til kritik af, at letbanens master og kabler er forældet teknologi?

»Det har hele tiden være vigtigt i letbaneprojektet, at vi bruger kendt og velafprøvet teknologi, så vi ikke lige pludselig står i en situation, hvor udgifterne løber fra os, eller vi køber en vare, som var et forsøg. Vi vil ikke ende i en IC4-lignende situation med tog, der ikke virker, men jeg er åben for, at det i etape to kan blive en anden type kørestrøm end master og kabler, og det skal vi undersøge undervejs. Men først skal vi vælge, hvilken linjeføring vi vil have,« siger Kristian Würtz.

Senest har Dansk Folkeparti kaldt letbanens master og kabler for en gammeldags løsning, og byrådsmedlem Knud N. Mathiesen foreslog i JP Aarhus forleden at satse på busser:

»Det er kun et spørgsmål om tid, før eldrevne busser for alvor vinder frem, og vi foreslår derfor et forsøg med en førerløs eldreven bus på Aarhus Ø i stedet for en letbane,« sagde han.

Bus i stedet for tog

Hos De Konservative er Marc Perera Christensen inde på noget lignende:

»Vi mener, at vi skal fortsætte udviklingen af et letbanenet i Århus, men vi mener ikke, at vi nødvendigvis skal etablere anden etape med en tog-løsning. Vi har allerede for år tilbage i et tidligere budgetforlig sat fokus på de såkaldte BRT-løsninger, altså en busløsning, der minder meget om tog, og vi mener, at etape to bør være en BRT-løsning,« siger han.

Hos de to øvrige borgerlige partier er der nej til letbanens etape to på nuværende tidspunkt:

»Nye Borgerlige har fremsendt et forslag til byrådet om at stoppe eller bremse letbanens etape to. Det har vi gjort, fordi finansieringen ganske enkelt ikke er til stede, og ingen kan pege på, hvor den skal komme fra. Derfor er det også en uansvarlig tilgang til borgernes penge, når man nu brænder 40 mio. kr. af uden at vide, om undersøgelsen overhovedet er relevant,« siger Lars Boje Mathiesen, Nye Borgerlige.

Hos Venstre vil Gert Bjerregaard vente med at sætte undersøgelser af etape to i gang, til der er høstet nogle erfaringer med første etape. Og hvis der er grundlag for at gå videre, må man overveje, om letbane er det rette valg.

»Det er efterhånden en del år siden, vi traf beslutning om letbanen, og dengang var det den rette beslutning. Men måske har ny teknologi overhalet letbanen indenom siden da. I dag kan der være mange andre muligheder som f. eks. eldrevne busser, så det skal også med i overvejelserne, hvis vi vælger at gå videre,« siger han.

For luftens skyld

Hos Enhedslisten og SF er der entydig opbakning til at gå videre med letbanen. Hos SF handler det især om miljøet.

»Alle aarhusianere bør kunne trække vejret i ren luft, men i dag er luftforureningen så tung, at det har alvorlige konsekvenser for både børns og voksne sundhed. Partikelforureningen er skyld i flere hundrede dødsfald hvert år. Samtidig spilder vi utrolig mange timer i trafikkøer. Derfor er en forureningsfri transport mellem midtbyen og Brabrand en rigtig god idé, der samtidig åbner op for en ny stor station i Brabrand og en hurtig togforbindelse til Silkeborg,« siger SF-rådmand Thomas Medom.

Et flertal uden om regeringen har afsat 40 mio. kr. til at undersøge etape to, men der er endnu intet statsligt tilsagn om finansiering af etapen.

Derfor bør Aarhus selv gå foran og finde pengene, mener Anne Nygaard fra De Radikale:

»I Radikale Venstre går vi til budgetforhandlinger med et ønske om at finansiere den resterende del af etape to, så vi hurtigst muligt kan komme i gang med videreudvikling af letbanen, da vi mener, det er en vigtig og visionær satsning for Aarhus mange år ud i fremtiden.«

Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Debat: Var der også bander dengang?

Kamma Ankjærø, Ny Munkegade 80 Aarhus C

Debat: Spar 25 mia. kr., og få bedre motorveje for hele Jylland

Søren Erikstrup, Havhusevej 6, Allingåbro
Hvorfor er der ikke nogen i Vejdirektoratet og Folketinget, der vågner op og spørger, om der findes en løsning, hvor E45 bliver aflastet markant, og Nord-, Vest- og Sydjylland samtidig tilgodeses?
Restauranter
Annonce
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her