*

Politik

Beboere foreslår ramper fra Strandvejen mod havnen

En borgergruppe foreslår, at kommunen bygger ramper mod havnen, hvor Strandvejen krydser Marselis Boulevard.

Her ses forslaget til et rampeanlæg ved viadukten ved Marselis Boulevard og Strandvejen. Foto: Borgergruppen bag forslaget

Flere til- og frakørsler mod havnen vil kunne afhjælpe de trafikale problemer, hvor Marselis Boulevard og Strandvejen krydser hinanden. Det mener en gruppe borgere, der netop har sendt et forslag om et rampeanlæg ved Strandvejen til bl.a. Aarhus Havn og Aarhus Byråd.

Knut Randbo fra den gamle følgegruppe til tunnellen samt beboere i Kildegården og grundejerforeninger omkring Strandvejen mener, at løsningen vil have mange fordele.

»Det bliver et regulært kryds i stedet for den lidt forkølede løsning, der er i dag,« siger Knut Randbo, der selv bor på Adolph Meyers Vej.

»De bilister fra Oddervej, som ikke bare kan køre ned ad Sumatravej, kan køre hen til rampen, og så er de ved et kæmpe kryds, hvor de kan dreje til højre ud på Østhavnen. De, der kommer fra havnen, kan dreje op og ind mod byen, fortsætte ad Marselis Boulevard eller køre ud ad Oddervej,« forklarer han og henviser til, at trafikanterne fra Molslinjen både i dag og i fremtiden vil kunne drage nytte af anlægget.

Trafik på Marselis Boulevard, hvor nogen vil bygge en tunnel, andre mener, det er for dyrt.

»De kan enten køre ned i viadukten eller op på rampen. Dvs. at der bliver en meget større kapacitet. Skulle det så være, at det tager tid med tunnelen, vil rampen kunne afhjælpe en voldsom mængde trafik i den mellemliggende periode. Men på sigt kan det blive en fornuftig løsning for hele området,« mener han.

En racerbane

»Trafikken på Strandvejen kunne måske også blive dæmpet lidt. Vi kalder jo området fra Filtenborg Plads til Skansen for ”racerbanen”,« siger Knut Randbo.

Afsenderne har ikke regnet omkostninger, men det bekymrer ham ikke.

»Det vil nok koste nogle millioner, men det er jo småpenge i det store spil med en tunnel til 1,6 mia. kr. Og den dag, man bygger tunnelen, bliver Sumatravej jo lukket,« pointerer han.

Formand for kommunens tekniske udvalg, Camilla Fabricius (S) oplyser, at hun endnu ikke har set forslaget, men roser initiativet.

»Vi har nogle infrastrukturelle udfordringer i Aarhus, og vi modtager gerne input fra borgere og erhvervsliv. Jeg vil med interesse studere forslaget, for det er sund fornuft at afhjælpe trafikproblemerne på det sted både før, under og efter et tunnelbyggeri,« siger hun.

Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Debat: Aarhus skal gå forrest i kampen mod psykiske lidelser

Thomas Medom, politisk leder for SF i Aarhus, social- og beskæftigelsesrådmand
Flere og flere unge aarhusianere rammes af psykiske lidelser som stress og angst.

Debat: Hvornår er det fondssvindel?

Per Hovgaard
Det er et brud på min retsbevidsthed, hvis Erhvervsstyrelsen slipper af sted med at give grønt lys til, at Aarhus 2017 kan modtage 24,8 mio. kr. fra en fond, som er oprettet af Aarhus Kommune.
Restauranter

Casablanca ligner sig selv

Casablanca er genåbnet efter en renovering. Den klassiske franske caféstil er intakt, og køkkenet leverer på et pænt niveau, selv om alt ikke lykkes til perfektion.
Annonce
Redaktionen anbefaler
Annonce
Bolig
Velour og mørke træsorter hitter
Sommersæsonen er lig med udsalg – også i møbelbranchen. Bolig ser nærmere på, hvordan man kan gøre en god handel, og hvad man skal lede efter. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her